- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2024)01219),
- uwzględniając pismo Komisji z dnia 13 marca 2024 r., w którym zwraca się ona do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,
- uwzględniając pismo Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,
- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. 1 w sprawie prekursorów narkotykowych, a w szczególności jego art. 15 oraz art. 15a ust. 5,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. 2 określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi, w szczególności jego art. 30a i art. 30b ust. 5,
- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
- uwzględniając brak sprzeciwów zgłoszonych w terminie określonym w art. 111 ust. 6 tiret trzecie i czwarte
Regulaminu, który upłynął w dniu 23 kwietnia 2024 r.,
A. mając na uwadze, że należy stale aktualizować ramy prawne UE dotyczące środków kontroli dostępu do substancji wykorzystywanych do wytwarzania niedozwolonych środków odurzających, aby przeciwdziałać rozprzestrzenianiu tzw. projektowanych prekursorów narkotyków, które pod względem chemicznym są bliskie tradycyjnym prekursorom narkotykowym tworzonym w celu obchodzenia obowiązujących przepisów;
B. mając na uwadze, że sól sodową (2-(3,4-metylenodioksyfenylo)acetylo)malonian izopropylidenu (IMDPAM) uznano za nowo opracowany prekursor narkotykowy stosowany do produkcji MDMA (3,4-metylenodioksymetamfetaminy), powszechnie znanej jako "ekstazy";
C. mając na uwadze, że siedem estrów kwasu 2-metylo-3-fenylooksirano-2-karboksylowego (kwasu glicydowego BMK) oraz sześć estrów kwasu 3-(1,3-benzodioksol-5-ylo)-2-metylo-oksirano-2-karboksylowego (kwasu glicydowego PMK) uznano za potencjalne substytuty kwasu glicydowego BMK i kwasu glicydowego PMK (które na mocy prawa UE są kontrolowanymi prekursorami) w produkcji takich niedozwolonych środków odurzających jak MDMA, metamfetamina i amfetamina;
D. mając na uwadze, że konieczna jest zmiana wykazu substancji sklasyfikowanych zawartych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005, aby poddać IMDPAM i zidentyfikowane estry kwasu glicydowego BMK i kwasu glicydowego PMK zharmonizowanym środkom kontroli i monitorowania przewidzianym w tych rozporządzeniach;
E. mając na uwadze, że środki kontroli dostępu do nowych substancji sklasyfikowanych na mocy rozporządzeń (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005 powinny wejść w życie jak najszybciej, aby zapobiec używaniu tych prekursorów narkotykowych do produkcji i wprowadzania do obrotu niedozwolonych środków odurzających;
F. mając na uwadze, że w unijnym planie działania na rzecz zwalczania nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i przestępczości zorganizowanej (COM(2023)0641) Komisja Europejska zobowiązała się dołożyć wszelkich starań, we współpracy z Parlamentem i Radą, aby przyspieszyć procedurę przyjmowania przyszłych aktów delegowanych określających dodatkowe substancje na mocy rozporządzeń (WE) nr 273/2004 i (WE) nr 111/2005;
1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3741 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia prekursora narkotyku (2-(3,4-metylenodioksyfenylo)acetylo)malonian izopropylidenu (IMDPAM) i innych substancji do wykazu substancji sklasyfikowanych (C(2024)01219 - 2024/2606(DEA)) |
| Data aktu: | 28/02/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2025 |