(C/2025/3633)
Język postępowania: bułgarski
(Dz.U.UE C z dnia 14 lipca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Sofijski rajonen syd
Strony w postępowaniu głównym
Wnioskodawca w postępowaniu nakazowym: Eurobank Bulgaria AD
Pytania prejudycjalne
1. Czy art. 5 zdanie drugie dyrektywy Rady 93/13/EWG 2 z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich należy interpretować w ten sposób, że
wyczerpujące, zdaniem orzekającego sądu krajowego, wyliczenie rodzajów zobowiązań pieniężnych, które mogą zostać nałożone na konsumenta w związku z wykonaniem umowy, można interpretować jako zrzeczenie się przez sprzedawcę lub dostawcę prawa do dochodzenia innych roszczeń pieniężnych od konsumenta w przypadku niewykonania zobowiązań przez konsumenta, i [,jeśli tak, to] na jakich warunkach?
2. Na wypadek udzielenia na pytanie pierwsze odpowiedzi, że dany warunek umowny może - zawsze lub po spełnieniu określonych przesłanek - być interpretowany [jako] zrzeczenie się prawa, czy art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG dopuszczają, i po spełnieniu jakich przesłanek,
orzecznictwo krajowe, zgodnie z którym w przypadku, gdy w ogólnych warunkach umowy kredytu zawartej z konsumentem, [który nie jest objęty zakresem stosowania dyrektywy 2008/48/WE ze względu na istnienie warunków, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. f) tej dyrektywy], wyliczono wyczerpująco rodzaje opłat, które kredytodawca może pobierać, i można przyjąć, że nie dopuszcza się innych rodzajów opłat, dopuszczalne jest stosowanie ogólnych dyspozytywnych przepisów prawa cywilnego dotyczących zakresu odpowiedzialności umownej, aby obciążyć konsumenta kosztami (jako formą odszkodowania za niewykonanie zobowiązania, a nie jako formą opłaty umownej) doręczenia dokumentów w związku z wykonywaniem uprawnień kredytodawcy, które nie są z góry określone co do wysokości w umowie, a także czy należy dokonać oceny, czy kredytodawca miał do dyspozycji inne, bardziej ekonomiczne sposoby dokonania tego doręczenia?
3. Czy art. 19 ust. 1 zdanie drugie TUE w związku z art. 38 Karty praw podstawowych i art. 47 Karty praw podstawowych, a także, posiłkowo, art. 7 dyrektywy 93/13/EWG, należy interpretować w ten sposób, że
stoją one na przeszkodzie krajowym uregulowaniom i orzecznictwu, które nakładają na skład orzekający obowiązek rozstrzygnięcia danej sprawy zgodnie ze wskazówkami niekorzystnymi dla konsumenta, udzielonymi przez skład orzekający innego sądu wyższej instancji, przy czym ten pierwszy sąd nie ma prawa do dokonania oceny co do istoty sporu, a także gdy te wskazówki udzielono bez przedstawienia uzasadnienia, dlaczego dokonana przez sąd pierwszej instancji ocena stosowania prawa Unii Europejskiej była nieprawidłowa?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3633 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-256/25, Lyulov: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sofijski rajonen syd (Bułgaria) w dniu 4 kwietnia 2025 r. - Eurobank Bulgaria AD |
| Data aktu: | 14/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/07/2025 |