Sprawa T-388/25: Skarga wniesiona w dniu 16 czerwca 2025 r. - Hiszpania/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 16 czerwca 2025 r. - Hiszpania/Komisja (Sprawa T-388/25)
(C/2025/4470)

Język postępowania: hiszpański

(Dz.U.UE C z dnia 18 sierpnia 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Królestwo Hiszpanii (przedstawiciele: A. Pérez Zurita Gutiérrez, A. Torró Molés, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2025) 2465 z dnia 16 kwietnia 2025 r., wydanej na podstawie art. 8 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. 1 , w sprawie sporu między Niemcami a Hiszpanią dotyczącego zezwolenia na świadczenie regularnych usług autokarowego przewozu osób.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 91 TFUE i art. 16 ust. 2 rozporządzenia nr 1073/2009:

- a. Naruszenie art. 16 ust. 2 rozporządzenia 1073/2009. Zaskarżona decyzja narusza brzmienie art. 16 ust. 2 rozporządzenia, który w sposób bezwzględny wymaga, aby usługi kabotażu podlegały przepisom prawa krajowego dotyczącym zezwoleń i procedur przetargowych. Ponadto geneza rozporządzenia 1073/2009 potwierdza również, że zaskarżona decyzja opiera się na błędnej wykładni wspomnianego art. 16 ust. 2, a ponadto jest całkowicie sprzeczna z celami, które prawodawca zamierzał osiągnąć poprzez przyjęcie tego uregulowania. Wreszcie kontekst rozporządzenia 1073/2009 również świadczy o tym, że zaskarżona decyzja obarczona jest błędem w zakresie wykładni. W szczególności Królestwo Hiszpanii potwierdziło, że prawidłowa wykładnia kontekstualna uwzględniająca art. 4, 15 i 16 przemawia za słusznością tezy przedstawionej w skardze.

- b. Zaskarżona decyzja narusza podział kompetencji między Unią a państwami członkowskimi.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia rozporządzenia 1370/2007 2 , które reguluje usługi publiczne w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego. Zaskarżona decyzja sprawia, że system przewidziany w tym rozporządzeniu nie ma zastosowania i narusza między innymi art. 1, 2a, 3, 4 i 5 wskazanego rozporządzenia.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia art. 8 ust. 4 i 8 rozporządzenia 1073/2009. Zaskarżona decyzja narusza procedurę przewidzianą w tych artykułach, ponieważ nie udzielono w niej uzasadnionej odpowiedzi na uwagi Królestwa Hiszpanii.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia protokołu nr 26 w sprawie usług świadczonych w interesie ogólnym. Zaskarżona decyzja narusza uprawnienia przyznane organom krajowym w tym protokole, niesłusznie ingerując w organizację krajowej usługi publicznej.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (Dz.U. 2009, L 300, s. 88).
2 Rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz.U. 2007, L 315, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4470

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-388/25: Skarga wniesiona w dniu 16 czerwca 2025 r. - Hiszpania/Komisja
Data aktu: 18/08/2025
Data ogłoszenia: 18/08/2025