Język postępowania: szwedzki
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: Królestwo Szwecji (przedstawiciele: F.-L. Göransson i C. Meyer-Seitz, pełnomocnicy)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska i Republika Czeska
Żądania wnoszącego odwołanie
Wnoszący odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uchylenie w całości wyroku Sądu z dnia 12 marca 2025 r. w sprawie T-485/22;
- uwzględnienie żądania Królestwa Szwecji w pierwszej instancji;
- obciążenie Komisji kosztami poniesionymi przez Królestwo Szwecji w związku z postępowaniem przed Trybunałem.
Zarzuty i główne argumenty
W zaskarżonym wyroku Sąd naruszył prawo Unii.
1) Po pierwsze, Sąd błędnie zastosował zasady dotyczące ciężaru dowodu w odniesieniu do procedury kontroli zgodności przewidzianej w art. 52 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 1 . Błąd dotyczył wniosków, zgodnie z którymi:
a) Komisja wystarczająco dokładnie przedstawiła uchybienia zarzucane Szwecji;
b) Komisja nie zmieniła swoich zarzutów w trakcie procedury rozliczania zgodności;
c) Komisja dysponowała zatem wystarczającymi informacjami, aby stwierdzić istnienie poważnej i uzasadnionej wątpliwości co do wystąpienia błędu systemowego w całej bazie danych bloków;
d) ciężar dowodu spoczywający na Szwecji nie został wobec tego naruszony.
2) Po drugie, Sąd błędnie zastosował ramy prawne dotyczące aktualizacji całej bazy danych bloków (LPIS) i przeinaczył okoliczności faktyczne, gdyż nie rozróżnił wymogów dotyczących aktualizacji całej bazy danych bloków od wymogów dotyczących kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu w celu upewnienia się, że warunki kwalifikowalności zostały spełnione w danym roku. Doprowadziło to Sąd do wyciągnięcia błędnych wniosków co do rzekomych nieprawidłowości systemu szwedzkiego, a także co do charakteru i zakresu tego błędu.
3) Po trzecie, Sąd błędnie zastosował zasady dotyczące korekt ryczałtowych. W następstwie przeinaczenia uchybień, które można przypisać Królestwu Szwecji, Sąd oddalił zarzut szczegółowy tego państwa, zgodnie z którym rozpatrywana korekta ryczałtowa była oczywiście nieproporcjonalna w stosunku do szkody, jaką zarzucane uchybienia mogły wyrządzić w ramach EFRG i EFRROW.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3877 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-350/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziesiąta izba) wydanego w dniu 12 marca 2025 r. w sprawie T-485/22, Królestwo Szwecji/Komisja, wniesione w dniu 23 maja 2025 r. przez Królestwo Szwecji |
| Data aktu: | 21/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2025 |