(Dz.U.UE C z dnia 9 września 2025 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Jany Nagyovej z dnia 1 lipca 2024 r. złożony przez sąd apelacyjny w Pradze w związku z postępowaniem karnym toczącym się przed tym sądem w następstwie wniesienia apelacji (sygn. akt 3 To 34/2024), ogłoszony na posiedzeniu plenarnym w dniu 19 lipca 2024 r.,
- po wysłuchaniu wyjaśnień Jany Nagyovej w dniu 29 stycznia 2025 r., zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 i 9 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r., 19 grudnia 2019 r. i 5 lipca 2023 r. 1 ,
- uwzględniając art. 27 konstytucji Republiki Czeskiejoraz art. 10 ust. 1 ustawy nr 141/1961 Coll. - kodeks postępowania karnego (kodeksu postępowania karnego Republiki Czeskiej),
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A10-0029/2025),
A. mając na uwadze, że dnia 1 lipca 2024 r. sąd apelacyjny w Pradze złożył wniosek o uchylenie immunitetu parlamentarnego Jany Nagyovej, posłanki do Parlamentu Europejskiego wybranej w Republice Czeskiej, by móc kontynuować toczące się obecnie przed nim - w następstwie wniesienia apelacji - postępowanie karne w sprawie zarzutu popełnienia przestępstwa oszustwa subwencyjnego zgodnie z art. 212 ust. 1 i art. 212 ust. 6 lit. a) oraz przestępstwa naruszenia interesów finansowych Unii Europejskiej zgodnie z art. 260 ust. 1 i 5 ustawy nr 40/2009 Coll. (kodeksu karnego Republiki Czeskiej);
B. mając na uwadze, że postępowanie karne przeciwko Janie Nagyovej toczy się na podstawie aktu oskarżenia prokuratury okręgowej w Pradze z dnia 21 marca 2022 r. w związku z czynem, który Jana Nagyová miała popełnić wspólnie ze współoskarżonym, ponieważ jako osoba zawodowo zajmująca się subwencjami unijnymi, a w okresie od 17 stycznia 2008 r. do 5 stycznia 2010 r. jako wiceprezes zarządu czeskiej spółki złożyła wniosek o udzielenie subwencji, wiedząc, że spółka ta nie jest do tego uprawniona, i przedstawiając fałszywe informacje, że spółka ta jest niezależnym małym przedsiębiorstwem;
C. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i posłów do niego przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych i niemożliwych do oddzielenia od tych obowiązków;
D. mając na uwadze, że zarzucane czyny nie dotyczą opinii wyrażonej lub głosu oddanego w ramach wykonywania obowiązków posła do Parlamentu Europejskiego w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;
E. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 akapit pierwszy lit. a) Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swoich państw z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;
F. mając na uwadze, że art. 27 ust. 4 konstytucji Republiki Czeskiej stanowi, że posłowie i senatorzy nie mogą bez zgody izby, której są członkami, zostać pociągnięci do odpowiedzialności karnej, a jeżeli izba ta nie wyrazi zgody, wszczęte postępowanie karne zostaje zawieszone na czas trwania ich mandatu;
G. mając na uwadze, że w tym przypadku Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentowi Europejskiemu;
H. mając na uwadze, że Parlamentu nie można uznawać za sąd, a posła - za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;
1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Jany Nagyovej;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do niezwłocznego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Republiki Czeskiej i Janie Nagyovej.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4371 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 kwietnia 2025 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Jany Nagyovej (2024/2035(IMM)) |
| Data aktu: | 01/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 09/09/2025 |