(notyfikowane jako dokument C(2025) 2091)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(C/2025/3466)
(Dz.U.UE C z dnia 27 czerwca 2025 r.)
Dnia 23 kwietnia 2025 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 29 ust. 1 lit. a), art. 30 ust. 1 lit. a) oraz art. 31 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2022/1925 1 . Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia (UE) 2022/1925 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron i najważniejsze elementy decyzji, z poszanowaniem uzasadnionego interesu przedsiębiorstw w zakresie ochrony ich informacji poufnych.
1. WPROWADZENIE
1) W decyzji stwierdzającej niewypełnianie obowiązków ("decyzja") przedstawiono stwierdzenie Komisji, zgodnie z którym model "wyraź zgodę albo zapłać" wdrożony w Unii przez przedsiębiorstwo Meta Platforms, Inc. ("Meta") jest niezgodny z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1925 w odniesieniu do łączenia danych osobowych użytkowników końcowych uzyskanych w ramach świadczenia przez to przedsiębiorstwo podstawowych usług platformowych innych niż internetowe usługi reklamowe i odrębnych usług (zwanych łącznie "usługami innymi niż internetowe usługi reklamowe"), w tym m.in. internetowych serwisów społecznościowych Facebook i Instagram, usługi łączności interpersonalnej niewykorzystującej numerów Messenger, usługi pośrednictwa internetowego Marketplace oraz odrębnych usług Dating i Gaming Play, a także danych osobowych tych użytkowników uzyskanych od osób trzecich, z danymi gromadzonymi w ramach świadczonej przez Meta internetowej usługi reklamowej Meta Ads, w celu dostarczania spersonalizowanych reklam.
2) W związku z tym decyzją nałożono na przedsiębiorstwo Meta grzywnę, a także potencjalne okresowe kary pieniężne, jeżeli przedsiębiorstwo to nie zastosuje się do nakazu zaniechania naruszenia określonego w tej decyzji.
2. RAMY PRAWNE
3) Art. 5 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2022/1925 zakazuje strażnikowi dostępu:
(a) przetwarzać - do celów świadczenia internetowych usług reklamowych - dane osobowe użytkowników końcowych, którzy korzystają ze świadczonych przez osoby trzecie usług wykorzystujących podstawowe usługi platformowe strażnika dostępu;
(b) łączyć dane osobowe pochodzące z danej podstawowej usługi platformowej z danymi osobowymi pochodzącymi z innych podstawowych usług platformowych lub z dowolnych innych usług świadczonych przez strażnika dostępu lub z danymi osobowymi pochodzącymi z usług świadczonych przez osoby trzecie;
oraz
(c) wykorzystywać dane osobowe pochodzące z danej podstawowej usługi platformowej w ramach innych usług świadczonych oddzielnie przez strażnika dostępu, w tym innych podstawowych usług platformowych, i odwrotnie - wykorzystywać dane osobowe pochodzące z takich innych usług w ramach podstawowej usługi
platformowej.
4) W art. 5 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2022/1925 wskazano jednak, że zakaz takich czynności przetwarzania danych (zwanych dalej łącznie "łączeniem") nie ma zastosowania, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:
(i) strażnik dostępu zapewnił użytkownikowi końcowemu możliwość dokonania konkretnego wyboru połączenia jego danych osobowych w ramach świadczonych przez strażnika podstawowych usług platformowych i odrębnych usług. Taki konkretny wybór wymaga, aby użytkownikowi końcowemu zaoferowano mniej spersonalizowaną, ale równoważną alternatywę dla usługi strażnika dostępu, w przypadku której wymagana jest zgoda na łączenie danych; oraz
(ii) użytkownik końcowy wyraził ważną zgodę na takie łączenie w rozumieniu art. 4 pkt 11 i art. 7 rozporządzenia (UE) 2016/679 2 .
3. MODEL PRZEDSIĘBIORSTWA META "WYRAŹ ZGODĘ ALBO ZAPŁAĆ"
5) Podstawowe usługi platformowe świadczone przez przedsiębiorstwo Meta, inne niż internetowe usługi reklamowe, to Facebook i Instagram. W ramach tych usług Meta oferuje użytkownikom końcowym możliwość zamieszczania i użytkowania treści organicznych. Ponadto w środowisku Facebook użytkownicy końcowi mogą korzystać z różnych innych usług, takich jak Marketplace, Messenger, Gaming Play i Dating. Użytkownicy końcowi mogą uzyskać dostęp do świadczonych przez Meta usług innych niż internetowe usługi reklamowe za pośrednictwem swoich kont na Facebooku lub Instagramie.
6) Za pośrednictwem swojej internetowej usługi reklamowej Meta wyświetla na swoich platformach spersonalizowane reklamy. W tym celu przedsiębiorstwo Meta łączy wszystkie dane osobowe, które gromadzi od swoich użytkowników końcowych i niektórych stron internetowych osób trzecich, z danymi osobowymi, które gromadzi od użytkowników końcowych wchodzących w interakcję z jego usługą reklamową.
7) Aby zapewnić zgodność z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1925, przedsiębiorstwo Meta wprowadziło w UE w listopadzie 2023 r. model "wyraź zgodę albo zapłać" dla użytkowników końcowych platform Facebook i Instagram, który umożliwia im wybór między dwiema opcjami:
a) opcja z reklamami: bezpłatne korzystanie z platform sieci społecznościowych Meta, ale z w pełni spersonalizowanymi reklamami, przy czym użytkownicy są zobowiązani do wyrażenia zgody na łączenie ich danych osobowych do celów spersonalizowanych reklam;
lub
b) opcja subskrypcji bez reklam: korzystanie z platform sieci społecznościowych Meta bez reklam, ale w zamian za opłatę abonamentową, jeżeli użytkownicy końcowi nie chcą wyrazić zgody na łączenie ich danych osobowych do celów spersonalizowanych reklam.
4. PROCEDURA
8) Dnia 5 września 2023 r. Komisja przyjęła decyzję wskazującą przedsiębiorstwo Meta jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925 3 . Od 7 marca 2024 r. przedsiębiorstwo Meta musi wypełniać obowiązki określone w akcie o rynkach cyfrowych, w szczególności w art. 5 ust. 2 tego rozporządzenia, w odniesieniu do wyznaczonych podstawowych usług platformowych.
9) Model przedsiębiorstwa Meta "wyraź zgodę albo zapłać" opisano w sprawozdaniu dotyczącym zgodności przedłożonym przez Meta Komisji 6 marca 2024 r.
10) Dnia 25 marca 2024 r. Komisja przyjęła decyzję C(2024) 2052 o wszczęciu postępowania na podstawie art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925 w odniesieniu do modelu Meta "wyraź zgodę albo zapłać" w celu ewentualnego przyjęcia decyzji na podstawie art. 29, 30 i 31 rozporządzenia (UE) 2022/1925 4 .
11) W dniu 1 lipca 2024 r. Komisja przedstawiła przedsiębiorstwu Meta swoje wstępne ustalenia na podstawie art. 29 ust. 3 i art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925, w których poinformowała o swoim wstępnym wniosku, zgodnie z którym model tego przedsiębiorstwa "wyraź zgodę albo zapłać" nie spełnia wymogów ustanowionych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Dnia 5 sierpnia 2024 r. przedsiębiorstwo Meta odpowiedziało na wstępne ustalenia, kwestionując wstępny wniosek Komisji.
12) Od 6 marca 2024 r. i w trakcie całego dochodzenia przedsiębiorstwo Meta omawia z Komisją potencjalne wprowadzenie alternatywnej oferty reklamowej w ramach swojego modelu "wyraź zgodę albo zapłać", będącej elementem ogólnego zapewnienia zgodności z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Dnia 12 listopada 2024 r., po znacznej ewolucji modelu, przedsiębiorstwo Meta wprowadziło dodatkową "bezpłatną" opcję ("dodatkowa opcja dotycząca reklam") dla swoich użytkowników końcowych, którzy nie chcą wyrazić zgody na pełne łączenie danych na potrzeby spersonalizowanych reklam.
13) Niniejsza decyzja dotyczy wyłącznie pierwotnego modelu Meta "wyraź zgodę albo zapłać" w okresie od marca do listopada 2024 r. To ograniczenie zakresu niniejszej decyzji pozostaje bez uszczerbku dla możliwości zbadania przez Komisję dodatkowej opcji dotyczącej reklam oferowanej przez Meta i oceny jej zgodności z rozporządzeniem (UE) 2022/1925 na późniejszym etapie.
14) Zgodnie z art. 29 i art. 50 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1925 zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego ds. Rynków Cyfrowych, który w dniu 22 kwietnia 2025 r. wydał pozytywną opinię.
5. OCENA KOMISJI
15) Na podstawie dowodów zebranych przez Komisję podczas dochodzenia oraz informacji, którymi dysponuje, po wypełnieniu obowiązku lojalnej współpracy z irlandzkim organem ds. ochrony danych (Data Protection Commission) i po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Rynków Cyfrowych Komisja stwierdza, że stosowany przez przedsiębiorstwo Meta model "wyraź zgodę albo zapłać" jest niezgodny z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1925 z poniższych względów: (i) model ten nie zapewnia użytkownikom końcowym platform sieci społecznościowych oferowanych przez Meta możliwości konkretnego wyboru mniej spersonalizowanej, ale równoważnej alternatywy; oraz (ii) konfiguracja tego modelu nie pozwala użytkownikom końcowym na dobrowolne wyrażenie zgody na łączenie ich danych osobowych do celów spersonalizowanych reklam. Uzasadnienie stwierdzenia Komisji jest następujące.
16) Po pierwsze, Komisja uważa, że model przedsiębiorstwa Meta "wyraź zgodę albo zapłać" nie zapewnia użytkownikom końcowym platform sieci społecznościowych oferowanych przez Meta możliwości "konkretnego wyboru" mniej spersonalizowanej alternatywy równoważnej z opcją z reklamami, ponieważ obie opcje charakteryzują się różnymi warunkami dostępu. Ponadto przedsiębiorstwo Meta mogło racjonalnie oczekiwać i wiedziało, że jego model "wyraź zgodę albo zapłać" skłoni większość jego użytkowników końcowych do wyboru bezpłatnej opcji z reklamami ze względu na taki brak równoważności.
17) Po drugie, Komisja uważa, że konfiguracja modelu "wyraź zgodę albo zapłać" nie gwarantuje, że użytkownicy końcowi dobrowolnie wyrażają zgodę, przestrzegając wymogów rozporządzenia (UE) 2016/679, na łączenie ich danych osobowych do celów personalizacji reklam. Wynika to z wyraźnego braku równowagi sił między przedsiębiorstwem Meta a użytkownikami końcowymi świadczonych przez nie usług innych niż internetowe usługi reklamowe oraz z powiązania ze szkodą dla użytkowników końcowych, którzy odmówią udzielenia zgody (tj. będą musieli uiścić opłatę abonamentową).
6. NAKAZ ZANIECHANIA NARUSZENIA
18) W związku z powyższym Komisja nakazuje przedsiębiorstwu Meta, na podstawie art. 29 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2022/1925, skuteczne usunąć niezgodność jego modelu "wyraź zgodę albo zapłać" w ciągu 60 dni kalendarzowych od daty powiadomienia ("nakaz zaniechania naruszenia").
19) Aby zastosować się do tego nakazu zaniechania naruszenia, przedsiębiorstwo Meta powinno zaoferować swoim użytkownikom końcowym, którzy nie chcą wyrazić zgody na pełne wykorzystanie danych osobowych do celów ukierunkowanych reklam, mniej spersonalizowaną, ale równoważną alternatywę,
a) zaprezentowaną w sposób neutralny i z etapami dokonywania wyboru umożliwiającymi użytkownikom końcowym swobodne wybranie tej alternatywy;
b) nieobejmującą przetwarzania danych osobowych, które podlega wymogom konkretnego wyboru i zgody użytkownika końcowego zgodnie z art. 5 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych; oraz
c) równoważną z usługą oferowaną użytkownikom wyrażającym zgodę, z wyjątkiem ilości wykorzystywanych danych osobowych, na przykład pod względem wydajności, doświadczenia i warunków dostępu, a także oferowaną nieodpłatnie.
7. GRZYWNY I OKRESOWE KARY PIENIĘŻNE
20) W związku z powyższym decyzją nałożono na przedsiębiorstwo Meta grzywnę w wysokości 200 000 000 EUR na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Nałożona grzywna nie przekracza maksymalnego dozwolonego progu 10 % światowego obrotu Meta, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2022/1925.
21) W decyzji wskazano również, że jeżeli przedsiębiorstwo Meta nie zastosuje się do nakazu zaniechania naruszenia, podlega okresowej karze pieniężnej nieprzekraczającej limitu określonego w art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925.
22) Dodatkowa opcja dotycząca reklam oferowana przez Meta od 12 listopada 2024 r. nie stanowi podstawy do podważania tego postanowienia, ponieważ nie można wykluczyć, że ta nowa opcja również jest niezgodna z decyzją.
8. WNIOSEK
23) Z powodów przedstawionych powyżej decyzja zamyka postępowanie, stwierdzając, że model przedsiębiorstwa Meta "wyraź zgodę albo zapłać" jest niezgodny z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1925 i z tego powodu nakładając grzywnę. Decyzja nakłada ponadto na przedsiębiorstwo Meta nakaz zaniechania naruszenia w ciągu 60 dni kalendarzowych od daty powiadomienia, a także potencjalne okresowe kary pieniężne w przypadku niezastosowania się przez Meta do nakazu.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3466 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie decyzji Komisji z dnia 23 kwietnia 2025 r. dotyczące decyzji przyjętej na podstawie art. 29 ust. 1 lit. a), art. 30 ust. 1 lit. a) oraz art. 31 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawa DMA.100055 - META - ART. 5 UST. 2) (notyfikowane jako dokument C(2025) 2091) |
| Data aktu: | 23/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/06/2025 |