Sprawa C-329/25, SAS: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Københavns Byret (Dania) w dniu 14 maja 2025 r., SAS AB/Królestwo Danii

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez K0benhavns Byret (Dania) w dniu 14 maja 2025 r., SAS AB/Królestwo Danii
(Sprawa C-329/25, SAS)

(C/2025/4038)

Język postępowania: duński

(Dz.U.UE C z dnia 28 lipca 2025 r.)

Sąd odsyłający

K0benhavns Byret

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: SAS AB

Druga strona postępowania: Królestwo Danii

Pytania prejudycjalne

1) 1. Czy obowiązek zapłaty odsetek od pomocy niezgodnej z prawem, ustanowiony między innymi w wyroku z dnia

12 lutego 2008 r., CELF w sprawie C-199/06 1 , ma zastosowanie w sytuacji takiej jak ta w postępowaniu głównym, biorąc pod uwagę, że:

a) państwo członkowskie, które przyznało pomoc, dopełniło obowiązku uprzedniego zgłoszenia ustanowionego w art. 108 ust. 3 TFUE, a wypłata pomocy zgodnej z rynkiem wewnętrznym nastąpiła po wydaniu przez Komisję decyzji w sprawie zatwierdzenia, zaś niezgodność pomocy z prawem wynika z faktu, że Sąd stwierdził następnie nieważność tej decyzji w sprawie zatwierdzenia, a pomoc została ponownie zatwierdzona przez Komisję, przy czym ta nowa decyzja w sprawie zatwierdzenia została następnie zaskarżona do Sądu, przed którym obecnie toczy się postępowanie w sprawie;

b) wada wcześniejszej decyzji Komisji, która uzasadniała stwierdzenie przez Sąd jej nieważności (w niniejszym przypadku - brak mechanizmu progresywnego), nie wywoływała skutków w okresie niezgodności pomocy z prawem, ponieważ wprowadzenie w życie mechanizmu progresywnego było powiązane czasowo z wypłatą pomocy, a nie z momentem wydania przez Komisję nowej decyzji w sprawie zatwierdzenia; oraz

c) osiągnięcie celu pomocy, jakim jest zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce państwa członkowskiego w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE, może zostać udaremnione, jeżeli pomoc ta może zostać przyznana dopiero po zakończeniu kontroli sądowej decyzji Komisji?

2) Jeżeli, co do zasady, istnieje obowiązek zapłaty odsetek w postaci opisanej w pytaniu pierwszym, czy sytuacja taka jak ta rozpatrywana w niniejszej sprawie może stanowić nadzwyczajną okoliczność, która może uzasadniać ograniczenie spoczywającego na beneficjencie pomocy obowiązku zapłaty odsetek od pomocy niezgodnej z prawem?

3) Czy art. 108 ust. 3 TFUE w związku z zasadą skuteczności stoi na przeszkodzie temu, by państwo członkowskie przyznające pomoc stosowało prawo innego państwa członkowskiego, w tym w sytuacji takiej jak ta rozpatrywana w niniejszej sprawie, w której ma ono nakazać odzyskanie pomocy niezgodnej z prawem, w tym zażądać odsetek od tej pomocy? Jakie znaczenie mają obowiązki państw członkowskich wynikające z art. 108 ust. 3 TFUE w związku z zasadą skuteczności dla kwestii określenia państwa członkowskiego, którego prawo ma znaleźć zastosowanie przy odzyskiwaniu pomocy i obliczaniu odsetek od pomocy niezgodnej z prawem?

4) Czy art. 108 ust. 3 TFUE w związku z zasadą skuteczności należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie ustaleniu przez państwo członkowskie stopy procentowej stosowanej w odniesieniu do roszczenia o zapłatę odsetek od pomocy niezgodnej z prawem na podstawie rozdziału V rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 2  z dnia 21 kwietnia 2004 r. z późniejszymi zmianami?

1 EU:C:2008:79
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 traktatu WE (Dz.U. 2004, L 140, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4038

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-329/25, SAS: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Københavns Byret (Dania) w dniu 14 maja 2025 r., SAS AB/Królestwo Danii
Data aktu: 28/07/2025
Data ogłoszenia: 28/07/2025