Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 28 lipca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Luminus (Saint Josse-ten-Noode, Belgia) (przedstawiciele: C. Breuvart, P. Laconte i V. Viaud, adwokaci)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji; i
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi na decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2025/477 z dnia 6 marca 2025 r. w sprawie stosowania art. 34 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do udzielania zamówień na działalność związaną z wytwarzaniem i sprzedażą hurtową energii elektrycznej w Belgii, z wyjątkiem energii elektrycznej wytwarzanej w elektrowniach jądrowych Doel 4 i Tihange 3 (zwanej dalej "decyzją"), strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia art. 4, 34 i 35 dyrektywy 2014/25/UE.
- Skarżąca twierdzi, że decyzja narusza:
- art. 34 i 35 dyrektywy 2014/25/UE, ponieważ przyznaje wyłączenia jedynie niektórym podmiotom zamawiającym, a odmawia go innym podmiotom prowadzącym tę samą działalność na belgijskim rynku wytwarzania i sprzedaży hurtowej energii elektrycznej;
- art. 4, 34 i 35 dyrektywy 2014/25/UE, ponieważ w sposób błędny wskazuje na Engie jako na podmiot zamawiający.
2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia kryterium bezpośredniego podlegania konkurencji.
- Skarżąca twierdzi, że Komisja w przeprowadzonej analizie tego kryterium oparła się na niezgodnej z prawem przesłance, że Engie stanowi podmiot zamawiający, co skutkowało błędną odmową z jej strony przyznania Luminus wyłączenia na podstawie art. 34 i 35 dyrektywy.
- Skarżąca podnosi, że nawet przy założeniu, że kwalifikacja Engie jako podmiotu zamawiającego nie jest niezgodna z prawem, Komisja nie wyciąga wniosków ze swoich własnych ustaleń dotyczących w szczególności przyszłego rozwoju rynku i poziomu importu oraz nie uwzględnia niektórych specyficznych cech rynku, dokonując w ramach swojego nowego podejścia opartego na podmiotach zamawiających, nieuzasadnionego zespojenia sytuacji Luminus i Engie.
3. Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia zasad równego traktowania i niedyskryminacji.
- Skarżąca podnosi po pierwsze, że bez obiektywnego uzasadnienia w decyzji traktuje się w różny sposób, z jednej strony - Norther i inne spółki zależne Nethys i 0rsted, a z drugiej strony - Luminus i inne podmioty zamawiające, niebędące stronami postępowania, które są aktualnie obecne na rynku (z wyjątkiem Engie), mimo że znajdują się one w porównywalnej sytuacji.
- Po drugie, skarżąca twierdzi, że w decyzji traktuje się w jednakowy sposób, z jednej strony - Engie i Luminus i inne podmioty zamawiające niebędące skarżącymi, aktualnie obecne na rynku - z drugiej strony, mimo że znajdują się one w odmiennej sytuacji.
- Po trzecie, skarżąca wskazuje, że spółka 0rsted (która nie jest jeszcze obecna na belgijskim rynku wytwarzania i sprzedaży hurtowej energii elektrycznej) jest traktowana w sposób odmienny od innych nowych podmiotów wchodzących na rynek.
4. Zarzut czwarty, dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia.
- Według skarżącej w decyzji nie wyjaśniono w wystarczający sposób, dlaczego Komisja odstąpiła od swojej dotychczasowej praktyki decyzyjnej polegającej na przyznaniu lub odmowie przyznania wyłączenie na podstawie art. 34 i 35 dyrektywy 2014/25/UE w odniesieniu do działalności na całym rynku właściwym. Skarżąca podnosi ponadto w tym względzie, że rozstrzygnięcie decyzji nie jest zgodna z jej uzasadnieniem.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4060 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-364/25: Skarga wniesiona w dniu 4 czerwca 2025 r. - Luminus//Komisja |
| Data aktu: | 28/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/07/2025 |