Zgłoszenie to dotyczy następujących przedsiębiorstw:
- Aramco Asia Singapore PTE. Ltd. ("AAS", Singapur), podmiot zależny w pełni należący do Saudi Aramco (Arabia Saudyjska),
- China Petroleum & Chemical Corporation ("Sinopec", Chiny),
- Fujian Petrochemical Company Limited ("FPCL", Chiny), wspólnie kontrolowane przez Sinopec i Fujian Energy Petrochemical Group Co ("FEPG" Chiny).
Przedsiębiorstwa AAS, Sinopec i FPCL przejmują, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wspólną kontrolę nad nowo utworzoną spółką będącą wspólnym przedsiębiorcą Gulei II JV.
Koncentracja dokonywana jest w drodze zakupu udziałów w nowo utworzonej spółce będącej wspólnym przedsiębiorcą.
2. Przedmiot działalności gospodarczej przedsiębiorstw biorących udział w koncentracji:
- AAS działo w imieniu Saudi Aramco jako azjatyckie centrum działalności fiskalnej, usług informatycznych, pozyskiwania talentów, jako regionalne centrum i brama do obszaru Azji Południowo-Wschodniej i Oceanii w zakresie usług marketingowych, łańcucha dostaw i pozyskiwania materiałów oraz zarządzania jakością w zakresie ropy naftowej i gazu płynnego. Saudi Aramco prowadzi głównie działalność w zakresie: poszukiwania i badania substancji węglowodorowych, tworzenia odwiertów i wydobywania takich substancji, ich przetwarzania, związanej z nimi produkcji i rafinacji, a także wprowadzania ich do obrotu. Saudi Aramco prowadzi działalność głównie w Arabii Saudyjskiej, Europie, Azji i Ameryce Północnej,
- Sinopec jest grupą naftową i petrochemiczną z siedzibą w Pekinie, prowadzącą działalność w bardzo wielu obszarach, w tym w sektorach energii wyższego, średniego i niższego szczebla, a także produkcji, sprzedaży, magazynowania i transportu produktów petrochemicznych,
- FPCL zajmuje się głównie rafinacją ropy naftowej, produkcją petrochemiczną i produkcją chemiczną. FEPG to przedsiębiorstwo państwowe z siedzibą w prowincji Fujian w Chinach, które koncentruje się głównie na inwestycjach i zarządzaniu aktywami w przemyśle petrochemicznym.
3. Gulei II JV opracuje od podstaw zintegrowany projekt rafineryjny i petrochemiczny w parku przemysłowym Gulei na potrzeby produkcji i sprzedaży- wyłącznie dla klientów w chińskim parku przemysłowym Gulei - produktów rafinowanych, takich jak benzyna ciężka, skroplony gaz ropopochodny, siarka, ciężki olej opałowy i paliwo lotnicze, oraz produktów chemicznych, takich jak mieszaniny ksylenów, paraksylenu, ortoksylenu, benzenu, octanu etylenu, polietylenu, monomeru octanu winylu, oktanolu, akrylonitrylu, butadienu, eteru tert-butylowo-metylowego, C5, C9+, akrylanu butylu i amoniaku.
4. Po wstępnej analizie Komisja uznała, że zgłoszona transakcja może wchodzić w zakres rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Jednocześnie Komisja zastrzega sobie prawo do podjęcia ostatecznej decyzji w tej kwestii.
Należy zauważyć, że zgodnie z zawiadomieniem Komisji w sprawie uproszczonej procedury rozpatrywania niektórych koncentracji na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 2 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw sprawa ta może kwalifikować się do rozpatrzenia w ramach procedury określonej w tym zawiadomieniu.
5. Komisja zwraca się do zainteresowanych osób trzecich o zgłaszanie ewentualnych uwag na temat planowanej koncentracji.
Komisja musi otrzymać takie uwagi w nieprzekraczalnym terminie 10 dni od daty niniejszej publikacji. Należy zawsze podawać następujący numer referencyjny:
M.11988 - AAS / SINOPEC / FPCL / GULEI II JV
Uwagi można przesyłać do Komisji pocztą lub pocztą elektroniczną. Należy stosować następujące dane kontaktowe:
E-mail: COMP-MERGER-REGISTRY@ec.europa.eu
Adres pocztowy:
European Commission
Directorate-General for Competition
Merger Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3643 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Zgłoszenie zamiaru koncentracji (Sprawa M.11988 - AAS / SINOPEC / FPCL / GULEI II JV) - Sprawa, która może kwalifikować się do rozpatrzenia w ramach procedury uproszczonej |
| Data aktu: | 03/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/07/2025 |