(Dz.U.UE C z dnia 18 sierpnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Sundsvalls tingsratt
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: FX
Druga strona postępowania: Państwo reprezentowane przez Tillsynsmyndigheten i konkurser
Pytania prejudycjalne
1) Czy pracodawcę należy uznać za znajdującego się w stanie niewypłacalności w rozumieniu art. 1 i art. 2 ust. 1 dyrektywy w sprawie ochrony na wypadek niewypłacalności 1 , jeżeli pracodawca ten objęty jest:
a) restrukturyzacją spółki zgodnie z prawem krajowym, którą może zarządzić sąd krajowy i która oznacza, że przedsiębiorca mający trudności finansowe stwarzające prawdopodobieństwo niewypłacalności może zrestrukturyzować swoją działalność pod kierownictwem zarządcy w specjalnym postępowaniu, w trakcie którego kontrola przedsiębiorcy nad jego aktywami zostanie częściowo ograniczona?
b) postępowaniem wymienionym w załączniku A do rozporządzenia w sprawie postępowania upadłościowego 2 , które tym samym stanowi postępowanie upadłościowe w rozumieniu art. 2 ust. 4 rozporządzenia w sprawie postępowania upadłościowego?
2) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na jedno lub oba powyższe pytania, czy restrukturyzację spółki można uznać za postępowanie upadłościowe w rozumieniu dyrektywy w sprawie ochrony na wypadek niewypłacalności, nawet jeżeli państwo członkowskie nie powiadomiło o restrukturyzacji spółki jako postępowaniu objętym zakresem stosowania tej dyrektywy, w sytuacji gdy to państwo członkowskie powiadomiło o restrukturyzacji spółki jako postępowaniu upadłościowym zgodnie z rozporządzeniem w sprawie postępowania upadłościowego?
3) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie, czy art. 12 dyrektywy w sprawie ochrony na wypadek niewypłacalności należy interpretować w ten sposób, że przepisy krajowe, które, aby gwarancja wynagrodzenia za pracę obejmowała wynagrodzenie za okres wypowiedzenia w okresie, w którym pracownik nie świadczył pracy na rzecz innego podmiotu, nakładają na pracownika obowiązek zarejestrowania się w publicznych organach do spraw zatrudnienia jako osoba poszukująca pracy, są niezgodne z tą dyrektywą (zobacz wyrok w sprawie C-435/10 3 )?
4) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie, czy dyrektywę w sprawie ochrony na wypadek niewypłacalności należy interpretować w ten sposób, że pracownik może powoływać się na prawo do gwarancji wynagrodzenia za pracę i w związku z tym opierać swoje roszczenie o zaległe wynagrodzenie za pracę bezpośrednio na tej dyrektywie (zobacz wyrok w sprawie C-441/99 4 )?
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4438 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-371/25, Tillsynsmyndigheten i konkurser: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sundsvalls tingsrätt (Szwecja) w dniu 4 czerwca 2025 r. - FX/Państwo reprezentowane przez Tillsynsmyndigheten i konkurser |
| Data aktu: | 18/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 18/08/2025 |