Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 228/2013 w odniesieniu do dodatkowej pomocy i większej elastyczności dla regionów najbardziej oddalonych dotkniętych poważnymi klęskami żywiołowymi oraz w kontekście cyklonu Chido, który spowodował dewastację Majotty

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 228/2013 w odniesieniu do dodatkowej pomocy i większej elastyczności dla regionów najbardziej oddalonych dotkniętych poważnymi klęskami żywiołowymi oraz w kontekście cyklonu Chido, który spowodował dewastację Majotty

(COM(2025) 190 final - 2025/0104 (COD))

(C/2025/4213)

(Dz.U.UE C z dnia 20 sierpnia 2025 r.)

Sprawozdawca: Joël DESTOM

Wniosek o konsultację Rada Unii Europejskiej, 2.5.2025

Parlament Europejski, 13.5.2025

Podstawa prawna Art. 42, art. 43 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej
Data przyjęcia przez sekcję 5.6.2025
Data przyjęcia na sesji plenarnej 18.6.2025
Sesja plenarna nr 597
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 203/0/3

1. Wnioski i zalecenia

1.1. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji Europejskiej, w którym w pełni uznano strukturalną podatność regionów najbardziej oddalonych na klęski żywiołowe i zmianę klimatu. Przewidziano również mechanizmy elastyczności w celu uwzględnienia wyjątkowych sytuacji klimatycznych i humanitarnych występujących w tych regionach, w tym na Majotcie.

1.2. EKES popiera ukierunkowane zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 228/2013 1  mające na celu:

- zapewnienie ciągłości wsparcia w ramach Programu szczególnych opcji na rzecz regionów oddalonych i wyspiarskich (POSEI) na etapach odbudowy, nawet w przypadku braku działalności produkcyjnej,

- zniesienie 10-procentowego pułapu i umożliwienie Majotcie realokacji środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW),

- przedłużenie terminu wyboru beneficjentów na okres po 30 czerwca 2025 r.

1.3. Jak już podkreślono we wcześniejszej opinii 2 , EKES wzywa niemniej Komisję i państwa członkowskie do:

- zadbania o to, aby realokacja środków nie odbywała się kosztem projektów strukturalnych w zakresie rozwoju obszarów wiejskich; pomoc w sytuacjach nadzwyczajnych musi być w zamyśle uzupełnieniem długoterminowych strategii na rzecz odporności, a nie je zastępować,

- umieszczenia w rozporządzeniu przepisu zachęcającego do stosowania rozwiązań opartych na przyrodzie na etapie odbudowy po klęsce żywiołowej,

- utrzymania rygorystycznego i przejrzystego rocznego monitorowania zobowiązań podjętych przez beneficjentów.

1.4. Komitet apeluje do Komisji o ścisłą współpracę z państwami członkowskimi, władzami lokalnymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, aby jak najskuteczniej i jak najszybciej wykorzystać możliwości wsparcia poszkodowanych regionów. Organizacje społeczeństwa obywatelskiego, pracownicy, MŚP i organizacje pozarządowe poważnie ucierpieli wskutek klęsk żywiołowych i należy im przydzielić znaczną część środków na odbudowę po poważnych szkodach 3 .

1.5. Ponadto EKES zaleca, by:

- procedura szybkiego uznawania klęsk żywiołowych została sformalizowana na szczeblu europejskim,

- przewidziano stworzenie specjalnego europejskiego funduszu na rzecz radzenia sobie z klęskami klimatycznymi, aby skutecznie reagować na poważne kryzysy bez narażania na szwank polityki strukturalnej finansowanej z EFRROW lub wspólnej polityki rolnej (WPR); byłby on uzupełnieniem Funduszu Solidarności Unii Europejskiej i zapewniałby stabilność przyszłej pomocy w obliczu narastających i poważnych zagrożeń 4 ,

- zmiany do rozporządzenia stanowiły część szerszych ram strategicznych długoterminowej wizji dla obszarów wiejskich UE (LTVRA) i zapewniały spójność między pomocą w sytuacjach nadzwyczajnych, odpornością terytorialną oraz zrównoważonym rozwojem obszarów wiejskich.

1.6. EKES uważa, że UE potrzebuje nowego, stabilnego i solidnego mechanizmu finansowania, który musi być elastyczny i zdolny do adaptacji oraz gotowy na wypadek nowych i już pojawiających się kryzysów w nadchodzących latach i dziesięcioleciach. Kluczowe jest to, by funkcjonowanie tego mechanizmu, który będzie bardziej skoncentrowany na podejmowaniu szybkich i pilnych działań, było spójne z całościową polityką UE w zakresie klimatu, środowiska i energii. W dłuższej perspektywie ta polityka przyczyni się to do ograniczenia konieczności podejmowania działań w sytuacjach wyjątkowych i do zapewnienia ochrony zasobów ludzkich i naturalnych 5 .

1.7. Ponadto EKES wzywa do ściślejszej koordynacji różnych europejskich instrumentów reagowania na klęski żywiołowe oraz do ustanowienia usystematyzowanych ram zapobiegania, w tym punktu kompleksowej obsługi dla regionów najbardziej oddalonych, skierowanego do nich mechanizmu wczesnego ostrzegania w zakresie klimatu oraz uproszczonych procedur administracyjnych dotyczących przyznawania pomocy. Te środki powinny przyspieszyć rozpatrywanie wniosków w przypadku klęski żywiołowej i tym samym zapewnić szybkie reagowanie dostosowane do potrzeb poszkodowanych obszarów.

2. Kontekst opinii

2.1. W grudniu 2024 r. w Majottę uderzył z ogromną siłą cyklon Chido, a następnie w styczniu 2025 r. przeszła nad nią burza tropikalna Dikeledi. Te zdarzenia meteorologiczne spowodowały niespotykane dotąd szkody: ofiary w ludziach, dewastację kluczowej infrastruktury oraz załamanie wszelkich form produkcji.

2.2. Ta podwójna klęska żywiołowa ujawniła coraz większą podatność regionów najbardziej oddalonych na zakłócenia klimatu, którą potęgują słabości strukturalne takie jak wyspiarski charakter, oddalenie, bardzo niewielka dywersyfikacja gospodarcza oraz przewaga monokultury.

2.3. W tym kontekście wniosek Komisji ma na celu zapewnienie ukierunkowanej elastyczności w rozporządzeniu w sprawie POSEI, co pozwoli na optymalne wykorzystanie środków europejskich w interesie poszkodowanych obszarów.

3. Uwagi ogólne

3.1. EKES uznaje ukierunkowanie i zasadność wniosku. Jest on konkretną reakcją na sytuację nadzwyczajną w jednym z regionów najbardziej oddalonych Unii.

3.2. Komitet z zadowoleniem przyjmuje wyraźne uznanie przez Komisję ograniczeń związanych z klasyczną zasadą siły wyższej oraz wyznaczenie w rozporządzeniu w sprawie POSEI dłuższego i elastycznego terminu odbudowy.

3.3. Komitet wyraża zaniepokojenie wpływem powtarzalności i skali takich zjawisk na finansowanie doraźnych środków nadzwyczajnych kosztem średnio- i długoterminowych strategii rozwoju.

3.4. EKES wzywa do przyjęcia całościowego, wyprzedzającego i usystematyzowanego podejścia do odporności terytorialnej regionów najbardziej oddalonych, opartego na trzech kryteriach: zapobieganiu, przystosowaniu się oraz odbudowie 6 .

4. Uwagi szczegółowe

4.1. Jeśli chodzi o zobowiązanie każdego beneficjenta POSEI, EKES popiera zasadę uproszczonego formalnego zobowiązania się beneficjenta do przywrócenia zdolności produkcyjnych. Proponuje zwłaszcza wprowadzenie narzędzi monitorowania jakościowego i wsparcia technicznego, zwłaszcza dla małych, a nawet bardzo małych gospodarstw, w celu utrzymania rygorystycznego i przejrzystego rocznego monitorowania zobowiązań podjętych przez beneficjentów.

4.2. Co się tyczy zniesienia pułapu EFRROW na Majotcie, EKES sądzi, że ten środek jest konieczny i proporcjonalny. Zaleca bardzo szerokie informowanie obywatelek, obywateli oraz zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego o wpływie na poszczególne projekty.

4.3. Odnośnie do rozwiązań proponowanych w zakresie odbudowy Komitet zaleca ustanowienie w rozporządzeniu konkretnego przepisu zachęcającego do stosowania rozwiązań opartych na przyrodzie w ramach środków na rzecz odbudowy po katastrofie.

Bruksela, dnia 18 czerwca 2025 r.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 z dnia 13 marca 2013 r. ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 247/2006 (Dz.U. L 78 z 20.3.2013, s. 23).
2 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2020/2220 w odniesieniu do szczególnych środków w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w celu udzielenia dodatkowego wsparcia państwom członkowskim dotkniętym klęskami żywiołowymi (COM(2024) 495 final - 2024/0274(COD)) (Dz.U. C, C/2025/775, 11.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/ C/2025/775/oj).
3 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie RESTORE - regionalnego wsparcia na rzecz odbudowy w sytuacjach nadzwyczajnych, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/1058 i rozporządzenie (UE) 2021/1057 (COM(2024) 496 final - 2024/0275 (COD)) (Dz.U. C, C/2025/774, 11.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/774/oj).
4 Ten specjalny fundusz powinien zostać opracowany zgodnie z międzynarodowymi zobowiązaniami Unii, zwłaszcza podjętymi podczas COP28. Kwestię tę poruszono również w opinii EKES-u (punkt 1.5) (Dz.U. C, C/2025/775, 11.2.2025, ELI: http://data. europa.eu/eli/C/2025/775/oj).
5 Dz.U. C, C/2025/774, 11.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/774/oj.
6 Zob. opinia EKES-u (pkt 1.6) (Dz.U. C, C/2025/775, 11.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/775/oj11.2.2025, ELI: http:// data.europa.eu/eli/C/2025/775/oj).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4213

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 228/2013 w odniesieniu do dodatkowej pomocy i większej elastyczności dla regionów najbardziej oddalonych dotkniętych poważnymi klęskami żywiołowymi oraz w kontekście cyklonu Chido, który spowodował dewastację Majotty
Data aktu: 20/08/2025
Data ogłoszenia: 20/08/2025