(C/2025/3856)
Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Bundesverwaltungsgericht
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: ÖBB-Infrastruktur AG, WESTbahn Management GmbH
Druga strona postępowania: Schienen-Control Kommission
Sentencja
1) Artykuł 29 ust. 1, a także art. 32 i 56 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2370 z dnia 14 grudnia 2016 r.,
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoją one na przeszkodzie temu, by wprowadzenie podwyżek opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej ustalonych przez zarządcę tej infrastruktury zostało poddane przez państwo członkowskie procedurze zatwierdzenia, pod warunkiem jednak, że taka procedura uwzględnia zakres swobody, jaki powinien posiadać zarządca wspomnianej infrastruktury przy wyznaczaniu wysokości opłat, w sposób, który pozwala mu na wykorzystanie tego jako instrumentu zarządzania, nie narusza prerogatyw zainteresowanych podmiotów i nie uniemożliwia organowi regulacyjnemu wykonywania jego funkcji zgodnie ze wspomnianym art. 56.
2) Artykuł 27 ust. 2, a także art. 32 ust. 1 i 6 dyrektywy 2012/34, zmienionej dyrektywą 2016/2370,
należy interpretować w ten sposób, że:
po pierwsze, informacje dotyczące podwyżek opłat niekoniecznie muszą zostać opublikowane w regulaminie sieci przed ich zatwierdzeniem przez organ regulacyjny, po drugie, regulamin ten powinien określać dla każdego segmentu danego rynku informacje dotyczące podwyżek, które są doliczane do opłat związanych z kosztami bezpośrednio ponoszonymi jako rezultat przejazdu pociągu, oraz po trzecie, sama zmiana wysokości tych podwyżek nie stanowi zmiany istotnego elementu systemu pobierania opłat w rozumieniu art. 32 ust. 6 dyrektywy 2012/34, ze zmianami.
3) Artykuł 29 ust. 1, a także art. 32 i 56 dyrektywy 2012/34, zmienionej dyrektywą 2016/2370,
należy interpretować w ten sposób, że:
informacje dotyczące podwyżek opublikowane w regulaminie sieci dotyczącym danego okresu obowiązywania rozkładu jazdy wiążą organ regulacyjny przy wykonywaniu powierzonego mu przez państwo członkowskie uprawnienia do ich zatwierdzania w ten sposób, że zmiany, o których wprowadzenie do tych podwyżek zwraca się on do zarządcy infrastruktury, powinny ograniczać się do zaradzenia sytuacjom niezgodności z dyrektywą 2012/34,
ze zmianami, i nie mogą obejmować ocen celowości ze strony tego organu.
4) Artykuł 4 oraz art. 32 ust. 1 dyrektywy 2012/34, zmienionej dyrektywą 2016/2370,
należy interpretować w ten sposób, że:
stoją one na przeszkodzie temu, by do celów ustalenia podwyżek uwzględniano ustaloną przez państwo członkowskie łączną kwotę przychodów, jaką ma osiągnąć zarządca infrastruktury. W celu określenia całkowitego kosztu ponoszonego przez tego zarządcę należy uwzględnić, w stosownych przypadkach, otrzymane przez niego dopłaty państwowe na pokrycie kosztów związanych z udostępnianiem wspomnianej infrastruktury.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3856 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-538/23, ÖBB-Infrastruktur i WESTbahn Management: Wyrok Trybunału (druga izba) z dnia 22 maja 2025 r. - ÖBB-Infrastruktur AG, WESTbahn Management GmbH v. Schienen-Control Kommission |
| Data aktu: | 22/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2025 |