Sprawa C-538/23, ÖBB-Infrastruktur i WESTbahn Management: Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 22 maja 2025 r. - ÖBB-Infrastruktur AG, WESTbahn Management GmbH v. Schienen-Control Kommission

Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 22 maja 2025 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht - Austria) - ÖBB-Infrastruktur AG, WESTbahn Management GmbH/Schienen-Control Kommission
(Sprawa C-538/23 1 , ÖBB-Infrastruktur i WESTbahn Management)

(Odesłanie prejudycjalne - Transport kolejowy - Dyrektywa 2012/34/UE - Pobieranie opłat za infrastrukturę kolejową - Ustalanie, wyznaczanie i pobieranie opłat - Artykuł 29 - Wyjątki od zasad pobierania opłat - Artykuł 32 - Podwyżki - Zasady obliczania i publikacji - Artykuł 56 - Funkcje organu regulacyjnego - Procedura zatwierdzenia podwyżek przewidziana w prawie krajowym - Warunki)

(C/2025/3856)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Bundesverwaltungsgericht

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: ÖBB-Infrastruktur AG, WESTbahn Management GmbH

Druga strona postępowania: Schienen-Control Kommission

Sentencja

1) Artykuł 29 ust. 1, a także art. 32 i 56 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2370 z dnia 14 grudnia 2016 r.,

należy interpretować w ten sposób, że:

nie stoją one na przeszkodzie temu, by wprowadzenie podwyżek opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej ustalonych przez zarządcę tej infrastruktury zostało poddane przez państwo członkowskie procedurze zatwierdzenia, pod warunkiem jednak, że taka procedura uwzględnia zakres swobody, jaki powinien posiadać zarządca wspomnianej infrastruktury przy wyznaczaniu wysokości opłat, w sposób, który pozwala mu na wykorzystanie tego jako instrumentu zarządzania, nie narusza prerogatyw zainteresowanych podmiotów i nie uniemożliwia organowi regulacyjnemu wykonywania jego funkcji zgodnie ze wspomnianym art. 56.

2) Artykuł 27 ust. 2, a także art. 32 ust. 1 i 6 dyrektywy 2012/34, zmienionej dyrektywą 2016/2370,

należy interpretować w ten sposób, że:

po pierwsze, informacje dotyczące podwyżek opłat niekoniecznie muszą zostać opublikowane w regulaminie sieci przed ich zatwierdzeniem przez organ regulacyjny, po drugie, regulamin ten powinien określać dla każdego segmentu danego rynku informacje dotyczące podwyżek, które są doliczane do opłat związanych z kosztami bezpośrednio ponoszonymi jako rezultat przejazdu pociągu, oraz po trzecie, sama zmiana wysokości tych podwyżek nie stanowi zmiany istotnego elementu systemu pobierania opłat w rozumieniu art. 32 ust. 6 dyrektywy 2012/34, ze zmianami.

3) Artykuł 29 ust. 1, a także art. 32 i 56 dyrektywy 2012/34, zmienionej dyrektywą 2016/2370,

należy interpretować w ten sposób, że:

informacje dotyczące podwyżek opublikowane w regulaminie sieci dotyczącym danego okresu obowiązywania rozkładu jazdy wiążą organ regulacyjny przy wykonywaniu powierzonego mu przez państwo członkowskie uprawnienia do ich zatwierdzania w ten sposób, że zmiany, o których wprowadzenie do tych podwyżek zwraca się on do zarządcy infrastruktury, powinny ograniczać się do zaradzenia sytuacjom niezgodności z dyrektywą 2012/34,

ze zmianami, i nie mogą obejmować ocen celowości ze strony tego organu.

4) Artykuł 4 oraz art. 32 ust. 1 dyrektywy 2012/34, zmienionej dyrektywą 2016/2370,

należy interpretować w ten sposób, że:

stoją one na przeszkodzie temu, by do celów ustalenia podwyżek uwzględniano ustaloną przez państwo członkowskie łączną kwotę przychodów, jaką ma osiągnąć zarządca infrastruktury. W celu określenia całkowitego kosztu ponoszonego przez tego zarządcę należy uwzględnić, w stosownych przypadkach, otrzymane przez niego dopłaty państwowe na pokrycie kosztów związanych z udostępnianiem wspomnianej infrastruktury.

1 Dz.U. C, C/2023/642.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3856

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-538/23, ÖBB-Infrastruktur i WESTbahn Management: Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 22 maja 2025 r. - ÖBB-Infrastruktur AG, WESTbahn Management GmbH v. Schienen-Control Kommission
Data aktu: 22/05/2025
Data ogłoszenia: 21/07/2025