(08805/2024 - C9-0147/2024 - 2024/0090(BUD))
(C/2025/3796)
(Dz.U.UE C z dnia 17 września 2025 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,
- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2024, w formie przyjętej ostatecznie 22 listopada 2023 r. 2 ,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ("rozporządzenie w sprawie WRF"),
- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,
- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,
- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 3/2024 przyjęty przez Komisję 9 kwietnia 2024 r. (COM(2024) 0090),
- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2024 przyjęte przez Radę 22 kwietnia 2024 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia (08805/2024 - C9-0147/2024),
- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,
- uwzględniając pismo Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0179/2024),
A. mając na uwadze, że w następstwie powiadomienia przez Polskę 5 stycznia 2024 r. o zamiarze uczestnictwa we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (EPPO) 29 lutego 2024 r. Komisja przyjęła odpowiednią decyzję wykonawczą potwierdzającą uczestnictwo Polski;
B. mając na uwadze, że 26 stycznia 2024 r. rząd Szwecji przedstawił projekt aktu prawnego, który utoruje drogę do uczestnictwa Szwecji w EPPO, co ma zostać potwierdzone w kolejnych miesiącach w 2024 r.;
C. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 3/2024 zasila zatem budżet EPPO na 2024 r. dodatkowymi 3,6 mln EUR w środkach na zobowiązania i środkach na płatności oraz dodatkowymi 20 stanowiskami w planie zatrudnienia;
D. mając na uwadze, że wobec braku marginesu w dziale 2b (Odporność i wartości) Komisja proponuje pokrycie dodatkowych kosztów przez uruchomienie instrumentu elastyczności;
1. z dużym zadowoleniem przyjmuje przystąpienie Polski do EPPO i spodziewane uczestnictwo Szwecji, co zwiększyłoby liczbę uczestniczących państw członkowskich do 24; zauważa, że dzięki temu rozszerzeniu EPPO będzie również w stanie prowadzić postępowania przygotowawcze oraz wnosić i popierać oskarżenia w sprawie przestępstw naruszających interesy finansowe Unii popełnionych w tych państwach członkowskich, a tym samym lepiej chronić interesy i budżet Unii oraz pomagać w utrzymaniu praworządności;
2. podkreśla, że należy zagwarantować EPPO dodatkowe zasoby finansowe i ludzkie, w tym na pokrycie kosztów rekrutacji prokuratorów europejskich, niezbędnych zadań pomocniczych oraz powiązanych wydatków operacyjnych i wydatków związanych z wynagrodzeniami; w związku z tym wyraża zadowolenie, że Komisja odpowiedziała na apel Parlamentu o zaproponowanie w trybie pilnym odnośnego projektu budżetu korygującego;
3. rozumie, że od 2025 r. Komisja nie będzie już świadczyć EPPO usług związanych z cyfrowym miejscem pracy; zauważa, że EPPO wielokrotnie zwracała się o dodatkowe zasoby finansowe i ludzkie niezbędne do zagwarantowania pełnej niezależności w dziedzinie IT i bezpieczeństwa jej systemu informatycznego;
4. ubolewa, że w projekcie budżetu korygującego nr 3/2024 nie przewidziano zasobów niezbędnych do zagwarantowania, że EPPO będzie w pełni przygotowana do skutecznego prowadzenia postępowań przygotowawczych, będzie mogła zarządzać rosnącym obciążeniem zadaniami operacyjnymi i będzie dysponować wystarczającymi zasobami, aby przygotować się do pełnej i bezpiecznej autonomii systemów informatycznych od 2025 r.; wzywa Komisję do uwzględnienia w przyszłym projekcie budżetu korygującego niezbędnych dodatkowych zasobów, jak określono w decyzji nr 016/2024 Kolegium Prokuratury Europejskiej z 21 lutego 2024 r., oraz do świadczenia usług informatycznych do czasu, kiedy EPPO będzie dysponować niezbędnymi zasobami gwarantującymi jej niezależność w dziedzinie IT;
5. podkreśla, że należy zagwarantować pełną niezależność EPPO, której podstawą jest autonomia budżetowa, a tym samym odpowiednie zasoby; zauważa, że możliwość korzystania przez EPPO ze wsparcia administracyjnego Eurojustu na mocy art. 100 rozporządzenia ustanawiającego EPPO nie urzeczywistniła się; przypomina, że w liście w sprawie poprawek nr 1/2022 Komisja zobowiązała się do ocenienia sytuacji kadrowej EPPO do końca 2023 r.; apeluje do Komisji, aby niezwłocznie przekazała wyniki tej oceny sytuacji kadrowej władzy budżetowej, tak aby umożliwić uwzględnienie ich w pracach nad budżetem na 2025 r.;
6. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 3/2024;
7. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 2/2024 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz parlamentom narodowym.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3796 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 kwietnia 2024 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 3 do budżetu ogólnego na 2024 r. Zwiększenie środków na Prokuraturę Europejską w związku z przystąpieniem Polski i przewidywanym uczestnictwem Szwecji (08805/2024 - C9-0147/2024 - 2024/0090(BUD)) |
| Data aktu: | 25/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2025 |