Język postępowania: litewski
(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Mokestiniy gincy komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybes
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: "NEO GROUP" UAB
Druga strona postępowania: Valstybine mokesciy inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansy ministerijos
Pytania prejudycjalne
1) Czy w okolicznościach takich jak te występujące w sprawie w postępowaniu głównym zgodne z celami klauzuli zapobiegającej nadużyciom zawartej w dyrektywie 2011/96/UE 1 jest wyłączenie w drodze praktyki krajowej, w państwie podmiotu wypłacającego dywidendy, możliwości zwolnienia z podatku od dywidend potrącanego u źródła, w przypadku gdy dywidendy są wypłacane rzeczywistej spółce dominującej prowadzącej działalność w innym państwie członkowskim Unii, która, jako taka, nie jest podmiotem, który nie jest rzeczywisty, w zakresie, w jakim prowadzi ona działalność gospodarczą, zaś dywidendy są jej wypłacane jako właścicielowi dywidend, lecz którą organy podatkowe uznają za uczestnika łańcucha fikcyjnych transakcji z uwagi na fakt, że dywidendy są wypłacane/przekazywane za jej pośrednictwem właścicielowi całej grupy spółek?
2) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: czy fakt przekazywania dywidend w ramach łańcucha można opierać na zbieżności kwot dywidend (podobnych i identycznych) przekazywanych w ramach łańcucha transakcji?
3) Czy w okolicznościach takich jak te występujące w sprawie w postępowaniu głównym cele klauzuli zapobiegającej nadużyciom zawartej w dyrektywie 2011/96/UE, w tym zasada proporcjonalności, o której mowa w motywach dyrektywy 2015/121/UE 2 , dają się pogodzić z praktyką krajową, zgodnie z którą organy podatkowe stosują klauzulę zapobiegającą nadużyciom w państwie wypłaty dywidend, mimo że transakcje, które doprowadziły do uznania łańcucha transakcji za uzgodnienie (traktowane przez organy podatkowe jako fikcyjne), zostały przeprowadzone w innym państwie członkowskim Unii przez rezydentów podatkowych w tym innym państwie członkowskim Unii?
4) Czy klauzula zapobiegająca nadużyciom w państwie podmiotu wypłacającego dywidendy uprawnia do potrącenia u źródła podatku od dywidend, jeżeli korzyść podatkowa powstaje na dowolnym etapie łańcucha transakcji? Czy można uznać, że skarżąca uzyskała korzyść podatkową w sposób sprzeczny z przedmiotem lub celem dyrektywy 2011/96/UE, jeżeli, w wyniku utworzenia takiego łańcucha transakcji, dochodzi do uzyskania korzyści podatkowej przez beneficjenta końcowego, który wykorzystuje dywidendy wypłacone przez skarżącą w celu uzyskania takiej korzyści?
5) Czy w okolicznościach takich jak te występujące w sprawie w postępowaniu głównym przepisy art. 1 ust. 2 dyrektywy 2011/96/UE można interpretować w ten sposób, że stosowanie zasady "zwolnienia kapitałowego", która wdraża do prawa krajowego przepisy art. 5 dyrektywy 2011/96/UE, może zostać wyłączone z powodu nadużycia prawa spowodowanego wykorzystaniem otrzymanych dywidend, jeżeli do otrzymywania i wykorzystywania dywidend (późniejszego podziału zysków) dochodziło w okresie ciągłym?
6) Czy w okolicznościach takich jak te występujące w sprawie w postępowaniu głównym praktyka krajowa, zgodnie z którą podmiot wypłacający dywidendy zostaje dotknięty skutkami działań organu podatkowego bez przeprowadzenia oceny, czy podmiot wypłacający dywidendy był lub mógł być świadomy istnienia łańcucha fikcyjnych transakcji, jest zgodna z celami ustanowionej w dyrektywie 2011/96/UE klauzuli zapobiegającej nadużyciom?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3398 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-203/25, Neo Group: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Mokestinių ginčų komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (Litwa) w dniu 17 marca 2025 r. - NEO GROUP UAB/Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos |
| Data aktu: | 30/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2025 |