Język postępowania: litewski
(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Mokestiniy gincy komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybes
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: "NEO GROUP" UAB
Druga strona postępowania: Valstybine mokesciy inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansy ministerijos
Pytania prejudycjalne
1) Czy w okolicznościach takich jak te występujące w sprawie w postępowaniu głównym zgodne z celami klauzuli zapobiegającej nadużyciom zawartej w dyrektywie 2011/96/UE 1 jest wyłączenie w drodze praktyki krajowej, w państwie podmiotu wypłacającego dywidendy, możliwości zwolnienia z podatku od dywidend potrącanego u źródła, w przypadku gdy dywidendy są wypłacane rzeczywistej spółce dominującej prowadzącej działalność w innym państwie członkowskim Unii, która, jako taka, nie jest podmiotem, który nie jest rzeczywisty, w zakresie, w jakim prowadzi ona działalność gospodarczą, zaś dywidendy są jej wypłacane jako właścicielowi dywidend, lecz którą organy podatkowe uznają za uczestnika łańcucha fikcyjnych transakcji z uwagi na fakt, że dywidendy są wypłacane/przekazywane za jej pośrednictwem właścicielowi całej grupy spółek?
2) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: czy fakt przekazywania dywidend w ramach łańcucha można opierać na zbieżności kwot dywidend (podobnych i identycznych) przekazywanych w ramach łańcucha transakcji?
3) Czy w okolicznościach takich jak te występujące w sprawie w postępowaniu głównym cele klauzuli zapobiegającej nadużyciom zawartej w dyrektywie 2011/96/UE, w tym zasada proporcjonalności, o której mowa w motywach dyrektywy 2015/121/UE 2 , dają się pogodzić z praktyką krajową, zgodnie z którą organy podatkowe stosują klauzulę zapobiegającą nadużyciom w państwie wypłaty dywidend, mimo że transakcje, które doprowadziły do uznania łańcucha transakcji za uzgodnienie (traktowane przez organy podatkowe jako fikcyjne), zostały przeprowadzone w innym państwie członkowskim Unii przez rezydentów podatkowych w tym innym państwie członkowskim Unii?
4) Czy klauzula zapobiegająca nadużyciom w państwie podmiotu wypłacającego dywidendy uprawnia do potrącenia u źródła podatku od dywidend, jeżeli korzyść podatkowa powstaje na dowolnym etapie łańcucha transakcji? Czy można uznać, że skarżąca uzyskała korzyść podatkową w sposób sprzeczny z przedmiotem lub celem dyrektywy 2011/96/UE, jeżeli, w wyniku utworzenia takiego łańcucha transakcji, dochodzi do uzyskania korzyści podatkowej przez beneficjenta końcowego, który wykorzystuje dywidendy wypłacone przez skarżącą w celu uzyskania takiej korzyści?
5) Czy w okolicznościach takich jak te występujące w sprawie w postępowaniu głównym przepisy art. 1 ust. 2 dyrektywy 2011/96/UE można interpretować w ten sposób, że stosowanie zasady "zwolnienia kapitałowego", która wdraża do prawa krajowego przepisy art. 5 dyrektywy 2011/96/UE, może zostać wyłączone z powodu nadużycia prawa spowodowanego wykorzystaniem otrzymanych dywidend, jeżeli do otrzymywania i wykorzystywania dywidend (późniejszego podziału zysków) dochodziło w okresie ciągłym?
6) Czy w okolicznościach takich jak te występujące w sprawie w postępowaniu głównym praktyka krajowa, zgodnie z którą podmiot wypłacający dywidendy zostaje dotknięty skutkami działań organu podatkowego bez przeprowadzenia oceny, czy podmiot wypłacający dywidendy był lub mógł być świadomy istnienia łańcucha fikcyjnych transakcji, jest zgodna z celami ustanowionej w dyrektywie 2011/96/UE klauzuli zapobiegającej nadużyciom?
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3398 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-203/25, Neo Group: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Mokestinių ginčų komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (Litwa) w dniu 17 marca 2025 r. - NEO GROUP UAB/Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos |
| Data aktu: | 30/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2025 |