Sprawa C-371/25, Tillsynsmyndigheten i konkurser: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sundsvalls tingsrätt (Szwecja) w dniu 4 czerwca 2025 r. - FX/Państwo reprezentowane przez Tillsynsmyndigheten i konkurser

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sundsvalls tingsratt (Szwecja) w dniu 4 czerwca 2025 r. - FX/Państwo reprezentowane przez Tillsynsmyndigheten i konkurser (Sprawa C-371/25, Tillsynsmyndigheten i konkurser)
(C/2025/4438)

Język postępowania: szwedzki

(Dz.U.UE C z dnia 18 sierpnia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Sundsvalls tingsratt

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: FX

Druga strona postępowania: Państwo reprezentowane przez Tillsynsmyndigheten i konkurser

Pytania prejudycjalne

1) Czy pracodawcę należy uznać za znajdującego się w stanie niewypłacalności w rozumieniu art. 1 i art. 2 ust. 1 dyrektywy w sprawie ochrony na wypadek niewypłacalności 1 , jeżeli pracodawca ten objęty jest:

a) restrukturyzacją spółki zgodnie z prawem krajowym, którą może zarządzić sąd krajowy i która oznacza, że przedsiębiorca mający trudności finansowe stwarzające prawdopodobieństwo niewypłacalności może zrestrukturyzować swoją działalność pod kierownictwem zarządcy w specjalnym postępowaniu, w trakcie którego kontrola przedsiębiorcy nad jego aktywami zostanie częściowo ograniczona?

b) postępowaniem wymienionym w załączniku A do rozporządzenia w sprawie postępowania upadłościowego 2 , które tym samym stanowi postępowanie upadłościowe w rozumieniu art. 2 ust. 4 rozporządzenia w sprawie postępowania upadłościowego?

2) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na jedno lub oba powyższe pytania, czy restrukturyzację spółki można uznać za postępowanie upadłościowe w rozumieniu dyrektywy w sprawie ochrony na wypadek niewypłacalności, nawet jeżeli państwo członkowskie nie powiadomiło o restrukturyzacji spółki jako postępowaniu objętym zakresem stosowania tej dyrektywy, w sytuacji gdy to państwo członkowskie powiadomiło o restrukturyzacji spółki jako postępowaniu upadłościowym zgodnie z rozporządzeniem w sprawie postępowania upadłościowego?

3) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie, czy art. 12 dyrektywy w sprawie ochrony na wypadek niewypłacalności należy interpretować w ten sposób, że przepisy krajowe, które, aby gwarancja wynagrodzenia za pracę obejmowała wynagrodzenie za okres wypowiedzenia w okresie, w którym pracownik nie świadczył pracy na rzecz innego podmiotu, nakładają na pracownika obowiązek zarejestrowania się w publicznych organach do spraw zatrudnienia jako osoba poszukująca pracy, są niezgodne z tą dyrektywą (zobacz wyrok w sprawie C-435/10 3 )?

4) W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie, czy dyrektywę w sprawie ochrony na wypadek niewypłacalności należy interpretować w ten sposób, że pracownik może powoływać się na prawo do gwarancji wynagrodzenia za pracę i w związku z tym opierać swoje roszczenie o zaległe wynagrodzenie za pracę bezpośrednio na tej dyrektywie (zobacz wyrok w sprawie C-441/99 4 )?

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/94/WE z dnia 22 października 2008 r. w sprawie ochrony pracowników na wypadek niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. UE 2008, L 283, s. 36).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/848 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie postępowania upadłościowego (Dz.U. UE 2015, L 141, s. 19).
3 Wyrok Trybunału z dnia 17 listopada 2011 r. (mal C-435/10, van Ardennen, EU:C:2011:751).
4 Wyrok Trybunału z dnia 18 października 2001 r. (mal C-441/99, Gharehveran, EU:C:2001:551).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4438

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-371/25, Tillsynsmyndigheten i konkurser: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sundsvalls tingsrätt (Szwecja) w dniu 4 czerwca 2025 r. - FX/Państwo reprezentowane przez Tillsynsmyndigheten i konkurser
Data aktu: 18/08/2025
Data ogłoszenia: 18/08/2025