(Dz.U.UE C z dnia 14 sierpnia 2025 r.)
Skarga przeciwko Liechtensteinowi została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 11 czerwca 2025 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez następujące osoby: Hildur Hjörvar, Sigurbjörn Bernhard Edvardsson, Sigrun Ingibjörg Gisladóttir i Melpo-Menie Joséphidès, działające w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue de Arts 19H, 1000 Bruksela, Belgia.
Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:
1. orzeczenie, że Liechtenstein uchybił zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy aktu, o którym mowa w pkt 7d, 7f i 7n załącznika XIX do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniająca rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylająca dyrektywę 1999/44/WE), dostosowanego protokołem 1 do Porozumienia EOG, oraz na mocy art. 7 Porozumienia EOG, nie przyjmując w wyznaczonym terminie środków niezbędnych do wdrożenia aktu lub nie powiadamiając Urzędu Nadzoru EFTA o ich przyjęciu, oraz
2. obciążenie Liechtensteinu kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- W niniejszym wniosku Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie przez Trybunał, że Liechtenstein uchybił zobowiązaniom ciążącym na nim na mocy aktu, o którym mowa w pkt 7d, 7f i 7n załącznika XIX do Porozumienia EOG, dostosowanego protokołem 1 do Porozumienia EOG, oraz na mocy art. 7 Porozumienia EOG, nie przyjmując w wyznaczonym terminie środków niezbędnych do wdrożenia aktu lub nie powiadamiając Urzędu o ich przyjęciu.
- 17 lipca 2024 r. Urząd skierował do Liechtensteinu wezwanie do usunięcia uchybienia, wzywając Liechtenstein do
przedstawienia uwag w terminie dwóch miesięcy, tj. do 17 września 2024 r.
- W odpowiedzi z 17 września 2024 r. Liechtenstein podał, że nie podjął jeszcze niezbędnych środków w celu wdrożenia tego aktu, i wskazał, że środki legislacyjne niezbędne do wdrożenia aktu są w przygotowaniu.
- 4 grudnia 2024 r. Urząd wydał uzasadnioną opinię, w której zobowiązał Liechtenstein do wprowadzenia środków
niezbędnych do zastosowania się do uzasadnionej opinii w ciągu dwóch miesięcy, tj. najpóźniej do 4 lutego 2025 r.
- W odpowiedzi z 4 lutego 2025 r. Liechtenstein podał, że przyjęcie środków niezbędnych do wdrożenia aktu jest w toku, i wskazał, że zmiany legislacyjne mają wejść w życie w dniu 1 stycznia 2026 r.
- Do dnia, w którym upłynął termin wyznaczony w uzasadnionej opinii, Urząd nie otrzymał powiadomienia, że Liechtenstein wdrożył ten akt, ani Urząd nie posiadał żadnych innych informacji wskazujących, że akt ten został włączony do krajowego porządku prawnego Liechtensteinu.
- Ponieważ Liechtenstein nie zastosował się do uzasadnionej opinii w wyznaczonym w niej terminie, Urząd postanowił
wnieść sprawę do Trybunału zgodnie z art. 31 porozumienia o nadzorze i Trybunale.
- W momencie składania niniejszego wniosku Urząd nie otrzymał powiadomienia o wdrożeniu przedmiotowego aktu przez Liechtenstein ani nie posiada żadnych innych informacji sugerujących, że akt ten został włączony do porządku prawnego Liechtensteinu.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4533 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Skarga wniesiona w dniu 11 czerwca 2025 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Liechtensteinowi (Sprawa E-15/25) |
| Data aktu: | 14/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/08/2025 |