(Dz.U.UE C z dnia 18 sierpnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Wyrchowen administratiwen syd
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca w postępowaniu kasacyjnym: VETS Svoge EOOD
Strona przeciwna w postępowaniu kasacyjnym: Predsedateł na uprawitelnija sywet na Fond "Sigurnost na elektroenergijnata sistema"
Pytania prejudycjalne
1. Czy art. 8 rozporządzenia (UE) 2022/1854 1 należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on na przeszkodzie utrzymaniu w mocy środka krajowego takiego jak określona w art. 36f Zakon za energetikata (ustawy - prawo energetyczne) opłata w wysokości 5 % dochodów ze sprzedaży energii elektrycznej oraz równoczesnemu istnieniu tej opłaty wraz z obowiązkowym pułapem dochodów rynkowych producentów energii elektrycznej?
2. W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze, czy art. 8 rozporządzenia (UE) 2022/1854 należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on na przeszkodzie temu, by opłata w wysokości 5 % dochodów ze sprzedanej energii elektrycznej była obliczana i należna od kwot przekraczających obowiązkowy pułap dochodów, które producenci energii elektrycznej są zobowiązani wpłacać do Fond "Sigurnost na elektroenergijnata sistema" (funduszu "Bezpieczeństwo systemu elektroenergetycznego") i które nie stanowią dla nich dochodu? Czy w ramach wykładni tych przepisów można uznać, że opłata w wysokości 5 % dochodów ze sprzedanej energii elektrycznej jest niedyskryminująca, w sytuacji gdy w odniesieniu do niektórych producentów prowadzi ona do podwójnego obciążenia tych samych kwot?
3. Biorąc pod uwagę wykładnię:
- art. 2 ust. 1 i 2 oraz art. 4 rozporządzenia 2021/1119 2 w związku z art. 191 ust. 2 TFUE, które regulują zasadnicze znaczenie przejścia państw członkowskich na system energetyczny oparty na odnawialnych źródłach energii,
- art. 3 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2018/2001 3 , w którym określono wiążący cel Unii Europejskiej, jakim jest osiągnięcie określonego udziału energii ze źródeł odnawialnych do 2030 r., oraz obowiązek państw członkowskich zapewnienia osiągnięcia tego udziału, oraz
- art. 3 lit. a), b), h) i p) oraz art. 10 ust. 1, 4 i 5 rozporządzenia 2019/943 4 w związku z pkt 22 i 23 preambuły tego rozporządzenia oraz art. 5 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2019/944 5 i art. 8 rozporządzenia 2022/1854, które regulują zasady dotyczące kształtowania cen na rynku handlu energią, czy prawo Unii stoi na przeszkodzie temu, aby państwo bułgarskie nakładało i pobierało opłaty od producentów energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, przy określeniu w art. 36f Zakon za energetikata opłaty od kwot przekraczających obowiązkowy pułap dochodów, które producenci energii elektrycznej są zobowiązani wpłacać do Fond "Sigurnost na elektroenergijnata sistema" i które nie stanowią dla nich dochodu? Czy zgodnie z wykładnią tych przepisów takie traktowanie można uznać za proporcjonalne, biorąc pod uwagę, że nie uwzględnia ono faktycznych kosztów operacyjnych producentów energii elektrycznej?
4. Czy art. 63 TFUE i art. 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu i praktyce krajowej, takim jak opisane w niniejszej sprawie, na mocy których na kwoty podlegające zapłacie przez producenta energii elektrycznej na rzecz państwa (tak zwane kwoty przekraczające obowiązkowy pułap dochodów producentów energii elektrycznej) nakłada się również inną opłatę publicznoprawną (w wysokości 5 %, zgodnie z art. 36f Zakon za energetikata)?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4436 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-327/25, VETS Svoge: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Wyrchowen administratiwen syd (Bułgaria) w dniu 14 maja 2025 r. - VETS Svoge EOOD / Predsedateł na uprawitelnija sywet na Fond Sigurnost na elektroenergijnata sistema |
| Data aktu: | 18/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 18/08/2025 |