Statut Międzynarodowego Centrum Zaawansowanych Studiów nad Systemami Rzeczno-Morskimi - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (DANUBIUS-ERIC)

Statut Międzynarodowego Centrum Zaawansowanych Studiów nad Systemami Rzeczno-Morskimi - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (DANUBIUS-ERIC)

(C/2025/3467)

(Dz.U.UE C z dnia 27 czerwca 2025 r.)

PREAMBUŁA

Republika Austrii (Austria),

Republika Czeska,

Republika Włoska (Włochy),

Republika Mołdawii (Mołdawia),

Królestwo Niderlandów (Niderlandy),

Rumunia

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (Zjednoczone Królestwo) (zwane dalej "członkami"),

Uznając, że systemy rzeczno-morskie ulegają intensywnej i postępującej degradacji pod wpływem wielu czynników, w tym gwałtownych zmian klimatu i zmian środowiskowych oraz rosnącej presji antropogenicznej;

Biorąc pod uwagę przestrzenne i czasowe cechy dużych systemów rzeczno-morskich oraz potrzebę przyjęcia nowego paradygmatu pozwalającego osiągnąć cel, jakim jest całościowe zarządzanie środowiskowe, które równoważy rozwój gospodarczy z ochroną bioróżnorodności i ekosystemów naturalnych;

Uznając, że skuteczne i trwałe rozwiązania mogą wypracować wyłącznie zespoły interdyscyplinarnych naukowców, którzy dysponują zbiorową wiedzą fachową i infrastrukturą niezbędną do rozwiązywania tych pilnych i pojawiających się problemów;

Przyjmując za podstawę mapę drogową ESFRI, w której określono DANUBIUS jako ogólnoeuropejską rozproszoną infrastrukturę badawczą, której głównym zadaniem jest wspieranie interdyscyplinarnych badań nad systemami rzeczno- morskimi;

Pragnąc zapewnić dostęp do infrastruktury badawczej DANUBIUS szerokiemu gronu użytkowników, połączyć badania naukowe, edukację i innowacje propagujące rozwój technologiczny oraz zapewnić niezależne dane, aby przyczynić się do zrównoważonego zarządzania rzekami i wybrzeżami;

UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:

ROZDZIAŁ  1

ELEMENTY ZASADNICZE

Artykuł  1

Nazwa i siedziba statutowa

1. 
Niniejszym ustanawia się europejską rozproszoną infrastrukturę badawczą pod nazwą "Międzynarodowe Centrum Zaawansowanych Studiów nad Systemami Rzeczno-Morskimi", zwaną dalej "DANUBIUS".
2. 
DANUBIUS ma formę prawną konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) na podstawie rozporządzenia (WE) nr 723/2009 i nosi nazwę "DANUBIUS-ERIC".
3. 
DANUBIUS-ERIC prowadzi działalność w państwach członkowskich DANUBIUS-ERIC, a także w innych państwach, w których zawarło odpowiednie umowy.
4. 
Siedziba statutowa DANUBIUS-ERIC znajduje się w Murighiol w okręgu Tulcza (Rumunia).
Artykuł  2

Cele, zadania i działalność

1. 
Głównym celem i zadaniem DANUBIUS-ERIC jest utworzenie i eksploatacja ogólnoeuropejskiej rozproszonej infrastruktury badawczej, aby ułatwiać i wspierać prowadzenie wysokiej jakości badań naukowych obejmujących całe kontinuum - od źródeł rzeki aż po morze; oferowanie najnowocześniejszej infrastruktury badawczej oraz zapewnienie zintegrowanej wiedzy niezbędnej do zrównoważonego zarządzania systemami rzeczno-morskimi i ich ochrony. Działalność DANUBIUS-ERIC wspierają partnerzy DANUBIUS, którzy zapewniają główne wyposażenie naukowe lub zestawy instrumentów, placówki badawcze, zasoby i powiązane usługi komponentom DANUBIUS, a za ich pośrednictwem - użytkownikom, przez co umożliwiają prowadzenie badań na najwyższym poziomie w odpowiednich dziedzinach.
2. 
W tym celu DANUBIUS-ERIC zapewnia skuteczne ramy zarządzania oraz koordynuje i harmonizuje działania prowadzone przez komponenty DANUBIUS w odniesieniu do systemów rzeczno-morskich. W szczególności podejmuje i koordynuje następujące działania:
a)
z zastrzeżeniem polityki dostępu - zapewnienie pojedynczego punktu dostępu do aplikacji umożliwiających korzystanie z komponentów DANUBIUS;
b)
ułatwianie realizacji odpowiednich europejskich i międzynarodowych programów i projektów badawczych;
c)
mobilizacja odpowiedniej wiedzy, budowanie potencjału badawczego i wspieranie mobilności naukowców w celu zwiększenia europejskiego potencjału intelektualnego i kierowania międzynarodowymi badaniami nad systemami rzeczno-morskimi;
d)
opracowywanie technologii, norm i protokołów w celu przyspieszenia badań nad systemami wody słodkiej i gruntowej oraz wód przybrzeżnych, morskich i przejściowych;
e)
budowanie współpracy i synergii z innymi infrastrukturami badawczymi w Europie i na świecie;
f)
korzystanie z infrastruktury badawczej i wiedzy fachowej DANUBIUS do celów wspierania badań nad systemami rzeczno-morskimi na całym świecie;
g)
zawieranie umów z osobami trzecimi, aby osiągnąć założone cele i wykonać swoje zadania oraz
h)
wszelkie inne powiązane działania wspierające realizację głównych celów i zadań DANUBIUS-ERIC.
3. 
DANUBIUS-ERIC, za pośrednictwem swoich komponentów, zapewnia skuteczny dostęp do obiektów, usług, doradztwa i danych w celu propagowania i stymulowania interdyscyplinarnych badań naukowych i innowacji w obszarze systemów rzeczno-morskich. W tym celu DANUBIUS-ERIC może zawierać porozumienia o poziomie usług określające warunki, na jakich komponenty DANUBIUS mają zapewniać zasoby i usługi na rzecz DANUBIUS-ERIC, innych komponentów DANUBIUS i użytkowników.
4. 
DANUBIUS-ERIC realizuje swoje główne zadanie w ramach działalności niedochodowej, jednak może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z jego głównym zadaniem i nie zagraża realizacji tego zadania. Wszelkie dochody z tytułu takiej ograniczonej działalności gospodarczej DANUBIUS- ERIC wykorzystuje do dalszej realizacji swoich celów i zadań.
Artykuł  3

Czas trwania i likwidacja

1. 
DANUBIUS-ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.
2. 
Likwidacja DANUBIUS-ERIC wymaga decyzji walnego zgromadzenia zgodnie z art. 17 ust. 6 lit. c).
3. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu dni roboczych od podjęcia decyzji o likwidacji, DANUBIUS-

ERIC powiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.

4. 
Aktywa pozostałe po spłacie długów DANUBIUS-ERIC rozdziela się między członków proporcjonalnie do ich skumulowanych rocznych wkładów na rzecz DANUBIUS-ERIC w ciągu ostatnich pięciu kolejnych lat poprzedzających likwidację.
5. 
Bez uszczerbku dla art. 4 zobowiązania pozostałe po likwidacji rozdziela się między członków proporcjonalnie do ich skumulowanych rocznych wkładów na rzecz DANUBIUS-ERIC, jak określono w załączniku 2, nieprzekraczających kwoty jednego średniego rocznego wkładu w ciągu ostatnich pięciu kolejnych lat poprzedzających rok, w którym podjęto decyzję o likwidacji DANUBIUS-ERIC.
6. 
W terminie dziesięciu dni od zakończenia procedury likwidacji DANUBIUS-ERIC powiadamia Komisję Europejską o tym fakcie.
7. 
DANUBIUS-ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  4

Odpowiedzialność i ubezpieczenie

1. 
DANUBIUS-ERIC odpowiada za swoje długi.
2. 
Członkowie nie ponoszą solidarnej odpowiedzialności za długi DANUBIUS-ERIC.
3. 
Zobowiązania finansowe członków z tytułu długów DANUBIUS-ERIC ograniczają się do wysokości odpowiednich rocznych wkładów członków na rzecz DANUBIUS-ERIC.
4. 
DANUBIUS-ERIC zawiera odpowiednie ubezpieczenie obejmujące te formy ryzyka, które są charakterystyczne dla jego działalności.
Artykuł  5

Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

1. 
Z zastrzeżeniem wszelkich umów między DANUBIUS-ERIC a użytkownikami prawa własności intelektualnej utworzone, uzyskane lub rozwinięte przez użytkowników są własnością tych użytkowników.
2. 
Z zastrzeżeniem wszelkich umów między DANUBIUS-ERIC a partnerem prawa własności intelektualnej utworzone, uzyskane lub rozwinięte przez partnera DANUBIUS są własnością tego partnera.
3. 
Z zastrzeżeniem wszelkich umów między DANUBIUS-ERIC a komponentem DANUBIUS prawa własności intelektualnej utworzone, uzyskane lub rozwinięte przez komponent DANUBIUS są własnością tego komponentu.
4. 
Prawa własności intelektualnej utworzone, uzyskane lub rozwinięte przez DANUBIUS-ERIC są własnością DANUBIUS-ERIC.
5. 
DANUBIUS-ERIC przyjmuje politykę w zakresie praw własności intelektualnej, która podlega zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie.
Artykuł  6

Polityka upowszechniania wyników badań

1. 
Rolą DANUBIUS-ERIC jest ułatwianie prowadzenia badań naukowych oraz ogólnie stosowanie zasad otwartej nauki i otwartego dostępu do danych badawczych zgodnie z dalszymi założeniami polityki DANUBIUS-ERIC w zakresie praw własności intelektualnej i danych.
2. 
DANUBIUS-ERIC co do zasady zachęca użytkowników do publicznego udostępniania wyników badań lub publikowania ich w recenzowanej literaturze naukowej, do prezentowania ich na konferencjach naukowych, a także w innych mediach, społecznościowych lub innych, skierowanych do większej grupy odbiorców (w tym, lecz nie wyłącznie, do ogółu społeczeństwa, prasy, grup obywatelskich i w celach edukacyjnych).
3. 
DANUBIUS-ERIC wykorzystuje różne kanały, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, w tym portal internetowy, biuletyn, warsztaty, obecność na konferencjach, artykuły w czasopismach i prasie codziennej oraz wszelkie inne odpowiednie media.
Artykuł  7

Polityka dostępu

1. 
DANUBIUS-ERIC stosuje bezpieczne, sprawiedliwe i przejrzyste procedury zapewniające użytkownikom dostęp do komponentów i usług DANUBIUS.
2. 
DANUBIUS-ERIC przyjmuje politykę dostępu, która podlega zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie.
Artykuł  8

Polityka w zakresie oceny naukowej

1. 
Działania DANUBIUS-ERIC ocenia co pięć lat niezależny zespół złożony z wysokiej klasy międzynarodowych ekspertów, wyznaczonych przez walne zgromadzenie.
2. 
Zespół ekspertów ocenia działania DANUBIUS-ERIC, orientację naukową i strategiczną, a także funkcjonowanie komponentów DANUBIUS. Szczególną uwagę zwraca się na spełnienie wymogów użytkowników.
3. 
Wyniki ocen przekazywane są walnemu zgromadzeniu.
Artykuł  9

Polityka zatrudnienia

1. 
Obowiązującą w DANUBIUS-ERIC politykę zatrudnienia regulują przepisy państwa, w którym pracownicy są zatrudnieni i zwyczajowo wykonują swoje działania.
2. 
Obsadzanie wolnych stanowisk w DANUBIUS-ERIC podlega przejrzystej, niedyskryminacyjnej procedurze i jest zgodne z zasadami równości szans, z zastrzeżeniem obowiązujących przepisów prawa pracy.
Artykuł  10

Polityka zamówień publicznych

1. 
DANUBIUS-ERIC przyjmuje własne przepisy dotyczące zamówień publicznych, które zatwierdza walne

zgromadzenie.

2. 
Przepisy dotyczące zamówień publicznych są zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji

i konkurencyjności.

3. 
Zakupy dokonywane przez partnerów DANUBIUS, przeznaczone wyłącznie do wykorzystania przez komponenty DANUBIUS na potrzeby realizacji celów i zadań DANUBIUS-ERIC, przeprowadza się i organizuje zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych DANUBIUS-ERIC.

ROZDZIAŁ  2

CZŁONKOSTWO

Artykuł  11

Członkostwo, status obserwatora i podmioty reprezentujące

1. 
Członkami DANUBIUS-ERIC lub obserwatorami DANUBIUS-ERIC bez prawa głosu mogą zostać następujące podmioty:
a)
państwa członkowskie Unii Europejskiej;
b)
państwa stowarzyszone (w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 723/2009);
c)
państwa trzecie inne niż państwa stowarzyszone;
d)
organizacje międzyrządowe.
2. 
Państwa członkowskie i państwa stowarzyszone muszą mieć łącznie większość praw głosu na walnym zgromadzeniu. Walne zgromadzenie decyduje o wszelkich zmianach w prawach głosu, które to zmiany są niezbędne do zapewnienia ciągłego spełniania tego wymogu przez DANUBIUS-ERIC.
3. 
Każdy członek lub obserwator, o których mowa w ust. 1 lit. a)-c), może być reprezentowany przez co najmniej jeden podmiot publiczny, w tym regiony, lub podmiot prywatny świadczący usługi publiczne wybrany przez członka lub obserwatora zgodnie z jego zasadami i procedurami. Każdy członek lub obserwator informuje walne zgromadzenie o wszelkich zmianach swojego podmiotu reprezentującego, o szczegółowych prawach i obowiązkach, które mu przekazano, lub o wszelkich innych ewentualnych istotnych zmianach.
4. 
Członków i obserwatorów oraz podmioty ich reprezentujące wymieniono w załączniku 1. Załącznik 1 jest aktualizowany przez dyrektora generalnego lub inną osobę powołaną przez dyrektora generalnego.
Artykuł  12

Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora

1. 
Podmioty, o których mowa w art. 11 ust. 1, pragnące zostać członkami DANUBIUS-ERIC, przedkładają pisemny wniosek przewodniczącemu walnego zgromadzenia. Wniosek taki musi zawierać informacje o tym, w jaki sposób dany podmiot przyczyni się do realizacji celów i zadań DANUBIUS-ERIC opisanych w art. 2 oraz w jaki sposób będzie wypełniał obowiązki, o których mowa w art. 14 ust. 2 i 3.
2. 
Podmioty, o których mowa w art. 11 ust. 1 i które pragną wesprzeć DANUBIUS-ERIC, ale nie mają jeszcze możliwości przystąpienia jako członkowie, mogą złożyć wniosek o przyznanie statusu obserwatora. Wnioskodawcy przedkładają przewodniczącemu walnego zgromadzenia pisemny wniosek, w którym opisują, w jaki sposób przyczynią się do realizacji celów i zadań DANUBIUS-ERIC opisanych w art. 2 oraz w jaki sposób będą wypełniać obowiązki, o których mowa w art. 15 ust. 2 i 3.
3. 
W przypadku gdy walne zgromadzenie zagłosuje za przyjęciem wnioskodawcy jako obserwatora, zostaje on przyjęty na okres trzech lat. Obserwatorzy mogą jeden raz złożyć wniosek o przedłużenie ich statusu obserwatora na okres dwóch lat. W wyjątkowych przypadkach walne zgromadzenie może przyjąć i zatwierdzić dalsze przedłużenie statusu obserwatora, w którym to przypadku walne zgromadzenie może również ustalić wyższe wkłady roczne dla tego obserwatora.
Artykuł  13

Rezygnacja i pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora

1. 
Członek może w każdej chwili zrezygnować po uprzednim pisemnym powiadomieniu przewodniczącego walnego zgromadzenia z co najmniej 12-miesięcznym wyprzedzeniem. Rezygnacja stanie się skuteczna po upływie co najmniej pięcioletniego okresu członkostwa i z końcem następnego roku budżetowego, w którym wystosowano powiadomienie o rezygnacji, tj. z dniem 31 grudnia następnego roku.
2. 
Obserwator może w każdej chwili zrezygnować po uprzednim pisemnym powiadomieniu przewodniczącego walnego zgromadzenia z 6-miesięcznym wyprzedzeniem. Jeżeli powiadomienie zostanie doręczone do dnia 30 czerwca danego roku, rezygnacja stanie się skuteczna z końcem tego samego roku budżetowego, w którym zostało ono przekazane, tj. z dniem 31 grudnia. Jeżeli powiadomienie zostanie doręczone po dniu 30 czerwca danego roku, rezygnacja stanie się skuteczna z końcem następnego roku budżetowego, w którym zostało ono przekazane, tj. z dniem 31 grudnia następnego roku.
3. 
Walne zgromadzenie może pozbawić członkostwa lub statusu obserwatora, jeżeli spełniony zostanie którykolwiek z następujących warunków:
a)
członek lub obserwator w poważny sposób naruszył co najmniej jeden ze swoich obowiązków lub warunków członkostwa lub statusu obserwatora wynikających ze statutu oraz
b)
członek lub obserwator nie naprawił takiego naruszenia w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania zawiadomienia o naruszeniu oraz
c)
członek lub obserwator miał możliwość przedstawienia swojego stanowiska walnemu zgromadzeniu zanim podjęto decyzję.
4. 
Członkowie i obserwatorzy nadal wnoszą opłaty członkowskie lub opłaty obserwatorów oraz wypełniają wszystkie inne obowiązki związane z działaniami DANUBIUS-ERIC do czasu wejścia w życie rezygnacji lub pozbawienia członkostwa lub statusu obserwatora. Nie mają oni prawa do odzyskania i zwrotu wniesionych wkładów ani nie mogą rościć sobie żadnych praw do aktywów DANUBIUS-ERIC.
5. 
Walne zgromadzenie może podjąć decyzję o zawieszeniu prawa głosu członka, jeżeli członek ten ma co najmniej 12 miesięcy zaległości w wypełnianiu swoich obowiązków wynikających z art. 21 ust. 1, do czasu całkowitego opłacenia wkładów.
6. 
Niezależnie od art. 13 ust. 1 i 2 członkowie i obserwatorzy, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. b) i c), mogą zrezygnować z uczestnictwa w DANUBIUS-ERIC w następstwie zmian w rozporządzeniu (WE) nr 723/2009, które miałyby istotny wpływ na ich prawa i obowiązki w odniesieniu do DANUBIUS-ERIC. Uznaje się, że takie zmiany mają istotny wpływ na ich prawa i obowiązki, jeżeli oznaczają one dla danego członka lub obserwatora lub nakładają na niego:
a)
podwyższone opłaty (w tym wyższe wkłady roczne lub koszty likwidacji);
b)
ograniczenie praw głosu w porównaniu z innymi członkami lub obserwatorami, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. a);
c)
wymogi sprzeczne z mającym zastosowanie prawem, o którym mowa w art. 29 niniejszego statutu, lub z prawem krajowym danego członka lub obserwatora, pod warunkiem że takie prawo krajowe zostało uchwalone wcześniej niż 6 miesięcy przed zmianą rozporządzenia (WE) nr 723/2009;
d)
zniesienie prawa do bycia reprezentowanym na walnym zgromadzeniu lub w innych komisjach; lub zmianę praw członka lub obserwatora związanych z reprezentowaniem lub korzystaniem z obiektu.

W wymienionych przypadkach członek lub obserwator (niebędący państwem członkowskim) może zrezygnować z uczestnictwa w DANUBIUS-ERIC po pisemnym powiadomieniu przewodniczącego walnego zgromadzenia z 6-miesięcznym wyprzedzeniem.

ROZDZIAŁ  3

PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł  14

Członkowie

1. 
Członkowie mają prawo:
a)
do wyznaczania podmiotów reprezentujących;
b)
do udziału w posiedzeniach walnego zgromadzenia i głosowania na nich, z wyjątkiem głosowania nad decyzjami dotyczącymi pozbawienia członkostwa tego członka lub zawieszenia jego praw głosu;
c)
aby ich środowisko badawcze miało dostęp do obiektów, usług i działań oferowanych przez komponenty DANUBIUS, z zastrzeżeniem polityki dostępu DANUBIUS-ERIC;
d)
do wybierania organów zarządczych DANUBIUS-ERIC i bycia do nich wybieranymi za pośrednictwem jego przedstawicieli;
e)
do obsługiwania komponentu DANUBIUS;
f)
do wszelkich innych korzyści lub praw określonych w przepisach wykonawczych.
2. 
Członek:
a)
opłaca roczny wkład członkowski zgodnie z załącznikiem 2;
b)
wyznacza co najmniej jednego, ale nie więcej niż trzech oficjalnych przedstawicieli do walnego zgromadzenia;
c)
upoważnia swoich przedstawicieli do pełnego uczestnictwa w posiedzeniu walnego zgromadzenia.
3. 
Od członka oczekuje się również:
a)
propagowania przyjmowania odpowiednich norm i narzędzi w ramach działalności DANUBIUS-ERIC;
b)
zapewnienia niezbędnej infrastruktury technicznej i zasobów na potrzeby działalności DANUBIUS-ERIC oraz wspierania komponentów DANUBIUS, które obsługuje;
c)
wspierania korzystania z danych i usług koordynowanych przez DANUBIUS-ERIC wśród naukowców w swoim kraju oraz zachęcania do pozyskiwania informacji zwrotnych i wymogów od użytkowników;
d)
wspierania swojego krajowego partnera DANUBIUS lub swoich krajowych partnerów DANUBIUS i komponentów DANUBIUS, które obsługuje, aby umożliwić im wywiązanie się z obowiązków określonych w porozumieniu o poziomie usług lub podobnym porozumieniu zawartym z DANUBIUS-ERIC.
Artykuł  15

Obserwatorzy

1. 
Obserwatorzy mają prawo:
a)
do wyznaczania podmiotów reprezentujących;
b)
do udziału w posiedzeniach walnego zgromadzenia bez prawa głosu;
c)
aby ich środowisko badawcze miało dostęp do obiektów, usług i działań oferowanych przez komponenty DANUBIUS, z zastrzeżeniem polityki dostępu DANUBIUS-ERIC;
d)
do wybierania organów zarządczych DANUBIUS-ERIC i bycia do nich wybieranymi za pośrednictwem ich przedstawicieli, ale bez prawa głosu w takich organach zarządzających;
e)
do wszelkich innych korzyści lub praw określonych w przepisach wykonawczych.
2. 
Obserwator:
a)
opłaca roczny wkład obserwatora zgodnie z załącznikiem 2;
b)
wypełnia wszelkie inne obowiązki wynegocjowane między danym obserwatorem a DANUBIUS-ERIC i zatwierdzone przez walne zgromadzenie.
3. 
Od obserwatora oczekuje się również:
a)
propagowania przyjmowania odpowiednich norm i narzędzi w ramach działalności DANUBIUS-ERIC;
b)
wspierania korzystania z danych i usług koordynowanych przez DANUBIUS-ERIC wśród naukowców w swoim kraju oraz promowania informacji zwrotnych od użytkowników i ich wymogów.

ROZDZIAŁ  4

ZARZĄDZANIE

Artykuł  16

Organy

1. 
DANUBIUS-ERIC obejmuje następujące organy:
a)
walne zgromadzenie;
b)
dyrektor generalny;
c)
Naukowy Komitet Doradczy oraz
d)
Komitet Infrastruktury Badawczej.
Artykuł  17

Walne zgromadzenie

1. 
Walne zgromadzenie jest organem zarządzającym DANUBIUS-ERIC, w jego skład wchodzą przedstawiciele członków i obserwatorów DANUBIUS-ERIC. Każdy członek ma jeden głos, przy czym wszystkie głosy mają taką samą wartość. Członkowie wstrzymujący się od głosu lub których prawa głosu zostały zawieszone są liczeni jako nieobecni bez wpływu na kworum wymagane do ustanowienia posiedzenia zgodnie z ust. 5.
2. 
Przedstawicielom walnego zgromadzenia może towarzyszyć maksymalnie dwóch ekspertów na delegację, których wyłącznym celem jest doradzanie delegacji.
3. 
Walne zgromadzenie wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego spośród przedstawicieli członków na dwuletnią kadencję, z możliwością dwukrotnego przedłużenia na taki sam okres. Wiceprzewodniczący zastępuje przewodniczącego w przypadku jego nieobecności, rezygnacji, niezdolności do działania lub w przypadkach konfliktu interesów, którego nie można rozwiązać w inny sposób. Z chwilą wyboru przewodniczący i wiceprzewodniczący, pełniący funkcję zastępcy, stają się niezależni (supra-parte) i opuszczają swoje delegacje. Członek, którego wybrano na przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, ma prawo wyznaczyć innego przedstawiciela.
4. 
Co najmniej raz w roku kalendarzowym przewodniczący zwołuje walne zgromadzenie i odpowiada za ogólne kierowanie DANUBIUS-ERIC i nadzór nad nim, w tym za strategiczne ukierunkowanie i strukturę komponentów DANUBIUS.
5. 
Z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 do osiągnięcia kworum wymagana jest obecność co najmniej dwóch trzecich członków. Jeżeli wymagane kworum nie zostanie osiągnięte, przewodniczący zwołuje kolejne posiedzenie po ponownym zaproszeniu z zachowaniem tego samego porządku obrad, nie wcześniej niż 14 dni kalendarzowych później. Z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 do osiągnięcia kworum na drugim posiedzeniu wymagana jest obecność co najmniej 50 % członków.
6. 
Następujące kwestie wymagają zatwierdzenia przez walne zgromadzenie w drodze jednomyślnego głosowania obecnych członków:
a)
zmiana statutu DANUBIUS-ERIC;
b)
zmiana kwoty lub obliczenia wkładu członka lub obserwatora o więcej niż 4 %;
c)
likwidacja DANUBIUS-ERIC zgodnie z art. 3;
d)
pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora.
7. 
Następujące kwestie wymagają zatwierdzenia przez walne zgromadzenie większością dwóch trzecich głosów obecnych członków:
a)
określenie poziomu rocznego wkładu członkowskiego i wkładu obserwatorów;
b)
zmiana kwoty lub obliczenia wkładu członka lub obserwatora wynosząca do 4 %;
c)
zatwierdzenie budżetu rocznego i rocznego sprawozdania finansowego;
d)
zatwierdzenie rocznego sprawozdania z działalności;
e)
zatwierdzenie rocznego planu prac;
f)
zatwierdzenie pięcioletniej strategii i planów finansowych;
g)
przyjęcie i zmiana przepisów wykonawczych;
h)
wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego spośród członków w następstwie nominacji;
i)
powołanie i odwołanie dyrektora generalnego;
j)
powołanie i odwołanie przedstawicieli komitetów wymienionych w art. 16 ust. 1;
k)
przyjęcie nowych członków i obserwatorów oraz przedłużenie statusu obserwatora;
l)
ustanowienie i likwidacja komitetów doradczych;
m)
zatwierdzenie lub usunięcie komponentu DANUBIUS;
n)
określenie poziomu wkładu członka lub obserwatora będącego organizacją międzyrządową.
8. 
Wszystkie inne decyzje walnego zgromadzenia wymagają zwykłej większości głosów obecnych członków.
9. 
Walne zgromadzenie przyjmuje swój regulamin wewnętrzny, który może obejmować możliwość przyjmowania decyzji w drodze procedury pisemnej, z zastrzeżeniem niniejszego statutu.
Artykuł  18

Dyrektor generalny

1. 
Dyrektora generalnego DANUBIUS-ERIC powołuje walne zgromadzenie. Dyrektor generalny jest zatrudniony przez DANUBIUS-ERIC i jest jego przedstawicielem prawnym.
2. 
Dyrektor generalny odpowiada za bieżące zarządzanie DANUBIUS-ERIC i wykonanie decyzji podjętych przez walne zgromadzenie, w tym rocznego planu prac i budżetu rocznego, a także pięcioletniej strategii i planu finansowego. Dyrektor generalny aktywnie przyczynia się do budowania społeczności i rozwijania stosunków zewnętrznych i partnerstw strategicznych.
3. 
Kadencja dyrektora generalnego trwa pięć lat. Walne zgromadzenie może jednokrotnie odnowić kadencję na ten sam okres.
4. 
Dyrektor generalny urzęduje w siedzibie głównej DANUBIUS-ERIC. Wykonuje on swoje zadania zgodnie z zakresem uprawnień dyrektora generalnego.
5. 
Zakres uprawnień dyrektora generalnego zatwierdza walne zgromadzenie.
Artykuł  19

Naukowy Komitet Doradczy

1. 
Walne zgromadzenie ustanawia niezależny Naukowy Komitet Doradczy, którego przedstawicieli powołuje walne zgromadzenie.
2. 
Naukowy Komitet Doradczy przedkłada sprawozdania walnemu zgromadzeniu.
3. 
Regulamin wewnętrzny Naukowego Komitetu Doradczego zatwierdza walne zgromadzenie.
4. 
Naukowy Komitet Doradczy:
a)
monitoruje jakość naukową działalności DANUBIUS-ERIC i komponentów DANUBIUS;
b)
przekazuje informacje zwrotne i wydaje zalecenia dotyczące działań mających na celu poprawę skuteczności wyników DANUBIUS-ERIC i komponentów DANUBIUS w środowisku naukowym w celu dalszego rozwoju działalności naukowej DANUBIUS-ERIC;
c)
przekazuje informacje zwrotne dotyczące wyników naukowych i strategii naukowej DANUBIUS-ERIC, na wniosek walnego zgromadzenia;
d)
dokonuje przeglądu badań prowadzonych w ramach działalności DANUBIUS-ERIC i komponentów DANUBIUS w odniesieniu do założeń odpowiedzialnych badań naukowych i innowacji, a także kwestii etycznych, oraz przedstawia odpowiednie zalecenia.
Artykuł  20

Komitet Infrastruktury Badawczej

1. 
Walne zgromadzenie ustanawia Komitet Infrastruktury Badawczej składający się z przedstawicieli różnych komponentów DANUBIUS, w tym trzech przedstawicieli i trzech zastępców z nadjednostki, a także po jednym przedstawicielu i po jednym zastępcy z każdego z pozostałych komponentów DANUBIUS.
2. 
Komitet Infrastruktury Badawczej przedkłada sprawozdania walnemu zgromadzeniu.
3. 
Regulamin wewnętrzny Komitetu Infrastruktury Badawczej zatwierdza walne zgromadzenie.
4. 
Komitet Infrastruktury Badawczej:
a)
odbywa posiedzenia co najmniej raz w roku, posiedzenia te zwołuje dyrektor generalny;
b)
przedstawia opinie dyrektorowi generalnemu, który konsultuje się z nim we wszystkich kwestiach ogólnych, w tym w odniesieniu do sporządzania propozycji dla walnego zgromadzenia w zakresie opracowywania i zmiany rocznych planów prac związanych z komponentami DANUBIUS w celu zapewnienia spójności, jakości, zgodności i stabilności oferowanych usług, koordynowania procedur, narzędzi i praktyk, zamówień publicznych oraz przedstawiania walnemu zgromadzeniu propozycji poprawy jakości i efektywności usług.

ROZDZIAŁ  5

WKŁADY I ZASADY FINANSOWANIA

Artykuł  21

Wkłady i zasoby

1. 
Członkowie i obserwatorzy wnoszą roczne wkłady pieniężne zgodnie z zasadami określonymi w załączniku 2.
2. 
Zasoby DANUBIUS-ERIC mogą również obejmować:
a)
dotacje na badania naukowe i inne dotacje;
b)
wsparcie rzeczowe;
c)
z zastrzeżeniem art. 2 ust. 4 dochody pochodzące z ograniczonej działalności gospodarczej, w tym dochody generowane przez przedsiębiorstwa typu spin-off i przez biuro transferu technologii;
d)
wkłady inne niż roczne wkłady pieniężne zgodnie z ust. 1;
e)
inne zasoby, w tym darowizny i datki, w granicach i na warunkach zatwierdzonych przez walne zgromadzenie, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi.
3. 
Walne zgromadzenie może, według własnego uznania, przyjmować wkłady rzeczowe od członków i obserwatorów, oprócz wkładów pieniężnych lub, w wyjątkowych przypadkach, zamiast nich. Metody, ograniczenia i przepisy księgowe dotyczące wkładów rzeczowych i pieniężnych określa się w przepisach wykonawczych przyjmowanych przez walne zgromadzenie.
4. 
Wkłady i zasoby DANUBIUS-ERIC wykorzystuje się do realizacji celów, zadań i działań określonych w art. 2 niniejszego statutu.
Artykuł  22

Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt

1. 
Rok budżetowy DANUBIUS-ERIC pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
2. 
DANUBIUS-ERIC funkcjonuje zgodnie z zasadami przejrzystości i należytego zarządzania finansami oraz podlega wymogom mającego zastosowanie prawa państwa, w którym mieści się jego siedziba statutowa, w odniesieniu do sporządzania, składania, badania i publikacji sprawozdań finansowych. Bardziej szczegółowe zasady określa się w przepisach wykonawczych DANUBIUS-ERIC.
3. 
Do sprawozdania finansowego DANUBIUS-ERIC dołącza się sprawozdanie dotyczące zarządzania budżetem i finansami w danym roku budżetowym.
4. 
DANUBIUS-ERIC rejestruje oddzielnie wszystkie koszty i przychody ze swojej działalności gospodarczej.
5. 
Sprawozdanie finansowe DANUBIUS-ERIC podlegają badaniu przez zewnętrznego i niezależnego audytora zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi. Sprawozdania z audytu są przedstawiane walnemu zgromadzeniu wraz ze sprawozdaniem z zarządzania budżetem i finansami w danym roku budżetowym.
6. 
Z zastrzeżeniem mających zastosowanie przepisów ustawowych i wykonawczych audytora wyznacza walne zgromadzenie na okres do czterech lat i może on zostać wyznaczony ponownie. Audytor zewnętrzny wypełnia dodatkowe funkcje określone w przepisach wykonawczych.
7. 
Dyrektor generalny zapewnia audytorowi zewnętrznemu takie informacje i taką pomoc, jakie mogą być wymagane do wykonywania obowiązków audytora zewnętrznego.
Artykuł  23

Zwolnienie z podatku i akcyzy

1. 
Do zakupów dokonywanych przez DANUBIUS-ERIC oraz przez jego członków (w rozumieniu art. 11 ust. 1 statutu DANUBIUS-ERIC, które są przeznaczone do oficjalnego i wyłącznego użytku DANUBIUS-ERIC, mają zastosowanie zwolnienia z podatku od wartości dodanej (VAT) na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE oraz zgodnie z art. 50 i 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są na potrzeby działalności DANUBIUS-ERIC niemającej charakteru gospodarczego zgodnej z przedmiotem jego działalności. Zwolnienia z VAT ograniczają się do zakupów o wartości przekraczającej 300 EUR.
2. 
Zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 11 dyrektywy Rady 2020/262 ograniczają się do zakupów dokonywanych przez DANUBIUS-ERIC przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku DANUBIUS-ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są wyłącznie na potrzeby działalności DANUBIUS-ERIC niemającej charakteru gospodarczego zgodnej z przedmiotem jego działalności i że wartość każdego zakupu przekracza kwotę 300 EUR.

ROZDZIAŁ  6

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  24

Definicje

Na potrzeby niniejszego statutu zdefiniowane poniżej terminy i wyrażenia mają następujące znaczenie:

Rok kalendarzowy oznacza okres rozpoczynający się 1 stycznia i kończący się 31 grudnia każdego roku.

Komponent DANUBIUS oznacza obiekt lub część składową rozproszonej infrastruktury, zlokalizowane na terytorium członka, w których prowadzone są działania związane z DANUBIUS, i obejmuje między innymi centrum, nadjednostki, węzły, centrum danych, biuro transferu technologii i biuro e-uczenia się. Komponentem DANUBIUS kieruje jeden z partnerów DANUBIUS powołanych przez członka i jest powiązany z DANUBIUS-ERIC na mocy porozumienia o poziomie usług.

Partner DANUBIUS oznacza jednostkę badawczą, instytucję, uniwersytet, laboratorium lub powiązaną osobę prawną mające siedzibę na terytorium członka lub obserwatora i wyznaczone jako takie przez tego członka lub obserwatora. Partner DANUBIUS zapewnia zasoby i powiązane usługi na rzecz co najmniej jednego komponentu DANUBIUS, a za ich pośrednictwem na rzecz użytkowników.

Dni oznaczają dni kalendarzowe, o ile nie wskazano inaczej.

Siedziba główna DANUBIUS-ERIC oznacza biuro centralne DANUBIUS-ERIC znajdujące się w siedzibie statutowej.

Własność intelektualna ma znaczenie nadane w art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, podpisanej 14 lipca 1967 r.

Porozumienie o poziomie usług oznacza porozumienie określające relację między komponentem DANUBIUS a DANUBIUS-ERIC. Porozumienie o poziomie usług może zostać podpisane przez partnera wiodącego DANUBIUS w imieniu komponentu DANUBIUS w przypadkach, gdy komponent DANUBIUS nie posiada osobowości prawnej.

Użytkownicy oznaczają osoby fizyczne i instytucje ze środowisk akademickich, sektora biznesu, przemysłu i usług publicznych, którym przyznano dostęp do komponentów DANUBIUS.

Artykuł  25

Język roboczy

Językiem roboczym DANUBIUS-ERIC jest język angielski.

Artykuł  26

Polityka w zakresie danych

1. 
DANUBIUS-ERIC promuje zasady otwartego oprogramowania i otwartego dostępu.
2. 
Dostęp do danych opracowanych przez DANUBIUS-ERIC jest, w miarę możliwości (z uwzględnieniem licencji osób trzecich i wszelkich wcześniej istniejących ustaleń), bezpłatny dla wszystkich instytucji naukowych i innych zainteresowanych stron oraz otwarty dla wszystkich naukowców lub agencji naukowych. Wykorzystywanie i gromadzenie danych podlega mającym zastosowanie przepisom ustawowym i wykonawczym w zakresie ochrony danych.
3. 
DANUBIUS-ERIC dostarcza użytkownikom wytycznych (w tym za pośrednictwem strony internetowej), tak aby badania z wykorzystaniem materiałów udostępnionych za pośrednictwem DANUBIUS-ERIC były prowadzone w ramach umożliwiających przestrzeganie praw właścicieli danych i ochronę prywatności osób fizycznych.
4. 
DANUBIUS-ERIC dopilnowuje, by użytkownicy wyrazili zgodę na warunki udzielania dostępu oraz by wdrożono stosowne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa przechowywania i przetwarzania danych.
5. 
DANUBIUS-ERIC określa mechanizmy badania zarzutów naruszenia bezpieczeństwa i naruszenia poufności w odniesieniu do danych badawczych.
6. 
DANUBIUS-ERIC przyjmuje politykę w zakresie danych, która podlega zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie.
Artykuł  27

Składanie sprawozdań Komisji

1. 
DANUBIUS-ERIC przedkłada roczne sprawozdanie z działalności zawierające w szczególności aspekty naukowe, operacyjne i finansowe jego działalności. Sprawozdanie opracowuje dyrektor generalny i zatwierdza walne zgromadzenie, a także jest przekazywane Komisji oraz odpowiednim organom publicznym w ciągu sześciu miesięcy od końca danego roku budżetowego. Po zatwierdzeniu przez walne zgromadzenie sprawozdanie jest podawane do wiadomości publicznej za pośrednictwem strony internetowej DANUBIUS-ERIC.
2. 
DANUBIUS-ERIC informuje Komisję o wszelkich okolicznościach, które mogą w poważnym stopniu zagrozić realizacji zadań DANUBIUS-ERIC lub przeszkodzić DANUBIUS-ERIC w wypełnieniu wymogów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 723/2009.
Artykuł  28

Przepisy wykonawcze

Niniejszy statut uzupełnia się przepisami wykonawczymi, regulaminem wewnętrznym i zakresem uprawnień, które mają zostać przyjęte przez walne zgromadzenie.

Artykuł  29

Prawo właściwe

DANUBIUS-ERIC jest regulowane:

a)
przepisami prawa Unii Europejskiej, w szczególności rozporządzeniem (WE) nr 723/2009 i decyzjami, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) oraz art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia;
b)
prawem rumuńskim w sprawach nieuregulowanych lub tylko częściowo uregulowanych prawem Unii Europejskiej;
c)
niniejszym statutem i przepisami wykonawczymi do niego.
Artykuł  30

Spory

1. 
Członkowie dokładają wszelkich starań, aby rozwiązywać wszelkie spory, które mogą powstać w wyniku interpretacji lub zastosowania niniejszego statutu, w sposób polubowny.
2. 
Sądem właściwym do rozstrzygania sporów między członkami odnoszących się do DANUBIUS-ERIC, sporów między członkami a DANUBIUS-ERIC oraz wszelkich innych sporów, w których stroną jest Unia, jest Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
3. 
W przypadku sporów między DANUBIUS-ERIC a osobami trzecimi zastosowanie mają przepisy Unii dotyczące właściwości sądów. W sprawach nieobjętych przepisami Unii sąd właściwy do rozstrzygania sporów określa się zgodnie z prawem Rumunii.
Artykuł  31

Dostępność statutu

Niniejszy statut jest aktualizowany i udostępniany publicznie na stronie internetowej DANUBIUS-ERIC oraz w jego siedzibie statutowej.

Artykuł  32

Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności

1. 
Rumunia zwołuje posiedzenie założycielskie walnego zgromadzenia jak najszybciej i nie później niż czterdzieści pięć dni po wejściu w życie decyzji Komisji ustanawiającej DANUBIUS-ERIC.
2. 
Przed posiedzeniem założycielskim walnego zgromadzenia Rumunia powiadamia członków i obserwatorów o wszelkich określonych pilnych czynnościach prawnych, które należy podjąć w imieniu DANUBIUS-ERIC. Jeżeli żaden członek nie złoży sprzeciwu w ciągu pięciu dni roboczych od powiadomienia, osoba należycie upoważniona przez Rumunię przeprowadza takie czynności prawne.

ZAŁĄCZNIK  1

CZŁONKOWIE I OBSERWATORZY ORAZ PODMIOTY AKTUALNIE ICH REPREZENTUJĄCE

Niniejszy załącznik zawiera wykaz członków i obserwatorów oraz podmiotów ich reprezentujących.
Państwa członkowskie Podmioty reprezentujące
Republika Austrii (Austria) Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung / Austriackie Federalne Ministerstwo Edukacji, Nauki i Badań
Republika Czeska Ministerstvo Školství, Mládeže a Tělovýchovy / Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu
Republika Włoska (Włochy) Consiglio Nazionale delle Ricerche-CNR / Krajowa Rada ds. Badań Naukowych
Republika Mołdawii (Mołdawia) Ministerul Educatiei si Cercetärii al Republicii Moldova / Ministerstwo Edukacji i Badań Republiki Mołdawii
Królestwo Niderlandów (Niderlandy) Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat / Ministerstwo Infrastruktury i Gospodarki Wodnej
Rumunia Autoritatea Nationalä pentru Cercetare / Krajowy Urząd ds. Badań
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej ("Zjednoczone Królestwo") Department for Science, Innovation & Technology / Departament Nauki, Innowacji i Technologii

ZAŁĄCZNIK  2

WKŁADY ROCZNE

W niniejszym załączniku określono podstawę opłat członkowskich uzgodnionych przez Radę Przedstawicieli Rządowych.

Wszystkie państwa członkowskie DANUBIUS-ERIC, niezależnie od tego, czy są członkami założycielami, czy przystępują później, będą wnosić roczne opłaty członkowskie według systemu punktowego:

Członek ERIC: 1 punkt

Obserwator ERIC: 0,5 punktu

Każdy komponent DANUBIUS-RI (węzeł, nadjednostka, centrum danych): 1 punkt

Centrum: 2 punkty

Koszt każdego punktu wynosi 18 500 EUR. Oznacza to, że państwo członkowskie, które nie posiada komponentu, zapłaci 18 500 EUR. Na przykład Rumunia, która jest członkiem, ale będzie również obsługiwać centrum, centrum danych, węzeł analityczny i jedną nadjednostkę, zapłaci 111 000 EUR. W poniższej tabeli przedstawiono roczne opłaty członkowskie członków założycieli, którzy uczestniczyli w posiedzeniu Rady Przedstawicieli Rządowych, i została ona zatwierdzona na posiedzeniu w dniu 10 marca 2022 r. Tabelę zmieniono w lutym 2024 r. przez uwzględnienie wytycznych dotyczących nowych komponentów, a zarazem zachowano tę samą wartość każdego punktu uzgodnioną w marcu 2022 r. Wszystkie państwa wymienione w wykazie uznaje się za członków założycieli.

Jedynie członkowie DANUBIUS-ERIC mogą obsługiwać komponenty DANUBIUS-RI.

Model został skonstruowany w taki sposób, aby suma wszystkich indywidualnych opłat członkowskich na rzecz ERIC pokrywała roczne potrzeby finansowe DANUBIUS-ERIC. Nie uwzględnia on kosztów eksploatacji komponentów DANUBIUS-RI. Należy jednak zauważyć, że partnerzy DANUBIUS-RI zobowiązali się do wniesienia wkładów rzeczowych, które są niezbędne do funkcjonowania DANUBIUS-RI i DANUBIUS-ERIC zgodnie z planem.

Członek ERIC Roczna opłata członkowska na rzecz ERIC
Austria 37000 EUR
Czechy 37000 EUR
Włochy 55 500 EUR
Mołdawia 18 500 EUR
Niderlandy 55 500 EUR
Rumunia 111 000 EUR
Zjednoczone Królestwo 74 000 EUR

Ogółem - 388 500 EUR/rok

Jeżeli państwo członkowskie zmieni liczbę swoich komponentów, liczba punktów i opłaty członkowskie zostaną odpowiednio dostosowane.

Walne zgromadzenie DANUBIUS-ERIC będzie weryfikować wysokość opłat członkowskich i może w przyszłości zmienić wartość punktu.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3467

Rodzaj: Statut
Tytuł: Statut Międzynarodowego Centrum Zaawansowanych Studiów nad Systemami Rzeczno-Morskimi - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (DANUBIUS-ERIC)
Data aktu: 27/06/2025
Data ogłoszenia: 27/06/2025