Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 kwietnia 2025 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Macieja Wąsika (2024/2043(IMM))

P10_TA(2025)0042
Wniosek o uchylenie immunitetu Macieja Wąsika Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 kwietnia 2025 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Macieja Wąsika (2024/2043(IMM))

(C/2025/4373)

(Dz.U.UE C z dnia 9 września 2025 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Macieja Wąsika z dnia 29 lipca 2024 r., który złożył Prokurator Generalny Rzeczypospolitej Polskiej, przekazując wniosek Prokuratury Okręgowej w Warszawie w związku z postępowaniem karnym wszczętym przeciwko Maciejowi Wąsikowi, ogłoszony na posiedzeniu plenarnym w dniu 16 września 2024 r.,

- po wysłuchaniu wyjaśnień Macieja Wąsika w dniu 18 lutego 2025 r. zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu Parlamentu Europejskiego oraz uwzględniając złożone przez niego dokumenty,

- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r., 19 grudnia 2019 r. i 5 lipca 2023 r. 1 ,

- uwzględniając art. 105 ust. 2 i 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A10-0031/2025),

A. mając na uwadze, że pismem z dnia 29 lipca 2024 r. Prokurator Generalny Rzeczypospolitej Polskiej przekazał wniosek o uchylenie immunitetu Macieja Wąsika, złożony przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie w związku z zarzutem popełnienia przestępstw określonych w art. 244 polskiego kodeksu karnego w związku z art. 12 tego kodeksu;

B. mając na uwadze, że zgodnie z wnioskiem Maciejowi Wąsikowi zarzuca się, iż w dniach 21 i 28 grudnia 2023 r. w Warszawie, działając w krótkich odstępach czasu w wykonaniu z góry podjętego zamiaru, nie zastosował się do orzeczonego wobec niego prawomocnym wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 20 grudnia 2023 r. zakazu pełnienia funkcji publicznej przez okres pięciu lat, w ten sposób, że Maciej Wąsik wykonywał mandat posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej (niższa izba parlamentu polskiego) biorąc udział w dniu 21 grudnia 2023 r. w obradach Sejmu, w tym w głosowaniach, oraz uczestnicząc w dniu 28 grudnia 2023 r. w posiedzeniu sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych; mając na uwadze, że zarzucane czyny stanowią przestępstwo określone w art. 244 polskiego kodeksu karnego w związku z art. 12 tego kodeksu;

C. mając na uwadze, że powyższe zarzuty postawiono Maciejowi Wąsikowi dnia 18 kwietnia 2024 r.; mając na uwadze, że Macieja Wąsika wybrano na posła do Parlamentu Europejskiego w wyborach europejskich, które odbyły się w czerwcu 2024 r.; mając na uwadze, że w chwili popełnienia zarzucanego czynu Maciej Wąsik nie był posłem do Parlamentu Europejskiego;

D. mając na uwadze, że zarzucane czyny i późniejszy wniosek o uchylenie immunitetu nie dotyczą opinii lub stanowiska zajętego przez Macieja Wąsika w głosowaniu w czasie wykonywania przez niego obowiązków służbowych w rozumieniu art. 8 Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;

E. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 akapit pierwszy lit. a) Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swoich państw z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;

F. mając na uwadze, że zgodnie z art. 105 ust. 2 i 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej od dnia ogłoszenia wyników wyborów do dnia wygaśnięcia mandatu poseł nie może być pociągnięty bez zgody Sejmu do odpowiedzialności karnej oraz nie może być zatrzymany lub aresztowany bez zgody Sejmu, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania;

G. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;

H. mając na uwadze, że zgodnie z art. 5 ust. 2 Regulaminu immunitet parlamentarny nie jest osobistym przywilejem posła, lecz gwarancją niezależności Parlamentu jako całości oraz jego członków;

I. mając na uwadze, że w niniejszej sprawie Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła jako członka Parlamentu Europejskiego;

J. mając na uwadze, że, z jednej strony Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;

1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Macieja Wąsika;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym organom Rzeczypospolitej Polskiej oraz Maciejowi Wąsikowi.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115; wyrok Sądu z dnia 5 lipca 2023 r., Puigdemont i Casamajó i in./Parlament, T-272/21, ECLI:EU:T:2023:373.
2 Wyrok Sądu z dnia 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlement, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4373

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 kwietnia 2025 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Macieja Wąsika (2024/2043(IMM))
Data aktu: 01/04/2025
Data ogłoszenia: 09/09/2025