Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: UL i siedmiu innych skarżących (przedstawiciele: A. Guillerme, T. Bontinck i F. Patuelli, adwokaci)
Strona pozwana: Europejska Służba Działań Zewnętrznych
Żądania
Skarżący wnoszą do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji;
- uznanie ich prawa do dodatku edukacyjnego na dzieci poniżej piątego roku życia, obliczonego zgodnie z art. 15 załącznika X do regulaminu pracowniczego, przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, w jakich się znajdują;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi na dorozumianą decyzję Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ), w której ESDZ odmówiła uwzględnienia kosztów żłobka i wydatków na edukację dziecka poniesionych przez skarżących z tytułu dodatku edukacyjnego, podnoszą oni pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa przy stosowaniu art. 15 załącznika X do regulaminu pracowniczego w związku z art. 3 ust. 2 załącznika VII do regulaminu pracowniczego.
- Skarżący uważają, że zaskarżona decyzja narusza prawo w zakresie, w jakim zastosowano w niej art. 15 załącznika X do regulaminu pracowniczego w ten sposób, że wyłącza on ze swego zakresu stosowania rodziców dzieci w wieku poniżej trzech lat. Takie zastosowanie jest niezgodne z tym przepisem zgodnie z jego wykładnią językową, kontekstową i celowościową.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa i oczywistego błędu w ocenie, a także zarzutu niezgodności z prawem przepisów przewodnika.
- Skarżący podnoszą, że ESDZ naruszyła prawo i popełniła oczywisty błąd w ocenie w zakresie, w jakim przyjęła górny pułap dodatku edukacyjnego przewidziany w art. 15 załącznika X do regulaminu pracowniczego, stanowiący dwukrotność górnego pułapu przewidzianego w tym przepisie. Skarżący podnoszą niezgodność z prawem przewodnika dla delegatur Unii w zakresie, w jakim przyjęto w nim ten sam górny pułap.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia prawa, oczywistego błędu w ocenie i naruszenia przez ESDZ obowiązku staranności poprzez uznanie, że sytuacja skarżących nie jest wyjątkowa.
- Zdaniem skarżących ESDZ naruszyła prawo i popełniła oczywisty błąd w ocenie oraz naruszyła ciążący na niej obowiązek staranności poprzez wykluczenie z urzędu i w każdych okolicznościach rodziców dzieci w wieku poniżej trzech lat z możliwości uznania wyjątkowych okoliczności uzasadniających przekroczenie górnego pułapu określonego w regulaminie pracowniczym. Decyzja ta zobowiązuje urzędników do ponoszenia prawie wszystkich kosztów wychowywania dzieci poniżej trzeciego roku życia.
4. Zarzut czwarty dotyczący sprzeczności z przepisami wyższego rzędu
- Przyjmując za punkt wyjścia wykładnię omawianego przepisu, za którą opowiada się pozwana, stanowisko i podejście przyjęte w przewodniku są, poza przedstawionymi już zarzutami, dyskryminujące i nieproporcjonalne, sprzeczne z zasadami równości płci, skuteczności (effet utile) i pewności prawa
5. Zarzut piąty dotyczący niezgodności z prawem.
- Tytułem żądania ewentualnego, na wypadek gdyby Sąd uznał, że zaskarżona decyzja wynika z prawidłowej wykładni przepisów regulaminu pracowniczego, skarżący podnoszą zarzut niezgodności z prawem w odniesieniu do odnośnego przepisu oraz art. 3 ust. 2 załącznika VII dotyczącego personelu przedstawicielstw, ponieważ przepisy te naruszają ogólne zasady równego traktowania i proporcjonalności, a także zasady równości płci i proporcjonalności oraz pewności prawa i skuteczności (effet utile).
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3883 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-306/25: Skarga wniesiona w dniu 14 maja 2025 r. - UL i in. / ESDZ |
| Data aktu: | 21/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2025 |