(Dz.U.UE C z dnia 18 sierpnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: UF (przedstawiciel: S. Orlandi, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności dorozumianej decyzji odmownej w sprawie wniosku skarżącego o możliwość dalszego pełnienia obowiązków pracownika ochrony osobistej, jak ma to miejsce w przypadku pozostałych pracowników ochrony osobistej, po objęciu funkcji przez nowych członków kolegium komisarzy;
- stwierdzenie nieważności decyzji o odrzuceniu skargi wniesionej w dniu 14 marca 2025 r. na dorozumianą decyzję odmowną z dnia 12 marca 2025 r. w sprawie wniosku skarżącego o możliwość dalszego pełnienia obowiązków pracownika ochrony osobistej po objęciu funkcji przez nowych członków kolegium komisarzy;
- zasądzenie od Komisji Europejskiej na rzecz skarżącego kwoty ustalonej ex aequo et bono jako zadośćuczynienie za wyrządzoną krzywdę oraz obciążenie jej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi sześć zarzutów:
1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia art. 266 TFUE. Skarżący podnosi, że wykonanie stwierdzającego nieważność wyroku z dnia 8 maja 2024 r., UF/Komisja (T-24/23, EU:T:2024:293) nie było ani rzetelne, ani pełne, ponieważ skarżącego nie przywrócono do pełnienia obowiązków równoważnych z obowiązkami pracownika ochrony osobistej. Organ upoważniony do zawierania umów o pracę działał w złej wierze, tak by utrudnić skarżącemu udział w zwyczajowej procedurze utrzymania pracowników ochrony osobistej w służbie.
2. Zarzut drugi, dotyczący oczywistego błędu w ocenie. Zdaniem skarżącego argumenty przywoływane na poparcie nieprzywrócenia go do pełnionych obowiązków (wcześniejsze incydenty związane z wykonywaną pracą) są nieprawdziwe, sporne i zostały już oddalone przez Sąd. Skarżący twierdzi, że Komisja nie dokonała jakiejkolwiek obiektywnej weryfikacji owych okoliczności.
3. Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia obowiązku dbałości. Skarżący podnosi, że nie dokonano jakiejkolwiek rzeczywistej oceny jego interesów. Ponadto administracja nie przewidziała zdaniem skarżącego alternatywnego rozwiązania, tak by umożliwić mu dalsze pełnienie obowiązków pracownika ochrony osobistej, pomimo orzecznictwa nakazującego wyważenie interesu służby i interesu pracownika.
4. Zarzut czwarty, dotyczący naruszenia zasad dobrej administracji, dobrej wiary i zakazu nadużywania prawa. Skarżący uważa, że opieszałość i brak przejrzystości w działaniach Komisji, wskazane przez prezesa Sądu w postanowieniu wydanym w sprawie T-502/24 R II, mają charakter nadużycia proceduralnego i obejścia wyroku z dnia 8 maja 2024 r.
5. Zarzut piąty, dotyczący naruszenia zasad równego traktowania i proporcjonalności. Skarżący podnosi, że jest jedynym pracownikiem ochrony osobistej, którego nie pozostawiono w służbie, wbrew jego chęci, podczas gdy wszyscy jego współpracownicy zostali utrzymani w służbie. Brak jest jakiegokolwiek obiektywnego uzasadnienia pozwalającego na usprawiedliwienie takiej nierówności.
6. Zarzut szósty, dotyczący nadużycia władzy. Skarżący twierdzi, że podstawą odmowy pozostawienia go w służbie jest oczywista chęć odsunięcia go od pełnienia obowiązków związanych z ochroną osobistą, pozostająca bez związku z potrzebami służby czy obiektywną oceną jego zdolności do pracy.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4478 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-414/25: Skarga wniesiona w dniu 27 czerwca 2025 r. - UF/Komisja |
| Data aktu: | 18/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 18/08/2025 |