- uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2024)0050),
- uwzględniając art. 294 ust. 2 i art. 207 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zgodnie z którymi wniosek został przedstawiony Parlamentowi przez Komisję (C9-0021/2024),
- uwzględniając art. 294 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając wstępne porozumienie zatwierdzone przez komisję przedmiotowo właściwą na podstawie art. 74 ust. 4 Regulaminu oraz przekazane pismem z dnia 8 kwietnia 2024 r. zobowiązanie przedstawiciela Rady do zatwierdzenia stanowiska Parlamentu, zgodnie z art. 294 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 59 Regulaminu,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Handlu Międzynarodowego (A9-0077/2024),
1. zatwierdza poniższe stanowisko w pierwszym czytaniu;
2. przyjmuje do wiadomości oświadczenia Komisji załączone do niniejszej rezolucji, które zostaną opublikowane w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej;
3. zwraca się do Komisji o ponowne przekazanie mu sprawy, jeśli zastąpi ona pierwotny wniosek, wprowadzi w nim istotne zmiany lub planuje ich wprowadzenie;
4. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
P9_TC1-COD(2024)0028
Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 23 kwietnia 2024 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/... w sprawie środków tymczasowej liberalizacji handlu będących uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii
Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony
(Jako że pomiędzy Parlamentem i Radą osiągnięte zostało porozumienie, stanowisko Parlamentu odpowiada ostatecznej wersji aktu prawnego, rozporządzenia (UE) 2024/1392.)
ZAŁĄCZNIK DO REZOLUCJI LEGISLACYJNEJ
Oświadczenie Komisji w sprawie monitorowania przywozu zbóż z Ukrainy w związku z przyjęciem rozporządzenia (UE) 2024/1392
Rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie zakłóciła istniejące łańcuchy dostaw. UE udziela Ukrainie wsparcia w celu wznowienia normalnego przepływu zbóż i innych towarów, zwłaszcza za pośrednictwem korytarzy solidarnościowych, oraz w celu zapewnienia, aby wywóz zbóż mógł dotrzeć do miejsca przeznaczenia, w tym w szczególności na rynki państw trzecich, w celu wspierania światowego bezpieczeństwa żywnościowego.
Komisja jest zdecydowana wspierać Ukrainę, a jednocześnie chronić interesy unijnych producentów zbóż i zapewnić właściwe funkcjonowanie rynku zbóż w UE.
Ze względu na znaczenie produkcji zbóż i rynków zbóż, Komisja zwróci szczególną uwagę na monitorowanie przywozu zbóż, zwłaszcza pszenicy, a w szczególności na koncentrację przywozu tych produktów w państwach członkowskich sąsiadujących z Ukrainą. W ramach prowadzonego regularnego dialogu z Ukrainą Komisja zajmie się wszelkimi kwestiami, które wynikną z monitorowania. Komisja przypomina, że przywóz z Ukrainy może podlegać nadzorowi na podstawie rozdziału IV rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/478 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu, który może mieć formę licencjonowania przywozu, jeżeli tendencja w przywozie grozi spowodowaniem szkody dla producentów unijnych i jeżeli wymaga tego interes Unii. W związku z tym Komisja w razie potrzeby skorzysta z narzędzi, którymi dysponuje. Komisja będzie nadal regularnie przedkładać państwom członkowskim sprawozdania z wyników regularnego dialogu z Ukrainą.
W odniesieniu do produktów objętych autonomicznymi środkami handlowymi, Komisja przypomina, że w rozporządzeniu przewidziano również wzmocniony mechanizm ochronny. Komisja po raz pierwszy wprowadziła tę możliwość i jest gotowa uruchomić ten mechanizm w przypadku niekorzystnego wpływu na rynku jednego lub kilku państw członkowskich, a nie tylko wtedy, gdy dotyczy on całego rynku UE. W związku z powyższym Komisja w pełni wykorzysta swoje uprawnienia do tego, by wszcząć z urzędu wzmocniony mechanizm ochronny w odniesieniu do przywozu pszenicy z Ukrainy.
Komisja przypomina, że w latach 2022 i 2023 przyjęła środki mające na celu wsparcie europejskich rolników we wszystkich państwach członkowskich, w szczególności w państwach członkowskich sąsiadujących z Ukrainą.
Oświadczenie Komisji w sprawie procesu przeglądu przeprowadzanego na podstawie art. 29 układu o stowarzyszeniu w związku z przyjęciem rozporządzenia (UE) 2024/1392
Komisja potwierdza, że gdy tylko współprawodawcy przyjmą nowe autonomiczne środki handlowe, podjęte zostaną niezbędne działania na podstawie art. 29 układu o stowarzyszeniu w celu kontynuowania - w konsultacji z Ukrainą - procesu wzajemnej liberalizacji ceł.
Komisja będzie ściśle angażować Parlament Europejski i na bieżąco informować go o postępach konsultacji z Ukrainą. Komisja w związku z tym odpowiednio uwzględni ewentualne uwagi Parlamentu Europejskiego.
Komisja przypomina, że taka organizacja prac nie stanowi precedensu dla klauzul przeglądowych w żadnym innym porozumieniu ani nie jest odstępstwem od art. 218 TFUE.
Wynik tego procesu zapewni Ukrainie i UE, rolnikom i przedsiębiorstwom, bezpieczeństwo gospodarcze i stabilny handel. Będzie to również ważny krok w kierunku odbudowy Ukrainy i jej dalszej integracji z rynkiem wewnętrznym UE w ramach przyszłego przystąpienia tego kraju do Unii.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3731 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 23 kwietnia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków tymczasowej liberalizacji handlu będących uzupełnieniem koncesji handlowych mających zastosowanie do ukraińskich produktów na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (COM(2024)0050 - C9-0021/2024 - 2024/0028(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie) |
| Data aktu: | 23/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2025 |