(Odesłanie prejudycjalne - Ochrona konsumentów - Nieuczciwe warunki w umowach konsumenckich - Dyrektywa 93/13/EWG - Ocena nieuczciwego charakteru warunku umowy, który nie był indywidualnie negocjowany - Artykuł 3 ust. 1 i art. 4 ust. 1 - Umowa kredytu konsumenckiego - Warunek umowy zwany "prowizją za udzielenie kredytu" - Wymóg przejrzystości - Artykuł 4 ust. 2 i art. 5 - Warunek nieokreślający treści usług świadczonych w zamian za tę prowizję - Wystarczający charakter nazwania kosztów ponoszonych przez konsumenta i wskazania ich dokładnej kwoty - Przerzucenie na konsumenta całości kosztów świadczeń związanych z prowizją za udzielenie kredytu)
(C/2025/4020)
Język postępowania: słowacki
(Dz.U.UE C z dnia 28 lipca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Krajsky sud v Presove
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: A.B.
Druga strona postępowania: Slovenska sporitelna a.s.
Sentencja
1) Artykuł 4 ust. 2 i art. 5 dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich
należy interpretować w ten sposób, że:
stoją one na przeszkodzie orzecznictwu krajowemu, zgodnie z którym zawarty w umowie o kredyt konsumencki warunek dotyczący kosztów związanych z udzieleniem kredytu spełnia wymóg przejrzystości przewidziany w tych przepisach z tego tylko powodu, po pierwsze, że z nazwy tych kosztów wynika, iż obejmują one czynności dokonane przez kredytodawcę, które są niezbędne do zawarcia umowy i wchodzą w zakres wewnętrznej organizacji kredytodawcy, a po drugie, że wysokość tych kosztów jest dokładnie określona w tej umowie.
2) Artykuł 3 ust. 1 i art. 4 ust. 1 dyrektywy 93/13
należy interpretować w ten sposób, że:
aby spełnić wymogi przewidziane w tych przepisach, zawarty w umowie o kredyt konsumencki warunek dotyczący "prowizji za udzielenie kredytu" musi odpowiadać usługom lub rzeczywistym wydatkom, które racjonalnie wchodzą w zakres czynności dokonywanych przez kredytodawcę przy zawieraniu tej umowy i które są w tym celu niezbędne, z wyłączeniem nakładania się na siebie różnych kosztów lub usług, za które pobiera się opłaty, ponieważ takiego warunku nie można uznać za nieuczciwy z tego tylko powodu, że przerzuca on na konsumenta koszty działalności gospodarczej instytucji finansowej, pod warunkiem że nie obciąża konsumenta kosztami nieproporcjonalnymi do kosztów związanych z danymi usługami i do kwoty kredytu.
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4020 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-280/24, Malicník: Wyrok Trybunału (ósma izba) z dnia 5 czerwca 2025 r. - A.B. v. Slovenská sporiteľňa a.s. |
| Data aktu: | 05/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/07/2025 |