Sprawa C-256/25, Lyulov: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 4 kwietnia 2025 r. - Eurobank Bulgaria AD

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 4 kwietnia 2025 r. - Eurobank Bułgaria AD

(Sprawa C-256/25, Lyulov 1 )

(C/2025/3633)

Język postępowania: bułgarski

(Dz.U.UE C z dnia 14 lipca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Sofijski rajonen syd

Strony w postępowaniu głównym

Wnioskodawca w postępowaniu nakazowym: Eurobank Bulgaria AD

Pytania prejudycjalne

1. Czy art. 5 zdanie drugie dyrektywy Rady 93/13/EWG 2  z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich należy interpretować w ten sposób, że

wyczerpujące, zdaniem orzekającego sądu krajowego, wyliczenie rodzajów zobowiązań pieniężnych, które mogą zostać nałożone na konsumenta w związku z wykonaniem umowy, można interpretować jako zrzeczenie się przez sprzedawcę lub dostawcę prawa do dochodzenia innych roszczeń pieniężnych od konsumenta w przypadku niewykonania zobowiązań przez konsumenta, i [,jeśli tak, to] na jakich warunkach?

2. Na wypadek udzielenia na pytanie pierwsze odpowiedzi, że dany warunek umowny może - zawsze lub po spełnieniu określonych przesłanek - być interpretowany [jako] zrzeczenie się prawa, czy art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG dopuszczają, i po spełnieniu jakich przesłanek,

orzecznictwo krajowe, zgodnie z którym w przypadku, gdy w ogólnych warunkach umowy kredytu zawartej z konsumentem, [który nie jest objęty zakresem stosowania dyrektywy 2008/48/WE ze względu na istnienie warunków, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. f) tej dyrektywy], wyliczono wyczerpująco rodzaje opłat, które kredytodawca może pobierać, i można przyjąć, że nie dopuszcza się innych rodzajów opłat, dopuszczalne jest stosowanie ogólnych dyspozytywnych przepisów prawa cywilnego dotyczących zakresu odpowiedzialności umownej, aby obciążyć konsumenta kosztami (jako formą odszkodowania za niewykonanie zobowiązania, a nie jako formą opłaty umownej) doręczenia dokumentów w związku z wykonywaniem uprawnień kredytodawcy, które nie są z góry określone co do wysokości w umowie, a także czy należy dokonać oceny, czy kredytodawca miał do dyspozycji inne, bardziej ekonomiczne sposoby dokonania tego doręczenia?

3. Czy art. 19 ust. 1 zdanie drugie TUE w związku z art. 38 Karty praw podstawowych i art. 47 Karty praw podstawowych, a także, posiłkowo, art. 7 dyrektywy 93/13/EWG, należy interpretować w ten sposób, że

stoją one na przeszkodzie krajowym uregulowaniom i orzecznictwu, które nakładają na skład orzekający obowiązek rozstrzygnięcia danej sprawy zgodnie ze wskazówkami niekorzystnymi dla konsumenta, udzielonymi przez skład orzekający innego sądu wyższej instancji, przy czym ten pierwszy sąd nie ma prawa do dokonania oceny co do istoty sporu, a także gdy te wskazówki udzielono bez przedstawienia uzasadnienia, dlaczego dokonana przez sąd pierwszej instancji ocena stosowania prawa Unii Europejskiej była nieprawidłowa?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 Dz.U. 1993, L 95, s. 29.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3633

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-256/25, Lyulov: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 4 kwietnia 2025 r. - Eurobank Bulgaria AD
Data aktu: 14/07/2025
Data ogłoszenia: 14/07/2025