- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2024)01499),
- uwzględniając pismo Komisji z dnia 13 marca 2024 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,
- uwzględniając pismo Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 marca 2024 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,
- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 186 i art. 227 ust. 5,
- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
- uwzględniając brak sprzeciwów zgłoszonych w terminie określonym w art. 111 ust. 6 tiret trzecie i czwarte Regulaminu, który upłynął w dniu 11 kwietnia 2024 r.,
A. mając na uwadze, że unijne etapy proceduralne mające na celu wdrożenie umowy o wolnym handlu między Unią Europejską a Nową Zelandią (Umowa) zakończono wraz z publikacją decyzji Rady (UE) 2024/244 2 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 28 lutego 2024 r.;
B. mając na uwadze, że zgodnie z najnowszymi otrzymanymi informacjami Nowa Zelandia najprawdopodobniej przyjmie przepisy niezbędne do wdrożenia Umowy do końca marca 2024 r., co umożliwi jej wejście w życie 1 maja 2024 r.;
C. mając na uwadze, że Umowa wprowadza kilka nowych kontyngentów taryfowych oraz zmienia istniejące kontyngenty taryfowe właściwe dla poszczególnych krajów WTO m.in. na produkty pochodzące z Nowej Zelandii;
D. mając na uwadze, że zmiany te zostaną uwzględnione w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/760 3 uzupełniającym rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zasad administrowania kontyngentami taryfowymi na przywóz i wywóz produktów rolniczych podlegających systemowi pozwoleń;
E. mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane (UE) 2020/760 należy zatem zmienić do dnia wejścia w życie Umowy;
1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;
2. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3715 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 13 marca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/760 w odniesieniu do niektórych przepisów umowy o wolnym handlu między Unią Europejską a Nową Zelandią oraz uchylającego nieaktualne przepisy dotyczące kontyngentów taryfowych na wywóz mleka w proszku (C(2024)01499 - 2024/2677(DEA)) |
| Data aktu: | 13/03/2024 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2025 |