Sprawa C-203/25, Neo Group: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Mokestinių ginčų komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (Litwa) w dniu 17 marca 2025 r. - NEO GROUP UAB/Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Mokestiniy gincy komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybes (Litwa) w dniu 17 marca 2025 r. - "NEO GROUP" UAB/Valstybine mokesciy inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansy ministerijos
(Sprawa C-203/25, Neo Group)

(C/2025/3398)

Język postępowania: litewski

(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2025 r.)

Sąd odsyłający

Mokestiniy gincy komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybes

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: "NEO GROUP" UAB

Druga strona postępowania: Valstybine mokesciy inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansy ministerijos

Pytania prejudycjalne

1) Czy w okolicznościach takich jak te występujące w sprawie w postępowaniu głównym zgodne z celami klauzuli zapobiegającej nadużyciom zawartej w dyrektywie 2011/96/UE 1  jest wyłączenie w drodze praktyki krajowej, w państwie podmiotu wypłacającego dywidendy, możliwości zwolnienia z podatku od dywidend potrącanego u źródła, w przypadku gdy dywidendy są wypłacane rzeczywistej spółce dominującej prowadzącej działalność w innym państwie członkowskim Unii, która, jako taka, nie jest podmiotem, który nie jest rzeczywisty, w zakresie, w jakim prowadzi ona działalność gospodarczą, zaś dywidendy są jej wypłacane jako właścicielowi dywidend, lecz którą organy podatkowe uznają za uczestnika łańcucha fikcyjnych transakcji z uwagi na fakt, że dywidendy są wypłacane/przekazywane za jej pośrednictwem właścicielowi całej grupy spółek?

2) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: czy fakt przekazywania dywidend w ramach łańcucha można opierać na zbieżności kwot dywidend (podobnych i identycznych) przekazywanych w ramach łańcucha transakcji?

3) Czy w okolicznościach takich jak te występujące w sprawie w postępowaniu głównym cele klauzuli zapobiegającej nadużyciom zawartej w dyrektywie 2011/96/UE, w tym zasada proporcjonalności, o której mowa w motywach dyrektywy 2015/121/UE 2 , dają się pogodzić z praktyką krajową, zgodnie z którą organy podatkowe stosują klauzulę zapobiegającą nadużyciom w państwie wypłaty dywidend, mimo że transakcje, które doprowadziły do uznania łańcucha transakcji za uzgodnienie (traktowane przez organy podatkowe jako fikcyjne), zostały przeprowadzone w innym państwie członkowskim Unii przez rezydentów podatkowych w tym innym państwie członkowskim Unii?

4) Czy klauzula zapobiegająca nadużyciom w państwie podmiotu wypłacającego dywidendy uprawnia do potrącenia u źródła podatku od dywidend, jeżeli korzyść podatkowa powstaje na dowolnym etapie łańcucha transakcji? Czy można uznać, że skarżąca uzyskała korzyść podatkową w sposób sprzeczny z przedmiotem lub celem dyrektywy 2011/96/UE, jeżeli, w wyniku utworzenia takiego łańcucha transakcji, dochodzi do uzyskania korzyści podatkowej przez beneficjenta końcowego, który wykorzystuje dywidendy wypłacone przez skarżącą w celu uzyskania takiej korzyści?

5) Czy w okolicznościach takich jak te występujące w sprawie w postępowaniu głównym przepisy art. 1 ust. 2 dyrektywy 2011/96/UE można interpretować w ten sposób, że stosowanie zasady "zwolnienia kapitałowego", która wdraża do prawa krajowego przepisy art. 5 dyrektywy 2011/96/UE, może zostać wyłączone z powodu nadużycia prawa spowodowanego wykorzystaniem otrzymanych dywidend, jeżeli do otrzymywania i wykorzystywania dywidend (późniejszego podziału zysków) dochodziło w okresie ciągłym?

6) Czy w okolicznościach takich jak te występujące w sprawie w postępowaniu głównym praktyka krajowa, zgodnie z którą podmiot wypłacający dywidendy zostaje dotknięty skutkami działań organu podatkowego bez przeprowadzenia oceny, czy podmiot wypłacający dywidendy był lub mógł być świadomy istnienia łańcucha fikcyjnych transakcji, jest zgodna z celami ustanowionej w dyrektywie 2011/96/UE klauzuli zapobiegającej nadużyciom?

1 Dyrektywa Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (wersja przekształcona) (Dz.U. 2011, L 345, s. 8).
2 Dyrektywa Rady (UE) 2015/121 z dnia 27 stycznia 2015 r. zmieniająca dyrektywę 2011/96/UE w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz.U. 2015, L 21, s. 1).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3398

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-203/25, Neo Group: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Mokestinių ginčų komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (Litwa) w dniu 17 marca 2025 r. - NEO GROUP UAB/Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos
Data aktu: 30/06/2025
Data ogłoszenia: 30/06/2025