Język postępowania: słowacki
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: R. Lindenthal, E. Sanfrutos Cano, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Republika Słowacka
Żądania strony skarżącej
- stwierdzenie, że poprzez to, iż w 17 aglomeracjach (aglomeracje SKA6010518 Slovenská Eupca, SKA7030565 Spisská Belá, SKA7040568 Spisské Podhradie, SKA7060573 Horka, SKA8010608 Gelnica, SKA8080636 Dobsiná, SKA3070373 Oslany, SKA8100646 Rudñany, SKA3060344 Udica, SKA6030527 Nemecká, SKA2020267 Soporña, SKA2010249 Lehnice, SKA 4010068 Kolárovo, SKA8100647 Spisské Vlachy, SKA4020409 Tlmace, SKA6080543 Tomala i SKA4030417 Vel'ké Záluzie) Republika Słowacka nie zapewniła, aby ścieki komunalne przed odprowadzeniem były poddane wtórnemu oczyszczania lub innemu równie skutecznemu oczyszczaniu, uchybiła ona zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 4 ust. 1 i 3 w związku z sekcją B załącznika I do dyrektywy 91/271 1 ;
- stwierdzenie, że poprzez to, iż w 9 aglomeracjach (aglomeracje SKA 4010068 - Kolárovo, SKA8060623 - Moldava nad Bodvou, SKA6080165 - Revúca, SKA8110228 - Trebisov, SKA6100168 - Vel'ky Krtís, SKA8060219 - Caña, SKA5020100 - Krásno nad Kysucou, SKA7040179 - Levoca i SKA5080132 - Ruzomberok) Republika Słowacka nie zapewniła, aby ścieki komunalne przed odprowadzeniem do obszarów wrażliwych były poddawane bardziej rygorystycznemu oczyszczaniu niż określone w art. 4, uchybiła ona zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 5 w związku z sekcją B załącznika I do dyrektywy 91/271;
- obciążenie Republiki Słowackiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 91/271 państwa członkowskie zapewniają, aby ścieki komunalne przed odprowadzeniem były poddane wtórnemu oczyszczaniu lub innemu równie skutecznemu oczyszczaniu. Obowiązek ten ma zastosowanie do aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców (RLM) powyżej 2 000. Zgodnie z art. 4 ust. 3 dyrektywy zrzuty z oczyszczalni ścieków komunalnych danych aglomeracji muszą spełniać odpowiednie wymagania sekcji B załącznika I do dyrektywy. Słowacja liczy ogółem 356 aglomeracji o RLM powyżej 2 000. Zgodnie z Traktatem o przystąpieniu do Unii Europejskiej z tych 356 aglomeracji 258 musiało spełnić wymogi art. 4 dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2012 r. W związku z tym najpóźniej do dnia 31 grudnia 2012 r. wszystkie ścieki komunalne z 258 aglomeracji określonych w specjalnych wykazach w ramach oceny musiały być zbierane, transportowane i przekazywane do jednej lub kilku oczyszczalni lub systemów, w których miały zostać oczyszczone przed odprowadzeniem, przy czym zrzuty oczyszczonych ścieków komunalnych powinny spełniać wymagania sekcji B załącznika I do dyrektywy 91/271.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 dyrektywy 91/271 państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia, aby ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania przed odprowadzeniem do obszarów wrażliwych były poddawane bardziej rygorystycznemu oczyszczaniu niż określone w art. 4 w odniesieniu do zrzutów z aglomeracji o RLM powyżej 10 000. Artykuł 5 ust. 3 dyrektywy wymaga, aby odprowadzenia z oczyszczalni ścieków komunalnych do obszarów wrażliwych spełniały odpowiednie wymagania sekcji B załącznika I. Republika Słowacka, zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy, określiła całe swoje terytorium jako obszar wrażliwy zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku II ze względu na ryzyko eutrofizacji (wrażliwość na azot i fosfor). W związku z tym, zgodnie z Traktatem o przystąpieniu do Unii Europejskiej, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2010 r. wszystkie słowackie aglomeracje o RLM powyżej 10 000 również musiały spełnić
W odniesieniu do 17 wyżej wymienionych aglomeracji Republika Słowacka uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 4 ust. 1 i 3 dyrektywy, a w odniesieniu do 9 aglomeracji - zobowiązaniom wynikającym z art. 5 dyrektywy.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3880 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-377/25: Skarga wniesiona w dniu 5 czerwca 2025 r. - Komisja Europejska/Republika Słowacka |
| Data aktu: | 21/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2025 |