Sprawa C-17/24, CeramTec: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 19 czerwca 2025 r. - CeramTec GmbH v. Coorstek Bioceramics LLC

Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 19 czerwca 2025 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour de cassation - Francja) - CeramTec GmbH/Coorstek Bioceramics LLC

(Sprawa C-17/24 1 , CeramTec)

(Odesłanie prejudycjalne - Znak towarowy Unii Europejskiej - Rozporządzenie (WE) nr 207/2009 - Bezwzględne podstawy unieważnienia - Artykuł 52 ust. 1 lit. a) i b) - Artykuł 7 ust. 1 lit. e) ppkt (ii) - Oznaczenie tworzone wyłącznie przez kształt towaru niezbędny do uzyskania efektu technicznego - Zła wiara zgłaszającego - Autonomiczny charakter i współistnienie bezwzględnych podstaw unieważnienia - Kryteria istotne dla celów oceny złej wiary zgłaszającego w momencie dokonywania zgłoszenia znaku towarowego - Okoliczności zaistniałe po dokonaniu tego zgłoszenia)

(C/2025/4250)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Cour de cassation

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: CeramTec GmbH

Druga strona postępowania: Coorstek Bioceramics LLC

Sentencja

1) Artykuł 52 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 207/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie [znaku towarowego Unii Europejskiej],

należy interpretować w ten sposób, że:

bezwzględna podstawa unieważnienia przewidziana w art. 52 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia w związku z art. 7 ust. 1 lit. e) ppkt (ii) wspomnianego rozporządzenia i bezwzględna podstawa unieważnienia przewidziana w art. 52 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia są autonomiczne, lecz nie wykluczają się wzajemnie.

2) Artykuł 52 ust. 1 lit. b) rozporządzenia nr 207/2009

należy interpretować w ten sposób, że:

zła wiara zgłaszającego oznaczenie do rejestracji jako znak towarowy może - jeśli o rejestrację wystąpiono w następstwie wygaśnięcia patentu - zostać wykazana w oparciu w szczególności o opinię tego zgłaszającego co do zdolności tego oznaczenia do wyrażenia, w całości lub w części, rozwiązania technicznego chronionego tym patentem, i to niezależnie od tego, czy wspomniane oznaczenie składa się wyłącznie z kształtu towaru niezbędnego do uzyskania efektu technicznego w rozumieniu art. 7 ust. 1 lit. e) ppkt (ii) tego rozporządzenia. Wśród okoliczności istotnych dla oceny ewentualnego istnienia złej wiary zgłaszającego znajdują się również charakter zakwestionowanego znaku towarowego, pochodzenie rozpatrywanego oznaczenia i jego używanie od chwili jego utworzenia, zakres patentu, który wygasł, logika handlowa, w jaką wpisuje się dokonanie zgłoszenia spornego znaku towarowego do rejestracji, oraz chronologia wydarzeń, które charakteryzowały to zgłoszenie.

3) Artykuł 52 ust. 1 lit. b) rozporządzenia nr 207/2009

należy interpretować w ten sposób, że:

złej wiary zgłaszającego nie można oceniać na podstawie okoliczności zaistniałych po dokonaniu zgłoszenia rozpatrywanego znaku towarowego do rejestracji.

1 Dz.U. C, C/2288/2024.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4250

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-17/24, CeramTec: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 19 czerwca 2025 r. - CeramTec GmbH v. Coorstek Bioceramics LLC
Data aktu: 19/06/2025
Data ogłoszenia: 11/08/2025