Język postępowania: słowacki
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: R. Lindenthal, E. Sanfrutos Cano, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Republika Słowacka
Żądania strony skarżącej
- stwierdzenie, że poprzez to, iż w 17 aglomeracjach (aglomeracje SKA6010518 Slovenská Eupca, SKA7030565 Spisská Belá, SKA7040568 Spisské Podhradie, SKA7060573 Horka, SKA8010608 Gelnica, SKA8080636 Dobsiná, SKA3070373 Oslany, SKA8100646 Rudñany, SKA3060344 Udica, SKA6030527 Nemecká, SKA2020267 Soporña, SKA2010249 Lehnice, SKA 4010068 Kolárovo, SKA8100647 Spisské Vlachy, SKA4020409 Tlmace, SKA6080543 Tomala i SKA4030417 Vel'ké Záluzie) Republika Słowacka nie zapewniła, aby ścieki komunalne przed odprowadzeniem były poddane wtórnemu oczyszczania lub innemu równie skutecznemu oczyszczaniu, uchybiła ona zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 4 ust. 1 i 3 w związku z sekcją B załącznika I do dyrektywy 91/271 1 ;
- stwierdzenie, że poprzez to, iż w 9 aglomeracjach (aglomeracje SKA 4010068 - Kolárovo, SKA8060623 - Moldava nad Bodvou, SKA6080165 - Revúca, SKA8110228 - Trebisov, SKA6100168 - Vel'ky Krtís, SKA8060219 - Caña, SKA5020100 - Krásno nad Kysucou, SKA7040179 - Levoca i SKA5080132 - Ruzomberok) Republika Słowacka nie zapewniła, aby ścieki komunalne przed odprowadzeniem do obszarów wrażliwych były poddawane bardziej rygorystycznemu oczyszczaniu niż określone w art. 4, uchybiła ona zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 5 w związku z sekcją B załącznika I do dyrektywy 91/271;
- obciążenie Republiki Słowackiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 91/271 państwa członkowskie zapewniają, aby ścieki komunalne przed odprowadzeniem były poddane wtórnemu oczyszczaniu lub innemu równie skutecznemu oczyszczaniu. Obowiązek ten ma zastosowanie do aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców (RLM) powyżej 2 000. Zgodnie z art. 4 ust. 3 dyrektywy zrzuty z oczyszczalni ścieków komunalnych danych aglomeracji muszą spełniać odpowiednie wymagania sekcji B załącznika I do dyrektywy. Słowacja liczy ogółem 356 aglomeracji o RLM powyżej 2 000. Zgodnie z Traktatem o przystąpieniu do Unii Europejskiej z tych 356 aglomeracji 258 musiało spełnić wymogi art. 4 dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2012 r. W związku z tym najpóźniej do dnia 31 grudnia 2012 r. wszystkie ścieki komunalne z 258 aglomeracji określonych w specjalnych wykazach w ramach oceny musiały być zbierane, transportowane i przekazywane do jednej lub kilku oczyszczalni lub systemów, w których miały zostać oczyszczone przed odprowadzeniem, przy czym zrzuty oczyszczonych ścieków komunalnych powinny spełniać wymagania sekcji B załącznika I do dyrektywy 91/271.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 dyrektywy 91/271 państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia, aby ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania przed odprowadzeniem do obszarów wrażliwych były poddawane bardziej rygorystycznemu oczyszczaniu niż określone w art. 4 w odniesieniu do zrzutów z aglomeracji o RLM powyżej 10 000. Artykuł 5 ust. 3 dyrektywy wymaga, aby odprowadzenia z oczyszczalni ścieków komunalnych do obszarów wrażliwych spełniały odpowiednie wymagania sekcji B załącznika I. Republika Słowacka, zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy, określiła całe swoje terytorium jako obszar wrażliwy zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku II ze względu na ryzyko eutrofizacji (wrażliwość na azot i fosfor). W związku z tym, zgodnie z Traktatem o przystąpieniu do Unii Europejskiej, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2010 r. wszystkie słowackie aglomeracje o RLM powyżej 10 000 również musiały spełnić
W odniesieniu do 17 wyżej wymienionych aglomeracji Republika Słowacka uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 4 ust. 1 i 3 dyrektywy, a w odniesieniu do 9 aglomeracji - zobowiązaniom wynikającym z art. 5 dyrektywy.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3880 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-377/25: Skarga wniesiona w dniu 5 czerwca 2025 r. - Komisja Europejska/Republika Słowacka |
| Data aktu: | 21/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2025 |