Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 4 sierpnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Associazione proprietari alloggi dati in locazione turistica (Pro.Loca.Tur.) (Mediolan, Włochy) (przedstawiciele: A. de Moncuit de Boiscuillé i C. Worms, adwokaci)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności art. 3 ust. 1 dyrektywy Rady (UE) 2025/516 z dnia 11 marca 2025 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących VAT w epoce cyfrowej w zakresie, w jakim dodaje on art. 28a ust. 1 do dyrektywy 2006/112/WE;
- stwierdzenie nieważności art. 3 ust. 3 lit. a) dyrektywy Rady (UE) 2025/516 z dnia 11 marca 2025 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących VAT w epoce cyfrowej w zakresie, w jakim zmienia on art. 135 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE poprzez dodanie akapitu po akapicie pierwszym, uznając że usługi STR mają podobną funkcję do sektora hotelarskiego;
- stwierdzenie nieważności art. 1 ust. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2025/518 z dnia 11 marca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w zakresie, w jakim zmienia on art. 30 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 282/2011 poprzez dodanie nowego ust. 2. (zwane dalej "zaskarżonymi przepisami");
- obciążenie Rady Unii Europejskiej jej własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez stronę skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi siedem zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący oczywistego błędu w ocenie - zaskarżone przepisy opierają się na szeregu błędnych założeń, w szczególności na okoliczności, że krótkoterminowy najem lokali mieszkalnych (zwany dalej "STR") oraz zakwaterowanie w hotelach bezpośrednio konkurują ze sobą oraz że istnieje "zakłócenie konkurencji" między nimi, a także na niewiarygodnych danych i niepopartych dowodami twierdzeniach.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności - zaskarżone przepisy nakładają nieproporcjonalne środki, podczas gdy istnieją mniej restrykcyjne środki służące osiągnięciu tych samych celów. Istnienie systemu podmiotów uznawanych za dostawców sprawi, że sektor STR znajdzie się w niesprawiedliwej niekorzystnej sytuacji.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasad neutralności podatkowej i równego traktowania - zaskarżone przepisy prowadzą do nierównego traktowanie usług porównywalnych i nieporównywalnych w aspekcie VAT oraz wprowadzają dyskryminację między kanałami sprzedaży a uczestnikami rynku.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasad pewności prawa i dobrej administracji - zaskarżone przepisy nie wyjaśniają szeregu obaw co do ich konkretnego stosowania i doprowadzą do ich rozbieżnej implementacji w poszczególnych państwach członkowskich.
5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia autonomii podatkowej państw członkowskich i zasady pomocniczości - zaskarżone przepisy ustanawiają zharmonizowany system VAT w dziedzinach uregulowanych w lepszy sposób na szczeblu krajowym oraz nie wskazują na konieczność podjęcia działań na szczeblu Unii.
6. Zarzut szósty dotyczący naruszenia wolności prowadzenia działalności gospodarczej i prawa własności - zaskarżone przepisy nakładają obciążenia regulacyjne i finansowe zagrażające rentowności małych podmiotów, naruszając tym samym art. 16 i 17 Karty.
7. Zarzut siódmy dotyczący tego, że Rada przekroczyła uprawnienia wykonawcze przyznane jej na mocy art. 397 dyrektywy 2006/112/WE na podstawie art. 291 ust. 2 TFUE poprzez wprowadzenie definicji "usług ułatwiających" w rozporządzeniu wykonawczym 282/2011, a nie w dyrektywie 2006/112/WE.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4184 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-393/25: Skarga wniesiona w dniu 18 czerwca 2025 r. - Pro.Loca.Tur/Rada |
| Data aktu: | 04/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 04/08/2025 |