Sprawa C-239/25, Fincontinuo: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Giudice di pace di Palermo (Włochy) w dniu 28 marca 2025 r. - Fincontinuo SpA/LF

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Giudice di pace di Palermo (Włochy) w dniu 28 marca 2025 r. - Fincontinuo SpA/LF
(Sprawa C-239/25, Fincontinuo)

(C/2025/3500)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 7 lipca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Giudice di pace di Palermo

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłajacym: Fincontinuo SpA

Druga strona postępowania: LF

Pytania prejudycjalne

1) Czy - w kontekście przepisów krajowych, które przewidują instrumenty w zakresie przejrzystości i weryfikacji wymagające od instytucji kredytowej określenia i rozdzielenia kosztów w sposób przejrzysty na podstawie ich charakteru, zależnie bądź nie od czasu obowiązywania umowy, informując o nich konsumenta z wyprzedzeniem, między innymi za pomocą modelu SECCI [Standard European Consumer Credit Information] - przepisy ustanowione w art. 16 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE 1  z dnia 23 kwietnia 2008 r., zgodnie z wykładnią dokonaną przez Trybunał Sprawiedliwości w wyroku Lexitor (C 383/18), a także z uwzględnieniem zasad określonych przez Trybunał Sprawiedliwości w wyrokach Unicredit Austria (C 555/21) i Santander (C 76/22), stoją na przeszkodzie wykładni tych przepisów krajowych, zgodnie z którą należny konsumentowi zwrot "całkowitego kosztu kredytu" obejmuje jedynie koszty wskazane jako zależne od okresu kredytowania w przekazanych konsumentowi dokumentach w zakresie przejrzystości?

2) Czy art. 16 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. stoi na przeszkodzie takiej wykładni przepisów krajowych, zgodnie z którą w przypadku zwrotu na rzecz konsumenta "całkowitego kosztu kredytu" instytucja kredytowa nie jest zobowiązana do proporcjonalnego obniżenia kosztów związanych z czynnościami wykonywanymi przez osoby trzecie na etapie poprzedzającym zawarcie umowy, zarówno w przypadku, gdy odpowiednie kwoty są im wypłacane bezpośrednio przez konsumentów, jak i w przypadku, gdy odbywa się to za pośrednictwem instytucji kredytowej?

3) Czy ogólna zasada prawa unijnego dotycząca zakazu bezpodstawnego wzbogacenia oraz art. 16 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. stoją na przeszkodzie takiej wykładni przepisów krajowych, zgodnie z którą należny konsumentowi zwrot "całkowitego kosztu kredytu" obejmuje również koszty, które nie zależą od czasu obowiązywania umowy i są należne z tytułu usług, które zostały już w całości wykonane w momencie przedterminowej spłaty kredytu, nawet w przypadku przekazania przejrzystych i szczegółowych informacji?

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów o kredyt konsumencki oraz uchylająca dyrektywę Rady 87/102/EWG (Dz.U. 2008, L 133, s. 66).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3500

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-239/25, Fincontinuo: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Giudice di pace di Palermo (Włochy) w dniu 28 marca 2025 r. - Fincontinuo SpA/LF
Data aktu: 07/07/2025
Data ogłoszenia: 07/07/2025