Sprawa T-343/25: Skarga wniesiona w dniu 28 maja 2025 r. - GEA J.-M. Vallotton et T. Chanard architectes-urbanistes/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 28 maja 2025 r. - GEA J.-M. Vallotton et T. Chanard architectes-urbanistes/ Komisja
(Sprawa T-343/25)

(C/2025/4056)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 28 lipca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: GEA J.-M. Vallotton et T. Chanard architectes-urbanistes FSU SA (Lozanna, Szwajcaria) (przedstawiciel: C. Rapin, adwokat)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie, że jest on właściwy do rozpoznania niniejszego sporu na podstawie art. 272 TFUE i klauzul arbitrażowych zawartych w umowach CATS i CityMobil2;

- stwierdzenie, że Komisja naruszyła zobowiązania umowne;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania;

- oddalenie żądania wzajemnego Komisji;

tytułem żądania głównego

- stwierdzenie nieważności pisma potwierdzającego Komisji oraz not obciążeniowych nr 2518003055 i nr 2518003089;

- stwierdzenie, że skarżąca nie jest zobowiązana do zapłaty kwoty 31 885,29 EUR tytułem ryczałtowego odszkodowania wraz z odsetkami naliczanymi od dnia 4 maja 2025 r. w odniesieniu do projektów CATS i CityMobil2, dochodzonej w nocie obciążeniowej nr 2518003089;

- stwierdzenie, że skarżąca nie jest zobowiązana do zapłaty kwoty 318 852,89 EUR tytułem nieuzasadnionego wkładu wraz z odsetkami naliczanymi od dnia 4 maja 2025 r. w odniesieniu do projektów CATS i CityMobil2, dochodzonej w nocie obciążeniowej nr 251800305;

tytułem żądania ewentualnego

- stwierdzenie nieważności pisma potwierdzającego Komisji;

- zakładając, że skarżąca jest zobowiązana do zwrotu określonej kwoty w ramach projektów CATS i CityMobil2, stwierdzenie, że kwota ta nie może przekroczyć 63 615,28 EUR;

tytułem dalszego żądania ewentualnego

- przekazanie sprawy Komisji w celu wydania nowej decyzji z uwzględnieniem godzin zgłoszonych przez skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa do dobrej administracji

Skarżąca podnosi, że pozwana naruszyła to prawo w ramach zarządzania projektami CATS i CityMobil2, gdy odmówiła przesłuchania kluczowego świadka, który mógłby potwierdzić uchybienia proceduralne. Ponadto skarżąca utrzymuje, że pozwana przeprowadziła audyt i procedurę odzyskania środków z nadmiernym - ponad dziewięcioletnim - opóźnieniem, przekraczającym znacznie rozsądny termin pięciu lat określony w orzecznictwie i w umowach o udzielenie dotacji.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia dwustronnego porozumienia w dziedzinie badań między Szwajcarią a Unią Europejską dotyczącego siódmego programu ramowego w dziedzinie badań

Pozwana nie zawiadomiła władz szwajcarskich przed przeprowadzeniem audytu w pomieszczeniach skarżącej w Szwajcarii. Chociaż pozwana podniosła, że uprzednie zawiadomienie nie jest wstępnym warunkiem prawnym przeprowadzenia audytu, skarżąca twierdzi, że ten etap postępowania pozostaje obowiązkowym elementem szczególnych stosunków dwustronnych między Unią a Szwajcarią, który różni się od traktowania państw członkowskich Unii.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia art. II.14 ust. 1 ogólnych warunków Komisji Europejskiej dotyczących umów o udzielenie dotacji poprzez arbitralne odrzucenie kosztów kwalifikowalnych bez odpowiedniego uzasadnienia

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności przewidzianej w art. 5 ust. 4 TUE poprzez przyjęcie środków wykraczających poza to, co jest konieczne

5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia uzasadnionych oczekiwań i zasady dobrej wiary

Skarżąca podnosi, że otrzymała od pozwanej dokładne i spójne zapewnienia, zgodnie z którymi końcowe sprawozdanie z audytu będzie oparte na całościowej ocenie obejmującej zarówno aspekty naukowe, jak i administracyjne, co zgodnie z utrwalonym orzecznictwem zrodziło po jej stronie uzasadnione oczekiwania.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4056

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-343/25: Skarga wniesiona w dniu 28 maja 2025 r. - GEA J.-M. Vallotton et T. Chanard architectes-urbanistes/Komisja
Data aktu: 28/07/2025
Data ogłoszenia: 28/07/2025