Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 16 czerwca 2025 r. ustanawiająca przepisy dotyczące zwrotu kosztów poniesionych przez osoby składające petycje w związku z udziałem w oficjalnych wizytach informacyjnych Komisji Petycji w Unii Europejskiej

DECYZJA
PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 16 czerwca 2025 r.
ustanawiająca przepisy dotyczące zwrotu kosztów poniesionych przez osoby składające petycje w związku z udziałem w oficjalnych wizytach informacyjnych Komisji Petycji w Unii Europejskiej
(C/2025/3603)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

– uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 227,

– uwzględniając art. 25 ust. 2 i 9 oraz tytuł IX Regulaminu Parlamentu,

– uwzględniając przepisy dotyczące wysłuchań publicznych (decyzja Prezydium z 24 czerwca 2024 r.),

– uwzględniając przepisy wykonawcze dotyczące wyjazdów poza trzy miejsca pracy Parlamentu Europejskiego (decyzja Konferencji Przewodniczących z 13 marca 2025 r.),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) w ramach analizy petycji, ustalania stanu faktycznego lub poszukiwania rozwiązań Komisja Petycji Parlamentu może zorganizować oficjalne wizyty informacyjne w państwach członkowskich lub regionach związanych z petycjami, które komisja uznała za dopuszczalne i rozpatruje na posiedzeniach.

(2) Komisja Petycji regularnie zaprasza osoby składające petycje na spotykania z członkami delegacji oficjalnej wizyty informacyjnej Komisji Petycji przy okazji rozpatrywania danych petycji, ponieważ dzięki posiadanej wiedzy i doświadczeniu osoby składające petycję mogą ujawnić kluczowe fakty i szczegółowe informacje dotyczące konkretnych kwestii.

(3) W należycie uzasadnionych wyjątkowych przypadkach powinna istnieć możliwość zwrotu kosztów udziału osób składających petycję w oficjalnych wizytach informacyjnych Komisji Petycji, w przypadku wizyt informacyjnych odbywających się poza miejscem zamieszkania tych osób,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres i limit roczny

Zgodnie z niniejszą decyzją i pod warunkiem dostępności środków finansowych zwrot kosztów może otrzymać rocznie maksymalnie 16 osób składających petycję, które uczestniczyły w oficjalnej wizycie informacyjnej Komisji Petycji w Unii.

Artykuł  2

Wnioski o zwrot kosztów

1. 
Z zastrzeżeniem zakresu i limitu określonych w art. 1, osoby składające petycję, które uczestniczyły w oficjalnych wizytach informacyjnych Komisji Petycji, mogą otrzymać zwrot kosztów w drodze wyjątku i na swój wniosek, który jest indywidualnie rozpatrywany według uznania przewodniczącej lub przewodniczącego Komisji Petycji, pod warunkiem że:
oficjalna wizyta informacyjna odbywa się w Unii;
osoba składająca petycję mieszka na terytorium Unii;
odległość między miejscem stałego zamieszkania osoby składającej petycję a miejscem oficjalnej wizyty informacyjnej wynosi ponad 200 km.
2. 
Wnioski zatwierdzone przez przewodniczącą lub przewodniczącego Komisji Petycji muszą zawierać imię i nazwisko osoby składającej petycję, tak jak wskazano w sprawozdaniach (wraz z numerem odpowiedniej petycji), a sekretariat Komisji Petycji składa je w imieniu przewodniczącej lub przewodniczącego tej komisji subdelegowanemu urzędnikowi zatwierdzającemu jako dowód, że wnioskodawca jest osobą składającą petycję.
3. 
Jeżeli petycję podpisała więcej niż jedna osoba fizyczna lub prawna, zwrot kosztów może otrzymać tylko osoba wyznaczona do reprezentowania pozostałych sygnatariuszy.
4. 
Sekretariat Komisji Petycji informuje osoby składające petycję o decyzji podjętej w sprawie ich wniosku o zwrot kosztów.
5. 
Przewodnicząca lub przewodniczący Komisji Petycji są odpowiedzialni za zapewnienie równowagi geograficznej wśród osób składających petycję, które otrzymają zwrot kosztów w danym roku.
Artykuł  3

Uzgodnienia finansowe

Osoby składające petycję, których wniosek o zwrot kosztów został zatwierdzony, są uprawnione do zwrotu kosztów podróży oraz do diety dziennej, zgodnie z następującymi zasadami:

a)
Koszty podróży;
(i)
w przypadku podróży pociągiem lub samolotem osoba składająca petycję ma prawo do zwrotu faktycznie poniesionych kosztów podróży do maksymalnej wysokości ceny biletu kolejowego w pierwszej klasie lub biletu lotniczego w klasie ekonomicznej, w stosownych przypadkach; podstawą takiego zwrotu kosztów jest najkrótsza trasa między dworcem kolejowym lub lotniskiem położonymi najbliżej miejsca stałego zamieszkania osoby składającej petycję a miejscem posiedzenia, oraz przedstawienie oryginalnych biletów lotniczych lub kolejowych, w formie papierowej lub elektronicznej, w stosownych przypadkach wraz z kartami pokładowymi; jeżeli osoba składająca petycję może wykazać, że podróż samolotem inną drogą lub w innej klasie jest bardziej opłacalna niż przewidziano w niniejszym podpunkcie, może otrzymać zwrot kosztów w odpowiedniej wysokości; osoby składające petycję otrzymują ryczałtowy dodatek na pokrycie kosztów podróży powrotnej między stałym miejscem zamieszkania a najbliższą stacją kolejową lub lotniskiem, wraz z opłatą za parking w danym miejscu; kwotę ryczałtu określa się w decyzji Prezydium w sprawie przepisów dotyczących wysłuchań publicznych;
(ii)
osoby składające petycję, które podróżują samochodem, mają prawo do zwrotu kosztów ryczałtowych na podstawie pisemnego oświadczenia; koszty te odpowiadają kosztom podróży pociągiem w klasie drugiej, obliczonym na podstawie najkrótszego połączenia między miejscem stałego zamieszkania a miejscem oficjalnej wizyty informacyjnej; jeżeli w bezpośrednim sąsiedztwie stałego miejsca zamieszkania osoby składającej petycję lub miejscem oficjalnej wizyty informacyjnej nie ma stacji kolejowej, która umożliwiałaby takie obliczenie, wysokość kosztów do zwrotu oblicza się na podstawie dodatku za kilometr podróży według stawki określonej w pkt 78 przepisów wewnętrznych Parlamentu dotyczących podróży służbowych urzędników i innych pracowników Parlamentu Europejskiego 1 ;
(iii)
w wyjątkowych okolicznościach można zezwolić na podróż z i do innego miejsca niż miejsce stałego zamieszkania osoby składającej petycję pod warunkiem że dana osoba należycie to uzasadni;
Artykuł  4

Środki wykonawcze

Sekretarz Generalny może przyjąć środki dotyczące stosowania niniejszej decyzji.

Artykuł  5

Wejście w życie i publikacja

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

1 Obecnie obowiązująca stawka wynosi 0,32 EUR za kilometr. Kwota ta może zostać dostosowana. b) Ryczałtowa dieta dzienna i pobytowa: (i) osoby składające petycję mają prawo do diety dziennej za każdy dzień aktywnego udziału w posiedzeniu w celu pokrycia kosztów posiłków, transportu w miejscu oficjalnej wizyty informacyjnej oraz innych wydatków; dietę dzienną obniża się o 30 % za każdy posiłek oferowany bezpłatnie; jeżeli śniadanie na miejscu jest bezpłatne, dietę dzienną zmniejsza się o 10 %; (ii) jeżeli osoba składająca petycję musi pozostać na noc w miejscu oficjalnej wizyty informacyjnej, za uprzednią zgodą urzędnika zatwierdzającego przysługuje jej ryczałtowa dieta pobytowa; w wyjątkowych przypadkach osoba składająca petycję może uzyskać zgodę na pobyt wymagający więcej niż jednego noclegu w miejscu oficjalnej wizyty informacyjnej; w takich przypadkach osoba składająca petycję jest uprawniona do takiej samej diety ryczałtowej pobytowej za każdą dodatkową noc pod warunkiem uzyskania uprzedniej zgody urzędnika zatwierdzającego; (iii) kwoty diety ryczałtowych i pobytowych określa się w decyzji Prezydium w sprawie przepisów dotyczących wysłuchań publicznych.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3603

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 16 czerwca 2025 r. ustanawiająca przepisy dotyczące zwrotu kosztów poniesionych przez osoby składające petycje w związku z udziałem w oficjalnych wizytach informacyjnych Komisji Petycji w Unii Europejskiej
Data aktu: 16/06/2025
Data ogłoszenia: 01/07/2025