Sprawa T-310/25, Słumazeń: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie (Polska) w dniu 23 kwietnia 2025 r. - M.B. i in./AAA i in

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie (Polska) w dniu 23 kWietnia 2025 r. - M.B. i in./AAA i in.

(Sprawa T-310/25, Słumazeń 1 )

(C/2025/3553)

Język postępowania: polski

(Dz.U.UE C z dnia 7 lipca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie

Strony w postępowaniu głównym

Strony inicjujące postępowanie przed sądem odsyłającym: M.B. i in.

Drugie strony postępowania: AAA S.A., BBB, CCC, DDD S.A.

Pytania prejudycjalne

1. Czy art. 2 lit. b) i h) w. zw. z art. 3 ust. 5, art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 2 , należy rozumieć w ten sposób, że w razie objęcia kilku odcinków lotu jedną rezerwacją odpowiedzialny za wypłatę odszkodowania za odwołanie lotu, opóźnienie lotu lub niewpuszczenie na pokład jest każdy z przewoźników, który wykonywał którykolwiek odcinek objęty tą rezerwacją, a do którego zwróci się o to pasażer, niezależnie od innych okoliczności takich jak np.:

a) kto wystawił rezerwację (ten przewoźnik, inny przewoźnik, organizator wycieczek, online travel agency, inny podmiot) i kto jest wystawcą biletu (który przewoźnik);

b) czy przewoźników wykonujących poszczególne odcinki łączył jakikolwiek stosunek prawny (w szczególności niezależnie od tego, czy łączyła ich umowa code-share lub interline);

c) gdzie rozpoczynał i kończył się lot łączony oraz gdzie były przesiadki tj. czy na terytorium państwa członkowskiego UE, czy poza (o ile tylko w świetle art. 3 ust. 1 ww. rozporządzenia jest objęty jego zastosowaniem);

d) na którym odcinku miało miejsce zakłócenie (nieregularność, niewpuszczenie na pokład) - w szczególności, czy na pierwszym, czy na drugim odcinku lotu łączonego;

e) czy inny z przewoźników wykonujący zakłócony odcinek lotu łączonego jest przewoźnikiem z siedzibą w Unii Europejskiej, czy poza Unią Europejską;

2. W razie odpowiedzi przeczącej w zakresie pytania 1a - czy w rozumieniu art. 2 lit. f) i g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 online travel agency (takie jak eSky.pl S.A., myTrip.com Etraveli Group) oferujące bilety na przewozy danego przewoźnika należy uznać za autoryzowanego przedstawiciela tego przewoźnika, a w konsekwencji wystawioną przez takie online travel agency rezerwacje należy uznać za rezerwacje "przyjęte i zarejestrowane" przez tego przewoźnika, a jeśli nie - pod jakimi warunkami jest to możliwe?

3. W razie odpowiedzi przeczącej w zakresie pytania 1b - jakie cechy musi spełniać łączący przewoźników stosunek prawny, żeby w rozumieniu art. 2 lit. b) i h) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91, że w razie objęcia kilku odcinków lotu jedną rezerwacją odpowiedzialny za wypłatę odszkodowania za odwołanie lotu, opóźnienie lotu lub niewpuszczenie na pokład był każdy z przewoźników, który wykonywał którykolwiek odcinek objęty tą rezerwacją, a do którego zwróci się o to pasażer - w szczególności czy konieczne i wystarczające jest istnienie umowy interline tj. umowy, w świetle której przewoźnicy są uprawnieni do wystawiania biletów obejmujących odcinki wykonywane przez innych przewoźników;

4. W razie odpowiedzi przeczącej w zakresie pytania 1b i udzielenia w ramach pytania 3 odpowiedzi, że konieczna jest umowa interline lub inna - czy w świetle art. 2 lit. b) i f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 można przyjąć domniemanie, że skoro została wystawiona jedna rezerwacja obejmująca odcinki podróży stanowiące loty wykonywane przez różnych przewoźników (przez któregoś z tych przewoźników, organizatora turystyki, online travel agency, inny podmiot), to przewoźników tych łączy stosunek prawny, który jest wymagany do przyjęcia ich solidarnej odpowiedzialności za nieregularność lotu łączonego, niezależnie na którym odcinku (czy przez nich wykonywanych) doszło do nieprawidłowości.

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa, która nie odpowiada rzeczywistej nazwie żadnej ze stron postępowania.
2 Dz.U. 2004, L 46, s. 1

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3553

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-310/25, Słumazeń: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie (Polska) w dniu 23 kwietnia 2025 r. - M.B. i in./AAA i in
Data aktu: 07/07/2025
Data ogłoszenia: 07/07/2025