Język postępowania: duński
(Dz.U.UE C z dnia 28 lipca 2025 r.)
Sąd odsyłający
K0benhavns Byret
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: SAS AB
Druga strona postępowania: Królestwo Danii
Pytania prejudycjalne
1) 1. Czy obowiązek zapłaty odsetek od pomocy niezgodnej z prawem, ustanowiony między innymi w wyroku z dnia
12 lutego 2008 r., CELF w sprawie C-199/06 1 , ma zastosowanie w sytuacji takiej jak ta w postępowaniu głównym, biorąc pod uwagę, że:
a) państwo członkowskie, które przyznało pomoc, dopełniło obowiązku uprzedniego zgłoszenia ustanowionego w art. 108 ust. 3 TFUE, a wypłata pomocy zgodnej z rynkiem wewnętrznym nastąpiła po wydaniu przez Komisję decyzji w sprawie zatwierdzenia, zaś niezgodność pomocy z prawem wynika z faktu, że Sąd stwierdził następnie nieważność tej decyzji w sprawie zatwierdzenia, a pomoc została ponownie zatwierdzona przez Komisję, przy czym ta nowa decyzja w sprawie zatwierdzenia została następnie zaskarżona do Sądu, przed którym obecnie toczy się postępowanie w sprawie;
b) wada wcześniejszej decyzji Komisji, która uzasadniała stwierdzenie przez Sąd jej nieważności (w niniejszym przypadku - brak mechanizmu progresywnego), nie wywoływała skutków w okresie niezgodności pomocy z prawem, ponieważ wprowadzenie w życie mechanizmu progresywnego było powiązane czasowo z wypłatą pomocy, a nie z momentem wydania przez Komisję nowej decyzji w sprawie zatwierdzenia; oraz
c) osiągnięcie celu pomocy, jakim jest zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce państwa członkowskiego w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE, może zostać udaremnione, jeżeli pomoc ta może zostać przyznana dopiero po zakończeniu kontroli sądowej decyzji Komisji?
2) Jeżeli, co do zasady, istnieje obowiązek zapłaty odsetek w postaci opisanej w pytaniu pierwszym, czy sytuacja taka jak ta rozpatrywana w niniejszej sprawie może stanowić nadzwyczajną okoliczność, która może uzasadniać ograniczenie spoczywającego na beneficjencie pomocy obowiązku zapłaty odsetek od pomocy niezgodnej z prawem?
3) Czy art. 108 ust. 3 TFUE w związku z zasadą skuteczności stoi na przeszkodzie temu, by państwo członkowskie przyznające pomoc stosowało prawo innego państwa członkowskiego, w tym w sytuacji takiej jak ta rozpatrywana w niniejszej sprawie, w której ma ono nakazać odzyskanie pomocy niezgodnej z prawem, w tym zażądać odsetek od tej pomocy? Jakie znaczenie mają obowiązki państw członkowskich wynikające z art. 108 ust. 3 TFUE w związku z zasadą skuteczności dla kwestii określenia państwa członkowskiego, którego prawo ma znaleźć zastosowanie przy odzyskiwaniu pomocy i obliczaniu odsetek od pomocy niezgodnej z prawem?
4) Czy art. 108 ust. 3 TFUE w związku z zasadą skuteczności należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie ustaleniu przez państwo członkowskie stopy procentowej stosowanej w odniesieniu do roszczenia o zapłatę odsetek od pomocy niezgodnej z prawem na podstawie rozdziału V rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 2 z dnia 21 kwietnia 2004 r. z późniejszymi zmianami?
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4038 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-329/25, SAS: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Københavns Byret (Dania) w dniu 14 maja 2025 r., SAS AB/Królestwo Danii |
| Data aktu: | 28/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/07/2025 |