Język postępowania: szwedzki
(Dz.U.UE C z dnia 25 sierpnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Svea hovrätt, Mark- och miljööverdomstolen
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Orkla Care AB
Druga strona postępowania: Kemikalieinspektionen
Pytania prejudycjalne
1) Na podstawie jakich szczegółowych kryteriów należy dokonać wynikającej z art. 35 ust. 2 rozporządzenia CLP 1 oceny, czy opakowanie ma wygląd - lub zostało zaprojektowane w sposób - podobny do opakowań stosowanych na przykład do środków spożywczych? Czy elementy mające na celu odróżnienie opakowania na przykład od opakowań spożywczych muszą istnieć w całym cyklu życia opakowania, czy też mogą być zaprojektowane w taki sposób, aby mogły być odrywane?
2) Czy ocena tego, czy wygląd lub sposób zaprojektowania podobny do wyglądu lub sposobu zaprojektowania - na przykład - środków spożywczych, musi być dokonywana na podstawie opakowania spożywczego występującego na rynku, na którym produkt jest wprowadzany do obrotu, czy na rynku, na którym jest on dostarczany ogółowi społeczeństwa, i czy oceny tej należy dokonywać wyłącznie w odniesieniu do rynku krajowego, całego rynku Unii czy też jego części?
3) Jak należy interpretować i stosować termin "konsument" zawarty w art. 35 ust. 2 rozporządzenia CLP? Czy pojęcie "konsumenta" odnosi się do przeciętnego konsumenta, czy też należy uwzględnić w nim również wrażliwe lub znajdujące się w niekorzystnej sytuacji grupy konsumentów, takich jak osoby słabowidzące, osoby z innymi rodzajami niepełnosprawności i dzieci? Jeżeli tak, to w jaki sposób należy uwzględnić ich szczególne potrzeby?
4) Jaki jest wymagany stopień prawdopodobieństwa wprowadzenia konsumenta w błąd poprzez wywołanie w nim przekonania, że opakowanie zawiera środek spożywczy? Czy wystarczy istnienie teoretycznego lub nieistotnego prawdopodobieństwa, czy też prawdopodobieństwo to musi być rzeczywiste? Czy w ramach tej oceny istotne jest uwzględnienie, czy rzeczywiście doszło do pomylenia opakowania z opakowaniem środków spożywczych, jeżeli dostępne są informacje na ten temat?
5) Czy przy stosowaniu art. 35 ust. 2 rozporządzenia CLP należy brać pod uwagę kategorię zagrożenia i konkretne ryzyko stwarzane przez substancję lub mieszaninę? Czy artykuł ten należy interpretować w ten sposób, że ma on zastosowanie do opakowania zawierającego substancję lub mieszaninę stwarzającą zagrożenie, w sytuacji gdy opakowanie to na podobny wygląd lub zaprojektowano je w podobny sposób co opakowanie środków spożywczych, jeżeli - tak jak w niniejszej sprawie - zawartość opakowania nie stwarza zagrożenia w przypadku spożycia, lecz tylko w przypadku innego rodzaju narażenia, gdyż jest to mieszanina mogąca powodować odwracalne podrażnienie oczu?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4582 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-395/25, Orkla Care: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Svea hovrätt, Mark- och miljööverdomstolen (Szwecja) w dniu 13 czerwca 2025 r. - Orkla Care AB/Kemikalieinspektionen |
| Data aktu: | 25/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/08/2025 |