Język postępowania: bułgarski
(Dz.U.UE C z dnia 25 sierpnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: R. Álvarez Vinagre, V. Bozhilova)
Strona pozwana: Republika Bułgarii
Żądania strony skarżącej
Komisja wnosi do Trybunału o:
- stwierdzenie, że nie przyjmując przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/362 1 z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie zmiany dyrektyw 1999/62/WE, 1999/37/WE i (UE) 2019/520 w odniesieniu do pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy, a w każdym razie nie informując Komisji o tych przepisach, Republika Bułgarii uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 4 tej dyrektywy;
- zasądzenie od Republiki Bułgarii na rzecz Komisji ryczałtu w wysokości 2 070,00 EUR dziennie pomnożonego przez liczbę dni, które upłynęły od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin transpozycji tej dyrektywy, do dnia ustania naruszenia lub, w przypadku niezaprzestania naruszenia, do dnia opublikowania wyroku w niniejszej sprawie, ale nie mniej niż 481 000 EUR;
- jeżeli naruszenie stwierdzone w tiret pierwszym utrzymuje się do dnia opublikowania wyroku w niniejszej sprawie, zasądzenie od Republiki Bułgarii na rzecz Komisji okresowej kary pieniężnej w wysokości 8 049,60 EUR za każdy dzień zwłoki od dnia opublikowania wyroku w niniejszej sprawie do dnia, w którym Republika Bułgarii wykona swoje zobowiązania wynikające z dyrektywy;
- obciążenie Republiki Bułgarii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie zmiany dyrektyw 1999/62/WE, 1999/37/WE i (UE) 2019/520 w odniesieniu do pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy (zwana dalej "dyrektywą") zawiera przepisy, zgodnie z którymi państwa członkowskie mogą pobierać opłaty od niektórych pojazdów za korzystanie z infrastruktury drogowej.
Zgodnie z art. 288 akapit trzeci TFUE dyrektywa wiąże każde państwo członkowskie, do którego jest kierowana, w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawia jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków. Państwa członkowskie są zatem zobowiązane do wydania przepisów niezbędnych do dokonania transpozycji dyrektywy do ich prawa krajowego w terminach określonych w danej dyrektywie oraz do niezwłocznego poinformowania Komisji o tych przepisach.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy państwa członkowskie powinny wprowadzić w życie do dnia 25 marca 2024 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy i niezwłocznie przekazać je Komisji.
W dniu 23 maja 2024 r. Komisja skierowała do Republiki Bułgarii wezwanie do usunięcia uchybienia. W dniu 28 października 2024 r. Komisja skierowała do Republiki Bułgarii uzasadnioną opinię. Republika Bułgarii nie dokonała jednak jeszcze transpozycji dyrektywy do prawa bułgarskiego ani nie poinformowała o niej Komisji.
Zgodnie z art. 260 ust. 3 TFUE Komisja, wnosząc sprawę do Trybunału na podstawie art. 258 TFUE z uwagi na to, że państwo członkowskie uchybiło obowiązkowi poinformowania o środkach podjętych w celu transpozycji dyrektywy przyjętej w drodze procedury ustawodawczej, może wskazać "kwotę ryczałtu lub okresowej kary pieniężnej" do zapłacenia przez dane państwo członkowskie.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4587 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-446/25: Skarga wniesiona w dniu 7 lipca 2025 r. - Komisja Europejska/Republika Bułgarii |
| Data aktu: | 25/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/08/2025 |