(Odesłanie prejudycjalne - Artykuł 53 § 2 i art. 99 regulaminu postępowania przed Trybunałem - Oczywisty brak właściwości - Oczywista niedopuszczalność - Odpowiedź, którą można wywieść w sposób jednoznaczny z orzecznictwa - Podatki - Wspólny system podatku od wartości dodanej (VAT) - Prawo do odliczenia naliczonego VAT - Odmowa - Obowiązki podatnika - Ciężar dowodu - Zasady proporcjonalności i pewności prawa - Artykuł 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - Sprzeczność między orzecznictwem krajowym a prawem Unii - Artykuł 267 TFUE - Pierwszeństwo prawa Unii - Obowiązek odesłania prejudycjalnego)
(C/2025/4257)
Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Fovarosi Torvenyszek
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Klinka-Geo Trans Foldmunkavegzo Ipari, Kereskedelmi es Szolgaltató Kft.
Druga strona postępowania: Nemzeti Adó- es Vamhivatal Fellebbviteli Igazgatósaga
Sentencja
1) Dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwia się ona temu, aby organ podatkowy odmówił odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) obciążającego transakcję gospodarczą bez sprawdzenia, czy odbiorca faktury wiedział lub powinien był wiedzieć, że transakcja ta wiąże się z oszustwem w zakresie VAT, jeżeli stwierdzi on, że transakcja ta nie miała miejsca.
2) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest oczywiście niewłaściwy do udzielenia odpowiedzi na drugie pytanie prejudycjalne przedstawione przez Fovarosi Torvenyszek (sąd dla miasta stołecznego Budapeszt, Węgry).
3) Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fovarosi Torvenyszek (sąd dla miasta stołecznego Budapeszt, Węgry) postanowieniem z dnia 4 czerwca 2024 r. jest oczywiście niedopuszczalny w odniesieniu do pytań czwartego i szóstego przedstawionych przez ten sąd.
4) Zasadę pierwszeństwa prawa Unii i art. 267 TFUE należy interpretować w ten sposób, że sąd krajowy orzekający w ramach ponownego rozpoznania sprawy w następstwie skargi kasacyjnej, który na mocy prawa krajowego jest zobowiązany do zastosowania się do wytycznych zawartych w postanowieniu o skierowaniu sprawy do ponownego rozpoznania, ma jednak obowiązek niestosowania tych wytycznych, jeżeli uzna, w świetle jasnego orzecznictwa Trybunału, że są one sprzeczne z prawem Unii, bez konieczności uprzedniego zwrócenia się do Trybunału z pytaniem prejudycjalnym.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4257 |
| Rodzaj: | Postanowienie |
| Tytuł: | Sprawa C-501/24, Klinka-Geo Trans: Postanowienie Trybunału (szósta izba) z dnia 2 maja 2025 r. - Klinka-Geo Trans Földmunkavégző Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. v. Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága |
| Data aktu: | 02/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 11/08/2025 |