(Odesłanie prejudycjalne - Znak towarowy Unii Europejskiej - Rozporządzenie (WE) nr 207/2009 - Bezwzględne podstawy unieważnienia - Artykuł 52 ust. 1 lit. a) i b) - Artykuł 7 ust. 1 lit. e) ppkt (ii) - Oznaczenie tworzone wyłącznie przez kształt towaru niezbędny do uzyskania efektu technicznego - Zła wiara zgłaszającego - Autonomiczny charakter i współistnienie bezwzględnych podstaw unieważnienia - Kryteria istotne dla celów oceny złej wiary zgłaszającego w momencie dokonywania zgłoszenia znaku towarowego - Okoliczności zaistniałe po dokonaniu tego zgłoszenia)
(C/2025/4250)
Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Cour de cassation
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: CeramTec GmbH
Druga strona postępowania: Coorstek Bioceramics LLC
Sentencja
1) Artykuł 52 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 207/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie [znaku towarowego Unii Europejskiej],
należy interpretować w ten sposób, że:
bezwzględna podstawa unieważnienia przewidziana w art. 52 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia w związku z art. 7 ust. 1 lit. e) ppkt (ii) wspomnianego rozporządzenia i bezwzględna podstawa unieważnienia przewidziana w art. 52 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia są autonomiczne, lecz nie wykluczają się wzajemnie.
2) Artykuł 52 ust. 1 lit. b) rozporządzenia nr 207/2009
należy interpretować w ten sposób, że:
zła wiara zgłaszającego oznaczenie do rejestracji jako znak towarowy może - jeśli o rejestrację wystąpiono w następstwie wygaśnięcia patentu - zostać wykazana w oparciu w szczególności o opinię tego zgłaszającego co do zdolności tego oznaczenia do wyrażenia, w całości lub w części, rozwiązania technicznego chronionego tym patentem, i to niezależnie od tego, czy wspomniane oznaczenie składa się wyłącznie z kształtu towaru niezbędnego do uzyskania efektu technicznego w rozumieniu art. 7 ust. 1 lit. e) ppkt (ii) tego rozporządzenia. Wśród okoliczności istotnych dla oceny ewentualnego istnienia złej wiary zgłaszającego znajdują się również charakter zakwestionowanego znaku towarowego, pochodzenie rozpatrywanego oznaczenia i jego używanie od chwili jego utworzenia, zakres patentu, który wygasł, logika handlowa, w jaką wpisuje się dokonanie zgłoszenia spornego znaku towarowego do rejestracji, oraz chronologia wydarzeń, które charakteryzowały to zgłoszenie.
3) Artykuł 52 ust. 1 lit. b) rozporządzenia nr 207/2009
należy interpretować w ten sposób, że:
złej wiary zgłaszającego nie można oceniać na podstawie okoliczności zaistniałych po dokonaniu zgłoszenia rozpatrywanego znaku towarowego do rejestracji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4250 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-17/24, CeramTec: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 19 czerwca 2025 r. - CeramTec GmbH v. Coorstek Bioceramics LLC |
| Data aktu: | 19/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 11/08/2025 |