Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 25 sierpnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: KS (przedstawiciel: M. Velardo, adwokat)
Strona pozwana: Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Europolu z dnia 15 października 2024 r. oddalającej wniosek z dnia 18 czerwca 2024 r., złożony na podstawie art. 90 ust. 1 Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej o pozostanie w służbie przez dodatkowy rok;
- stwierdzenie nieważności decyzji Management Board Complaints Committee z dnia 25 marca 2025 r. oddalającej skargę z dnia 16 grudnia 2024 r. wniesioną na podstawie art. 90 ust. 2 Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej;
- zasądzenie odszkodowania za szkodę majątkową w wysokości 227 913,24 EUR, do której należy dodać krzywdę związaną ze stresem i niepewnością wywołanymi niniejszym postępowaniem, oszacowanymi pro bono i aequo na kwotę 2 000 EUR, powiększoną o odsetki i po rewaloryzacji od dnia powstania roszczenia do dnia zapłaty;
- obciążenie Europolu kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi następujące zarzuty:
1. Zarzut pierwszy dotyczący niezgodności z prawem na podstawie art. 277 TFUE. Naruszenie prawa z uwagi na naruszenie nadrzędnych zasad prawa (art. 20 i 21 Karty praw podstawowych, art. 1d regulaminu pracowniczego oraz dyrektywy Rady 1999/70/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. dotyczącej Porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony, UNICE, CEEP oraz ETUC 1 .
W tym względzie skarżący podnosi zarzut niezgodności z prawem art. 6 decyzji Europolu EDOC#1363704v2 w zakresie, w jakim wyłącza on członków personelu tymczasowego, którzy zawarli już drugą umowę, z możliwości przedłużenia okresu obowiązywania umowy do 10 lat. Wyłączenie to narusza zasady równości i niedyskryminacji zapisane w art. 20 i 21 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w art. 1d regulaminu pracowniczego UE, w dyrektywie 1999/70/WE i w WZIP (warunkach zatrudnienia innych pracowników). Z tych samych powodów wnosi on o bezpośrednie stwierdzenie nieważności decyzji indywidualnych. Różnica dotyczy pracowników znajdujących się w analogicznej lub porównywalnej sytuacji, ponoszących konsekwencje finansowe i społeczne, bez obiektywnego i racjonalnego uzasadnienia. Osoby mające możliwość przedłużenia korzystają bowiem z wynagrodzenia i rewaloryzacji atrakcyjniejszych niż te krajowe ze względu na zwolnienia podatkowe przewidziane w protokole nr 7.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przepisów odnoszących się do następstwa przepisów prawnych w czasie. Naruszenie prawa. Następstwo przepisów prawnych w czasie wymaga, aby nowe normy generalne i abstrakcyjne miały zastosowanie również do sytuacji powstałych pod rządami wcześniejszej ustawy, której skutki utrzymują się w chwili wejścia w życie nowej ustawy. Umowa skarżącego nadal jeszcze obowiązywała w dniu 21 marca 2024 r., kiedy to weszła w życie decyzja o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, a zatem jej skutki powinny były mieć wpływ na tę umowę. Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi zarzuty.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4635 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-443/25: Skarga wniesiona w dniu 7 lipca 2025 r. - KS/Europol |
| Data aktu: | 25/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/08/2025 |