(C/2025/4377)
(Dz.U.UE C z dnia 9 września 2025 r.)
Poprawka 1
Wniosek dotyczący dyrektywy
Motyw 1
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| (1) W swoim komunikacie "Europejski Zielony Ład" (2) Komisja wyznaczyła cel polegający na przejściu, w odniesieniu do ocen bezpieczeństwa chemicznego bezpieczeństwa chemicznego, na podejście "jedna substancja, jedna ocena", wzywając do wprowadzenia bardziej przejrzystych i prostszych procesów oceny ryzyka w celu zmniejszenia obciążenia wszystkich zainteresowanych stron, przyspieszenia procesu decyzyjnego, a także zwiększenia spójności i przewidywalności decyzji i opinii naukowych. W swoim komunikacie w sprawie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności (3) Komisja stwierdza, że aby osiągnąć ten cel, część prac naukowych i technicznych dotyczących chemikaliów prowadzonych na szczeblu Unii w celu wsparcia prawodawstwa Unii musi zostać ponownie przydzielona najbardziejodpowiednim agencjom UE. Uprościłoby to obecną strukturę, poprawiło jakość i spójność ocen bezpieczeństwa przeprowadzanych na podstawie różnych aktów prawnych Unii oraz zapewniło bardziejefektywne wykorzystanie istniejących zasobów. | (1) W swoim komunikacie "Europejski Zielony Ład" (2) Komisja wyznaczyła cel polegający na przejściu, w odniesieniu do ocen bezpieczeństwa chemicznego bezpieczeństwa chemicznego, na podejście "jedna substancja, jedna ocena", wzywając do wprowadzenia bardziej przejrzystych i prostszych procesów oceny ryzyka w celu zmniejszenia obciążenia wszystkich zainteresowanych stron, przyspieszenia procesu decyzyjnego, a także zwiększenia spójności i przewidywalności decyzji i opinii naukowych. W swoim komunikacie w sprawie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności (3) Komisja stwierdza, że aby osiągnąć ten cel, część prac naukowych i technicznych dotyczących chemikaliów prowadzonych na szczeblu Unii w celu wsparcia prawodawstwa Unii musi zostać ponownie przydzielona najbardziejodpowiednim agencjom UE. Uprościłoby to obecną strukturę, poprawiło jakość i spójność ocen bezpieczeństwa przeprowadzanych na podstawie różnych aktów prawnych Unii oraz zapewniło bardziejefektywne wykorzystanie istniejących zasobów. Oczekuje się również, że podejście to będzie propagowało opłacalność i konkurencyjność dzięki uproszczeniu procedur regulacyjnych, zmniejszeniu obciążeń administracyjnych i dopilnowaniu, by przedsiębiorstwa mogły skutecznie dostosować się do ewoluujących ram regulacyjnych. |
|
(2) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Europejski Zielony Ład (COM(2019) 640 final z 11 grudnia 2019 r.). |
(2) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Europejski Zielony Ład (COM(2019) 640 final z 11 grudnia 2019 r.). |
|
(3) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: "Strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności na rzecz nietoksycznego środowiska" (COM(2020) 667 final z dnia 14 października 2020 r.). |
(3) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: "Strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności na rzecz nietoksycznego środowiska" (COM(2020) 667 final z dnia 14 października 2020 r.). |
Poprawka 2
Wniosek dotyczący dyrektywy
Motyw 2
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| (2) Ponowne przydzielenie niektórych zadań naukowych i technicznych Europejskiej Agencji Chemikaliów jest konieczne do dostosowania procesów i poziomów kontroli naukoweji cyfryzacji do obecnych norm i procesów Europejskiej Agencji Chemikaliów. Jest to również konieczne w celu zapewnienia spójnego standardu jakości naukowej, przejrzystości, możliwości wyszukiwania danych i interopera- cyjności, zgodnie z ambicją "jedna substancja, jedna ocena". | (2) Ponowne przydzielenie niektórych zadań naukowych i technicznych Europejskiej Agencji Chemikaliów jest konieczne do dostosowania procesów i poziomów kontroli naukoweji cyfryzacji do obecnych norm i procesów Europejskiej Agencji Chemikaliów. Jest to również konieczne w celu zapewnienia spójnego standardu jakości naukowej, przejrzystości, możliwości wyszukiwania danych i interopera- cyjności, zgodnie z ambicją "jedna substancja, jedna ocena". Ponadto cyfryzacja i usprawnione procedury ograniczą powielanie działań i opóźnienia administracyjne, dzięki czemu zarówno państwa członkowskie, jak i podmioty gospodarcze osiągną znaczne oszczędności kosztów i większą wydajność. |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący dyrektywy
Motyw 6 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
|
(6a) Wykaz substancji objętych ograniczeniami, o którym mowa w dyrektywie 2011/65/UE, należy poddawać okresowym przeglądom, aby zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego, środowiska i bezpieczeństwa konsumentów. Należy ustanowić okres przeglądu wynoszący co najmniej 36 miesięcy, z uwzględnieniem zmian na rynku oraz postępu naukowo-technicznego, a także biorąc pod uwagę, że państwa członkowskie mogą w dowolnym momencie złożyć dokumentację dotyczącą ograniczeń, a horyzontalne środki ograniczające można wprowadzić i przyjąć na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, rozporządzenia (UE) 2019/1021 lub innych przepisów unijnych dotyczących kryteriów zrównoważoności w odniesieniu do substancji niebezpiecznych i chemikaliów. |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący dyrektywy
Motyw 8
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| (8) Do celów zmiany przepisów proceduralnych przewidzianych w dyrektywie 2011/65/UE konieczny jest okres przejściowy wynoszący 12 miesięcy, aby umożliwić EuropejskiejAgencji Chemikaliów odpowiednie przydzielenie zasobów i zadań. Okres ten uznaje się za wystarczający, aby umożliwić potencjalnym wnioskodawcom lub państwom członkowskim dostosowanie się do zmienionych etapów proceduralnych przewidzianych w tej dyrektywie. | (8) Do celów zmiany przepisów proceduralnych przewidzianych w dyrektywie 2011/65/UE konieczny jest okres przejściowy wynoszący 18 miesięcy, aby umożliwić EuropejskiejAgencji Chemikaliów odpowiednie przydzielenie zasobów i zadań. Okres ten uznaje się za wystarczający, aby umożliwić potencjalnym wnioskodawcom lub państwom członkowskim dostosowanie się do zmienionych etapów proceduralnych przewidzianych w tej dyrektywie. |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 - litera a
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 5 - ustęp 4 - akapit 2
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| Jeżeli wnioskodawca nie uzupełni wniosku o brakujące elementy wskazane przez Agencję zgodnie z załącznikiem V w terminie przewidzianym zgodnie z akapitem pierwszym lit. c), Agencja może odrzucić taki wniosek. Agencja bez zbędnejzwłoki ustala i przekazuje wnioskodawcy datę uznania wniosku za kompletny. | Jeżeli wnioskodawca nie uzupełni wniosku o brakujące elementy wskazane przez Agencję zgodnie z załącznikiem V w terminie przewidzianym zgodnie z akapitem pierwszym lit. c), Agencja odrzuca taki wniosek. Agencja bez zbędnej zwłoki ustala i przekazuje wnioskodawcy datę uznania wniosku za kompletny. |
Poprawka 6
Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 - litera b
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 5 - ustęp 4 a - akapit 5
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| Agencja określa części swoich opinii i wszelkich załączników do nich, które powinny być udostępnione publicznie na jej stronie internetowej, oraz podaje te części do wiadomości publicznej na swojej stronie internetowej. | Agencja określa części swoich opinii i wszelkich załączników do nich, które powinny być udostępnione publicznie na jej stronie internetowej, oraz podaje te części do wiadomości publicznej na swojej stronie internetowej, w tym wnioski złożone zgodnie z akapitem drugim lit. c). |
Poprawka 7
Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 - litera b a (nowa)
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 5 - ustęp 5
| Tekst obowiązujący | Poprawka |
| 5. Wniosek o przedłużenie wyłączenia musi zostać złożony nie później niż 18 miesięcy przed datą wygaśnięcia wyłączenia. Dane wyłączenie pozostaje ważne do momentu podjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej wniosku o przedłużenie."; |
ba) ust. 5 otrzymuje brzmienie: "5. Wniosek o przedłużenie wyłączenia musi zostać złożony nie później niż 18 miesięcy przed datą wygaśnięcia wyłączenia. Komisja przyjmuje decyzję dotyczącą wniosku w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania opinii od Agencji. Dane wyłączenie pozostaje ważne do momentu podjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej wniosku o przedłużenie."; |
Poprawka 8
Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera a
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 6 - ustęp 1 - akapit 1
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| "W celu osiągnięcia celów określonych w art. 1 i biorąc pod uwagę zasadę ostrożności, przegląd, oparty na dogłębnej analizie, i zmiana wykazu substancji objętych ograniczeniem w załączniku II są rozpatrywane przez Komisję okresowo z własnej inicjatywy lub po przekazaniu sporządzonej przez państwo członkowskie dokumentacji w sprawie ograniczeń zawierającej informacje, o których mowa w ust. 2."; | "W celu osiągnięcia celów określonych w art. 1 i biorąc pod uwagę zasadę ostrożności, przegląd, oparty na dogłębnej analizie, i zmiana wykazu substancji objętych ograniczeniem w załączniku II są rozpatrywane przez Komisję okresowo i przynajmniej co 36 miesięcy z własnej inicjatywy lub po przekazaniu sporządzonej przez państwo członkowskie dokumentacji w sprawie ograniczeń zawierającej informacje, o których mowa w ust. 2."; |
Poprawka 9
Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera c
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 6 - ustęp 2 - akapit 1
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| Przegląd i zmiana wykazu substancji objętych ograniczeniami w załączniku II opierają się na dokumentacji w sprawie ograniczeń sporządzonej przez Agencję na wniosek Komisji lub sporządzonej przez państwo członkowskie. | Przegląd i zmiana wykazu substancji lub grupy substancji objętych ograniczeniami w załączniku II opierają się na dokumentacji w sprawie ograniczeń sporządzonej przez Agencję na wniosek Komisji lub sporządzonej przez państwo członkowskie. |
Poprawka 10
Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera c
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 6 - ustęp 2 - akapit 2
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| Agencja lub państwo członkowskie uwzględnia także wszelkie dostępne informacje i wszelkie istotne oceny ryzyka przedłożone Agencji do celów innych przepisów Unii dotyczących cyklu życia substancji stosowanej w EEE, w szczególności na etapie odpadu. W tym celu inne jednostki utworzone na mocy prawa Unii i wykonujące podobne zadania przekazują informacje Agencji lub odpowiedniemu państwu członkowskiemu na ich prośbę. | Agencja lub państwo członkowskie uwzględnia także wszelkie dostępne informacje i wszelkie istotne oceny przedłożone Agencji do celów innych przepisów Unii dotyczących wszelkich części cyklu życia substancji stosowanejw EEE, w szczególności na etapie odpadu. W tym celu inne jednostki utworzone na mocy prawa Unii i wykonujące podobne zadania przekazują informacje Agencji lub odpowiedniemu państwu członkowskiemu na ich prośbę. |
Poprawka 11
Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera c
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 6 - ustęp 2 - akapit 3 - litera -a (nowa)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
| -a) | właściwości substancji; | |
Poprawka 12
Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera c
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 6 - ustęp 2 - akapit 3 - litera -a a (nowa)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| -aa) precyzyjne i zrozumiałe sformułowanie zapisu proponowanego ograniczenia w załączniku II; |
Poprawka 13
Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera c
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 6 - ustęp 2 - akapit 3 - litera -a b (nowa)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
|
-ab) odniesienia, i dowody naukowe przemawiające za ograniczeniem; |
Poprawka 14
Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera c
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 6 - ustęp 2 - akapit 3 - litera b a (nowa)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| ba) informacje na temat możliwych alternatyw, ich dostępności i przydatności; |
Poprawka 15
Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera c
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 6 - ustęp 2 - akapit 3 - litera b b (nowa)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| bb) uzasadnienie wprowadzenia ogólnounijnego ograniczenia jako najbardziej odpowiedniego środka. |
Poprawka 16
Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 - litera c
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 6 - ustęp 2 - akapit 3 - litera b c (nowa)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
| bc) | analizę społecznoekonomiczną. | |
Poprawka 17
Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 4 a (nowy)
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 20 - ustęp 1 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
|
4a) w art. 20 dodaje się ustęp w brzmieniu: "1a. Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa."; |
Poprawka 18
Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 4 b (nowy)
Dyrektywa 2011/65/UE
Artykuł 24 - ustęp 2 a (nowy)
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
|
4b) w art. 24 dodaje się ustęp w brzmieniu: "2a. Komisja monitoruje stan zasobów Europejskiej Agencji Chemikaliów oraz zadania, obciążenie pracą i kompetencje jej komitetów naukowych i w razie potrzeby przedstawia wniosek ustawodawczy, aby uwzględnić wszelkie potrzeby Europejskiej Agencji Chemikaliów wynikające z zadań wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem oraz poprawić zarządzanie jej komitetami naukowymi."; |
Poprawka 19
Wniosek dotyczący dyrektywy
Artykuł 2 - akapit 1
| Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
| Przepisy niniejszej dyrektywy stosuje się od dnia [OP: 12 miesięcy po opublikowaniu niniejszej dyrektywy]. | Przepisy niniejszej dyrektywy stosuje się od dnia [OP: 18 miesięcy po opublikowaniu niniejszej dyrektywy]. |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4377 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | P10_TA(2025)0046 - Ponowne przydzielenie Europejskiej Agencji Chemikaliów zadań naukowych i technicznych - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 1 kwietnia 2025 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do ponownego przydzielenia Europejskiej Agencji Chemikaliów zadań naukowych i technicznych (COM(2023)0781 - C9-0448/2023 - 2023/0454(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie) |
| Data aktu: | 09/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 09/09/2025 |