Sprawa C-325/25, Eneco Wind Belgium: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil d’État (Belgia) w dniu 13 maja 2025 r. - Eneco Wind Belgium SA/Région wallonne

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil d'État (Belgia) w dniu 13 maja 2025 r. - Eneco Wind Belgium SA/Région wallonne (Sprawa C-325/25, Eneco Wind Belgium)
(C/2025/4434)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 18 sierpnia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Conseil d'État

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Eneco Wind Belgium SA

Druga strona postępowania: Région wallonne

Pytania prejudycjalne

1) Czy art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (UE) 2022/2577 z dnia 22 grudnia 2022 r. ustanawiającego ramy służące przyspieszeniu wdrażania rozwiązań w zakresie energii odnawialnej 1  należy interpretować w ten sposób, że państwa członkowskie powinny zapewniać, aby budowa i eksploatacja obiektów i instalacji do celów produkcji energii ze źródeł odnawialnych oraz rozwój powiązanej z nimi infrastruktury sieciowej miały pierwszeństwo jedynie przy ważeniu interesów prawnych, o którym mowa w ust. 1 wspomnianego przepisu, czyli ważeniu interesów prawnych do celów art. 6 ust. 4 i art. 16 ust. 1 lit. c) dyrektywy Rady 92/43/EWG 2 , art. 4 ust. 7 dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i art. 9 ust. 1 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE 3 , czy też ów obowiązek ma zastosowanie do każdego wyważenia interesów prawnych przeprowadzonego przez organ właściwy w dziedzinie wydawania zezwoleń, w tym w przypadku gdy konkurencyjny interes nie wchodzi w zakres stosowania trzech wyżej wymienionych dyrektyw (w niniejszej sprawie - ochrona krajobrazu i dziedzictwa)?

2) Czy zawarte w art. 3 ust. 2 zdanie pierwsze tego rozporządzenia sformułowanie "projekt[y] uznan[e] za leżące w nadrzędnym interesie publicznym" należy interpretować w ten sposób, że jest konieczne szczególne - ogólne lub indywidualne - uznanie przez państwa członkowskie "nadrzędn[ego] interes[u] publicznego" przedsięwzięcia, czy też należy je rozumieć je w ten sposób, iż odsyła ono do sytuacji, w której nie zostało obalone domniemanie ustanowione w art. 3 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia, a nawet do sytuacji, w której przedsięwzięcie nie zostało wykluczone z zakresu stosowania tego domniemania, takiej jak dopuszczona w art. 3 ust. 1 in fine?

3) Czy ustanowiony w przytoczonym art. 3 ust. 2 obowiązek zapewnienia, co najmniej w odniesieniu do przedsięwzięć uznanych za leżące w nadrzędnym interesie publicznym, aby w procedurze planowania i wydawania zezwoleń budowa i eksploatacja elektrowni oraz instalacji do produkcji energii wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych oraz rozwój powiązanej z nimi infrastruktury sieciowej były "traktowane priorytetowo" przy ważeniu interesów prawnych w poszczególnych przypadkach, należy interpretować w ten sposób, że wprowadza on bezwzględne pierwszeństwo na rzecz tych przedsięwzięć z zastrzeżeniem zawartego w tym samym ustępie warunku dotyczącego środowiska odnośnie do ochrony gatunków, czy też obowiązek ten należy rozumieć jako pierwszeństwo co do zasady, od którego państwa członkowskie mogą odstąpić w oparciu o szczególne uzasadnienie?

1 Dz.U. 2022, L 335, s. 36.
2 Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. 1992, L 206, s. 7).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (Dz.U. 2010, L 20, s. 7).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4434

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-325/25, Eneco Wind Belgium: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil d’État (Belgia) w dniu 13 maja 2025 r. - Eneco Wind Belgium SA/Région wallonne
Data aktu: 18/08/2025
Data ogłoszenia: 18/08/2025