Sprawa T-310/25, Słumazeń: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie (Polska) w dniu 23 kwietnia 2025 r. - M.B. i in./AAA i in

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie (Polska) w dniu 23 kWietnia 2025 r. - M.B. i in./AAA i in.

(Sprawa T-310/25, Słumazeń 1 )

(C/2025/3553)

Język postępowania: polski

(Dz.U.UE C z dnia 7 lipca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie

Strony w postępowaniu głównym

Strony inicjujące postępowanie przed sądem odsyłającym: M.B. i in.

Drugie strony postępowania: AAA S.A., BBB, CCC, DDD S.A.

Pytania prejudycjalne

1. Czy art. 2 lit. b) i h) w. zw. z art. 3 ust. 5, art. 4 ust. 3 i art. 5 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 2 , należy rozumieć w ten sposób, że w razie objęcia kilku odcinków lotu jedną rezerwacją odpowiedzialny za wypłatę odszkodowania za odwołanie lotu, opóźnienie lotu lub niewpuszczenie na pokład jest każdy z przewoźników, który wykonywał którykolwiek odcinek objęty tą rezerwacją, a do którego zwróci się o to pasażer, niezależnie od innych okoliczności takich jak np.:

a) kto wystawił rezerwację (ten przewoźnik, inny przewoźnik, organizator wycieczek, online travel agency, inny podmiot) i kto jest wystawcą biletu (który przewoźnik);

b) czy przewoźników wykonujących poszczególne odcinki łączył jakikolwiek stosunek prawny (w szczególności niezależnie od tego, czy łączyła ich umowa code-share lub interline);

c) gdzie rozpoczynał i kończył się lot łączony oraz gdzie były przesiadki tj. czy na terytorium państwa członkowskiego UE, czy poza (o ile tylko w świetle art. 3 ust. 1 ww. rozporządzenia jest objęty jego zastosowaniem);

d) na którym odcinku miało miejsce zakłócenie (nieregularność, niewpuszczenie na pokład) - w szczególności, czy na pierwszym, czy na drugim odcinku lotu łączonego;

e) czy inny z przewoźników wykonujący zakłócony odcinek lotu łączonego jest przewoźnikiem z siedzibą w Unii Europejskiej, czy poza Unią Europejską;

2. W razie odpowiedzi przeczącej w zakresie pytania 1a - czy w rozumieniu art. 2 lit. f) i g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 online travel agency (takie jak eSky.pl S.A., myTrip.com Etraveli Group) oferujące bilety na przewozy danego przewoźnika należy uznać za autoryzowanego przedstawiciela tego przewoźnika, a w konsekwencji wystawioną przez takie online travel agency rezerwacje należy uznać za rezerwacje "przyjęte i zarejestrowane" przez tego przewoźnika, a jeśli nie - pod jakimi warunkami jest to możliwe?

3. W razie odpowiedzi przeczącej w zakresie pytania 1b - jakie cechy musi spełniać łączący przewoźników stosunek prawny, żeby w rozumieniu art. 2 lit. b) i h) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91, że w razie objęcia kilku odcinków lotu jedną rezerwacją odpowiedzialny za wypłatę odszkodowania za odwołanie lotu, opóźnienie lotu lub niewpuszczenie na pokład był każdy z przewoźników, który wykonywał którykolwiek odcinek objęty tą rezerwacją, a do którego zwróci się o to pasażer - w szczególności czy konieczne i wystarczające jest istnienie umowy interline tj. umowy, w świetle której przewoźnicy są uprawnieni do wystawiania biletów obejmujących odcinki wykonywane przez innych przewoźników;

4. W razie odpowiedzi przeczącej w zakresie pytania 1b i udzielenia w ramach pytania 3 odpowiedzi, że konieczna jest umowa interline lub inna - czy w świetle art. 2 lit. b) i f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 można przyjąć domniemanie, że skoro została wystawiona jedna rezerwacja obejmująca odcinki podróży stanowiące loty wykonywane przez różnych przewoźników (przez któregoś z tych przewoźników, organizatora turystyki, online travel agency, inny podmiot), to przewoźników tych łączy stosunek prawny, który jest wymagany do przyjęcia ich solidarnej odpowiedzialności za nieregularność lotu łączonego, niezależnie na którym odcinku (czy przez nich wykonywanych) doszło do nieprawidłowości.

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa, która nie odpowiada rzeczywistej nazwie żadnej ze stron postępowania.
2 Dz.U. 2004, L 46, s. 1

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3553

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-310/25, Słumazeń: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie (Polska) w dniu 23 kwietnia 2025 r. - M.B. i in./AAA i in
Data aktu: 07/07/2025
Data ogłoszenia: 07/07/2025