Sprawa T-345/25: Skarga wniesiona w dniu 26 maja 2025 r. - Khan/Rada

Skarga wniesiona w dniu 26 maja 2025 r. - Khan/Rada
(Sprawa T-345/25)

(C/2025/4057)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 28 lipca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: German Khan (Londyn, Zjednoczone Królestwo) (przedstawiciele: T. Marembert i A. Bass, adwokaci)

Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2025/528 z dnia 14 marca 2025 r. dotyczącej zmiany decyzji 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi w zakresie, w jakim decyzja ta dotyczy strony skarżącej;

- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2025/527 z dnia 14 marca 2025 r. dotyczącego wykonania rozporządzenia (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających w zakresie, w jakim rozporządzenie to dotyczy strony skarżącej;

- zwrócenie się do Rady o sprecyzowanie charakteru znajdujących się w jej posiadaniu dokumentów stanowiących dowody na niżej wymienione okoliczności i o wskazanie daty, w której te dokumenty zostały jej przekazane:

- stosowanie ustawy zwanej "ESO" do rosyjskiego holdingu ALFA BANK;

- stosowanie ustawy zwanej "ESO" do rosyjskiego holdingu ALFASTRAKHOVANIE;

- przerwanie stosunków handlowych między grupą X5 a spółką VOENTORG RETAIL LLC; oraz

- obciążenie Rady kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi piętnaście zarzutów:

1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia istotnych wymogów proceduralnych oraz naruszenia obowiązku okresowego przeglądu.

2. Zarzut drugi, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryterium lit. d). Skarżący podnosi w tym względzie, że nie jest "blisko powiązany z prezydentem Putinem, tak jak jego partnerzy biznesowi Mikhail Fridman i Petr Aven", oraz że w żadnym momencie nie "uzyskał wsparcia politycznego dla swoich działań biznesowych i korzyści finansowych za przysługi wyświadczone Władimirowi Putinowi".

3. Zarzut trzeci, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryterium lit. d). Skarżący podnosi, że jego obecność na kongresie w marcu 2023 r. nie może oznaczać, tym bardziej dwa lata później, że wspiera on materialnie lub finansowo rosyjskich decydentów.

4. Zarzut czwarty, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryterium lit. d). Według skarżącego wszystkie zarzuty związane ze spółką AlfaStrakhovanie są błędne, ponieważ nie jest on już w jakikolwiek sposób powiązany z tą spółką.

5. Zarzut piąty, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryterium lit. d). Skarżący podnosi, że twierdzenie, jakoby "towarzystwo ubezpieczeniowe AlfaStrakhovanie, będące częścią konsorcjum Alfa Group, świadczyło usługi ubezpieczenia pojazdów Federalnej Służby Gwardii Narodowej Federacji Rosyjskiej (Rosgwardii), której jednostki działają w okupowanych obwodach Ukrainy znajdujących się pod kontrolą Rosji", jest błędne.

6. Zarzut szósty, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryterium lit. a). Skarżący podnosi, że twierdzenie, jakoby "AlfaStrakhovanie zapewniło również ubezpieczenie przedsiębiorstwom takim jak koncern JSC Kalashnikov i Centralny Instytut Naukowo-Badawczy Mechaniki Precyzyjnej (TsNIITochMash), których broń była i jest powszechnie używana przez rosyjskie wojsko w Ukrainie, także podczas masowych aktów okrucieństwa w Buczy", jest błędne.

7. Zarzut siódmy, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryterium lit. d). Skarżący podnosi, że twierdzenie, jakoby "towarzystwo ubezpieczeniowe AlfaStrakhovanie [...] zapewniło ubezpieczenie [...] pojazdów ochroniarskich prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina", jest błędne.

8. Zarzut ósmy, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryterium lit. a). Skarżący podnosi, że twierdzenie, jakoby "X5 Retail Group, inna spółka zależna konsorcjum Alfa Group, współpracowała z JSC Voentorg", jest błędne.

9. Zarzut dziewiąty, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryterium lit. g) (wiodącego przedsiębiorcy). Według skarżącego Rada nie wykazała, że jest on "wiodącym" przedsiębiorcą.

10. Zarzut dziesiąty, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryterium lit. g). Skarżący podnosi, że twierdzenie, jakoby "[ze względu na to, że] Narodowy Bank Ukrainy uznał za nieważne [.] przekazanie [.] udziałów [skarżącego] [w luksemburskiej spółce ABHH], [skarżący] jest nadal uważany za jednego z głównych udziałowców ABH Holdings", jest nieprawdziwe.

11. Zarzut jedenasty, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryteriów lit. d) i g). Skarżący podnosi, że zarzut związany ze spółką A1 jest nieprawdziwy i nie może w żadnym razie uzasadniać wspomnianych kryteriów.

12. Zarzut dwunasty, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryterium lit. g) (wiodącego przedsiębiorcy i przedsiębiorcy prowadzącego działalność w sektorach gospodarczych zapewniających istotne źródło dochodów rządowi Federacji Rosyjskiej). Skarżący podnosi, że twierdzenie jakoby "[G.] Khan posiadał też znaczące udziały w spółce Rosvodokanal [.]", jest błędne.

13. Zarzut trzynasty, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryterium lit. g). Zdaniem skarżącego posiadanie przez niego w przeszłości udziałów w spółce LetterOne jest bez znaczenia.

14. Zarzut czternasty, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryterium lit. g). Skarżący podnosi, że twierdzenie, jakoby "[w] dalszym ciągu zarządzał zlokalizowanymi w Rosji aktywami Alfa Group", jest błędne.

15. Zarzut piętnasty, dotyczący błędu w ocenie w odniesieniu do kryterium lit. g) (wiodącego przedsiębiorcy). Skarżący podnosi, że twierdzenie, jakoby był on "jedną z najbardziej wpływowych osób w Rosji", jest błędne.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4057

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-345/25: Skarga wniesiona w dniu 26 maja 2025 r. - Khan/Rada
Data aktu: 28/07/2025
Data ogłoszenia: 28/07/2025