Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 25 sierpnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Tribunal Superior de Justicia de Madrid
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Cabify España, S.L.U.
Druga strona postępowania: Auro New Transport Concept, S.L.
Pytania prejudycjalne
1) Czy okoliczność, że kontrola sądowa ważności orzeczenia arbitrażowego ze względu na naruszenie podstawowych norm porządku publicznego Unii Europejskiej (w niniejszej sprawie art. 101 TFUE) musi mieć charakter czysto zewnętrzny, w związku z czym sąd właściwy zgodnie z ustawą - art. 8 ust. 5 i art. 41 ust. 1 Ley de Arbitraje (ustawy o arbitrażu) 1 - nie może przeprowadzić kontroli, w ramach nieograniczonego prawa orzekania i zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, decyzji sądu arbitrażowego o niestosowaniu bezwzględnie obowiązującego prawa Unii, jest zgodna z art. 47 akapit pierwszy i art. 51 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, art. 19 ust. 1 TUE oraz zasadami pierwszeństwa, skuteczności i jedności prawa Unii Europejskiej?
2) Czy okoliczność, że kontrola sądowa ważności orzeczenia arbitrażowego ze względu na naruszenie podstawowych norm porządku publicznego Unii Europejskiej (w niniejszej sprawie art. 101 TFUE) musi mieć charakter czysto zewnętrzny, w związku z czym sąd właściwy zgodnie z ustawą - art. 8 ust. 5 i art. 41 ust. 1 Ley de Arbitraje (ustawy o arbitrażu) - nie może przeprowadzić kontroli, w ramach nieograniczonego prawa orzekania, czy sąd arbitrażowy prawidłowo zastosował bezwzględnie obowiązujące prawo Unii zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jest zgodna z art. 47 akapit pierwszy i art. 51 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, art. 19 ust. 1 TUE oraz zasadami pierwszeństwa, skuteczności i jedności prawa Unii Europejskiej?
3) Czy okoliczność, że kontrola sądowa ważności orzeczenia arbitrażowego ze względu na naruszenie podstawowych norm porządku publicznego Unii Europejskiej (w niniejszej sprawie art. 101 TFUE) może być ograniczona orzecznictwem i kryteriami przyjętymi w wyroku Tribunal Constitucional (trybunału konstytucyjnego, Hiszpania) nr 146/2024 z dnia 2 grudnia 2024 r., jest zgodna z art. 47 akapit pierwszy i art. 51 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, art. 19 ust. 1 TUE oraz zasadami pierwszeństwa, skuteczności i jedności prawa Unii Europejskiej?
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4566 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-244/25, Cabify España: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Superior de Justicia de Madrid (Hiszpania) w dniu 1 kwietnia 2025 r. - Cabify España, SLU/Auro New Transport Concept, SL |
| Data aktu: | 25/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 25/08/2025 |