(C/2025/3758)
(Dz.U.UE C z dnia 17 września 2025 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2024)0035 - C9-0040/ 2024),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , zmienione rozporządzeniem Rady (UE, Euratom) 2024/765 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2093 określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 , w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 , w szczególności jego pkt 12,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0171/2024),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy; mając na uwadze, że pomoc ta przybiera postać wsparcia finansowego udzielanego pracownikom i przedsiębiorstwom, dla których pracowali;
B. mając na uwadze, że Dania złożyła wniosek EGF/2023/004 DK/Danish Crown o wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) w związku z łączną liczbą 751 zwolnień 5 w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 10 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (Produkcja artykułów spożywczych) w regionie Jutlandii Północnej (Nordjylland), przy czym 692 zwolnienia nastąpiły w okresie odniesienia trwającym od 19 maja 2023 r. do 19 września 2023 r., a 59 zwolnień przed okresem odniesienia lub po nim;
C. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 692 zwolnień w okresie odniesienia, 651 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali prowadzenia działalności w przedsiębiorstwie Danish Crown A/S oraz 41 zwolnionych pracowników u dwóch dostawców i producentów niższego szczebla Danish Crown 6 ;
D. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 59 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali prowadzenia działalności przed czteromiesięcznym okresem odniesienia lub po nim i w przypadku których można ustalić wyraźny związek przyczynowy ze zdarzeniem, które doprowadziło do zaprzestania działalności przez zwolnionych pracowników w okresie odniesienia, zgodnie z wymogami art. 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFG;
E. mając na uwadze, że wniosek jest oparty na kryterium interwencji przewidzianym w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zwolnienie co najmniej 200 pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwie działającym w państwie członkowskim, z uwzględnieniem pracowników zwolnionych przez dostawców i producentów niższego szczebla lub osób, które zaprzestały prowadzenia działalności na własny rachunek;
F. mając na uwadze, że duński sektor rzeźniczy przechodzi kryzys strukturalny; mając na uwadze, że od 2005 r. liczba świń poddanych ubojowi w Danii spadła o 4,4 mln (20 %); mając na uwadze, że spadek ten wynika w dużej mierze z odejścia od hodowli świń przeznaczonych do uboju na rzecz chowu prosiąt przeznaczonych na wywóz; mając na uwadze, że ze względu na niskie ceny wieprzowiny wywóz prosiąt jest dla duńskich rolników bardziej zyskowny niż hodowla tuczników przeznaczonych na ubój;
G. mając na uwadze, że Danish Crown jest grupą duńskich przedsiębiorstw spożywczych zajmujących się ubojem, przetwarzaniem i sprzedażą głównie wieprzowiny i wołowiny; mając na uwadze, że powodem zwolnień było zamknięcie ubojni Danish Crown w S^by w gminie Frederikshavn w związku ze spadkiem liczebności trzody chlewnej przeznaczonej do uboju;
H. mając na uwadze, że spełniono wymogi przepisów krajowych i unijnych odnoszących się do zwolnień grupowych;
I. mając na uwadze, że wkłady finansowe z EFG powinny być ukierunkowane przede wszystkim na środki aktywnej polityki rynku pracy i zindywidualizowane usługi, które mają na celu szybką reintegrację beneficjentów poprzez umożliwienie im godnego i trwałego zatrudnienia w ich pierwotnym sektorze działalności lub poza nim, przy jednoczesnym przygotowaniu ich do funkcjonowania w bardziej ekologicznej i cyfrowej gospodarce europejskiej;
J. mając na uwadze, że w wyniku rewizji WRF zmniejszono maksymalną roczną kwotę EFG ze 186 mln EUR do 30 mln EUR (w cenach z 2018 r.), jak określono w art. 8 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093, zmienionego rozporządzeniem (UE, Euratom) 2024/765; mając na uwadze, że Komisja powinna monitorować wdrażanie EFG, a wszystkie instytucje powinny podjąć wszelkie niezbędne środki, by w geście unijnej solidarności zapewnić realizację wszystkich uzasadnionych wniosków o wsparcie z EFG;
1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Dania ma prawo do wkładu finansowego w wysokości 1 882 212 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 3 137 021 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 2 878 001 EUR oraz wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, informacji, reklamy, kontroli i sprawozdawczości w wysokości 259 020 EUR;
2. zauważa, że duńskie władze złożyły wniosek 6 grudnia 2023 r. oraz że po przekazaniu przez Danię dodatkowych informacji Komisja zakończyła ocenę tego wniosku 29 lutego 2024 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. zauważa, że wniosek dotyczy 751 pracowników zwolnionych z powodu zamknięcia rzeźni Danish Crown w S^by; ponadto zauważa, że łącznie 390 zwolnionych pracowników będzie beneficjentami objętymi pomocą i zostanie objętych środkami wsparcia;
4. zauważa, że większość zwolnionych pracowników ma niski poziom formalnych kwalifikacji (46 %) lub dość przestarzałe kwalifikacje i umiejętności (40 %). zauważa, że 305 zwolnionych pracowników (41 %) pochodzi ze środowisk migracyjnych i nie posługuje się biegle językiem duńskim; zwraca uwagę, że w pakiecie EFG zaproponowano również środki mające na celu poprawę kompetencji ogólnych, w tym poprawę umiejętności posługiwania się językiem duńskim;
5. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Dania sporządziła skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług w porozumieniu z beneficjentami objętymi pomocą, ich przedstawicielami i z partnerami społecznymi;
6. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom i osobom prowadzącym działalność na własny rachunek, obejmują następujące działania: motywowanie, utrzymanie miejsca pracy, szkolenie w zakresie kompetencji ogólnych, szkolenie w celu podniesienia kwalifikacji / przekwalifikowania oraz dodatek na szkolenia i poszukiwanie pracy;
7. z dużym zadowoleniem przyjmuje fakt, że oferty szkoleniowe przygotowano z uwzględnieniem szeregu badań, takich jak Jobbarometer 2023 (analiza lokalnego zapotrzebowania na siłę roboczą w gminach Frederikshavn, Hj0rring, Jammerbugt i Br0nderslev), przeprowadzana co dwa lata analiza statystyczna dotycząca równowagi na rynku pracy, która zapewnia przegląd potencjalnych ofert pracy, czy analiza umiejętności FremKom4, oraz fakt, że ma to na celu podniesienie kompetencji ogólnych (np. umiejętności językowych i rozumowania matematycznego), kompetencji cyfrowych i poprawę umiejętności na potrzeby miejsc pracy, w których występuje niedobór wykwalifikowanej siły roboczej;
8. podkreśla w szczególności znaczenie art. 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFG, który wymaga, aby skoordynowany pakiet przewidywał przyszłe perspektywy rynku pracy i wymagane umiejętności, które są spójne z przejściem na zasobooszczędną i zrównoważoną gospodarkę, a szczególny nacisk należy położyć na upowszechnianie umiejętności wymaganych w cyfrowej epoce przemysłowej;
9. zauważa, że Dania rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 16 października 2023 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 16 października 2023 r. do dnia przypadającego na 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
10. zauważa, że Dania zaczęła ponosić wydatki administracyjne związane z wdrażaniem EFG dnia 1 czerwca 2023 r. i że wydatki na działania przygotowawcze, działania dotyczące zarządzania, działania informacyjne i promocyjne oraz działania kontrolne i sprawozdawcze będą kwalifikowały się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od 1 czerwca 2023 r. przez 31 miesięcy po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
11. podkreśla, że władze duńskie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy lub instrumentów finansowych Unii oraz że w zakresie dostępu do proponowanych działań i ich wdrażania przestrzegane będą zasady równego traktowania i niedyskryminacji;
12. przypomina, że aby zapewnić pełną dodatkowość środków, pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani też żadnych świadczeń lub praw zwolnionych pracowników;
13. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
14. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
15. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3758 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Danię - EGF/2023/004 DK Danish Crown (COM(2024)0035 - C9-0040/2024 - 2024/0044(BUD)) |
| Data aktu: | 24/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2025 |