Streszczenie decyzji Komisji z dnia 23 kwietnia 2025 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 29 ust. 1 lit. a), art. 30 ust. 1 lit. a) i art. 31 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100109 - APPLE - ONLINE INTERMEDIATION SERVICES - APP STORES - APPSTORE - ART. 5(4)) (notyfikowanej jako dokument C(2025) 2090)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 23 kwietnia 2025 r.
dotyczące decyzji na podstawie art. 29 ust. 1 lit. a), art. 30 ust. 1 lit. a) i art. 31 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2022/1925
(SPRAWA DMA.100109 - APPLE - ONLINE INTERMEDIATION SERVICES - APP STORES - APPSTORE - ART. 5(4))

(notyfikowanej jako dokument C(2025) 2090)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(C/2025/3348)

(Dz.U.UE C z dnia 16 czerwca 2025 r.)

W dniu 23 kwietnia 2025 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 29 ust. 1 lit. a), art. 30 ust. 1 lit. a) i art. 31 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2022/1925 1 . Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia (UE) 2022/1925 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron i najważniejsze elementy decyzji, z poszanowaniem uzasadnionego interesu przedsiębiorstw w zakresie ochrony ich informacji poufnych.

1. WPROWADZENIE

(1) W decyzji stwierdzającej niewypełnianie obowiązków ("decyzja") przedstawiono ustalenia Komisji, zgodnie z którymi przedsiębiorstwo Apple nie wypełnia obowiązków przewidzianych w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925 w odniesieniu do swojejpodstawowejusługi platformowej- App Store. Przedsiębiorstwo Apple ogranicza możliwości programistów aplikacji dystrybuujących aplikacje ("aplikacje") w App Store przedsiębiorstwa Apple w zakresie kierowania użytkowników końcowych pozyskanych za pośrednictwem podstawowej usługi platformowej lub innych kanałów ("pozyskani użytkownicy") do ofert w swoich aplikacjach lub poza nimi ("naprowadzanie") w celu zawierania umów w swoich aplikacjach lub poza nimi w wyniku takiego naprowadzania ("transakcje naprowadzane"). Przedsiębiorstwo Apple pobiera również opłatę za transakcje naprowadzane, która wykracza poza ewentualne wynagrodzenie za pierwotne pozyskanie takiego użytkownika końcowego ułatwione przez przedsiębiorstwo Apple.

(2) W związku z tym w decyzji nakazano przedsiębiorstwu Apple zakończenie niewypełniania obowiązków w terminie 60 dni od powiadomienia o tej decyzji ("nakaz zaniechania naruszenia"), nałożono grzywnę na przedsiębiorstwo Apple oraz przewidziano możliwość nałożenia okresowych kar pieniężnych, jeżeli przedsiębiorstwo Apple nie zastosuje się do nakazu zaniechania naruszenia określonego w decyzji.

2. RAMY PRAWNE

(3) Zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925 strażnik dostępu zezwala nieodpłatnie użytkownikom biznesowym na przedstawianie ofert, w tym ofert na innych warunkach, użytkownikom końcowym pozyskanym za pośrednictwem jego podstawowej usługi platformowej lub za pośrednictwem innych kanałów oraz promowania takich ofert wśród tych użytkowników końcowych oraz na zawieranie z tymi użytkownikami końcowymi umów niezależnie od tego, czy korzystają oni w tym celu z podstawowych usług platformowych świadczonych przez strażnika dostępu.

(4) W przypadku gdy daną podstawową usługą platformową jest sklep z aplikacjami ("sklep z aplikacjami") użytkownikami biznesowymi tej usługi są programiści aplikacji, którzy udostępniają swoje aplikacje oraz towary i usługi cyfrowe użytkownikom końcowym za pośrednictwem sklepu z aplikacjami strażnika dostępu ("programiści aplikacji"). W tym kontekście strażnicy dostępu powinni umożliwiać nieodpłatnie programistom aplikacji, którzy dystrybuują swoje aplikacje za pośrednictwem sklepu z aplikacjami strażnika dostępu, naprowadzanie pozyskanych użytkowników końcowych, a następnie zawieranie z nimi umów (w aplikacjach lub poza nimi).

(5) Zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925 strażnik dostępu zapewnia wypełnianie obowiązków ustanowionych w art. 5, 6 i 7 rozporządzenia i wykazuje ich wypełnianie. Jednocześnie środki, jakie strażnik dostępu wdraża, aby zapewnić wypełnianie tych obowiązków, muszą skutecznie przyczyniać się do osiągnięcia celów rozporządzenia (UE) 2022/1925 i celu, w jakim ustanowiono dany obowiązek.

3. ROZWIĄZANIE APPLE W ZAKRESIE WYPEŁNIANIA OBOWIĄZKÓW

(6) Przed wejściem w życie rozporządzenia (UE) 2022/1925 w przedsiębiorstwie Apple obowiązywał jeden zestaw warunków biznesowych regulujących relacje przedsiębiorstwa Apple z programistami aplikacji korzystającymi z App Store ("pierwotne warunki biznesowe"). W odpowiedzi na rozporządzenie (UE) 2022/1925 oraz w uzupełnieniu pierwotnych warunków biznesowych w marcu 2024 r. przedsiębiorstwo Apple wprowadziło w UE zestaw alternatywnych warunków biznesowych ("nowe warunki biznesowe"). W odpowiedzi na obowiązki nałożone na przedsiębiorstwo Apple w marcu 2024 r. w następstwie decyzji Komisji w sprawie przeciwdziałania praktykom monopolistycznym dotyczącym strumieniowej transmisji muzyki 2  przedsiębiorstwo Apple wprowadziło trzeci zestaw warunków biznesowych, które dostawcy usług strumieniowej transmisji muzyki w EOG mogą zamiast tego wybrać ("nowe warunki biznesowe dotyczące strumieniowej transmisji muzyki").

(7) Zgodnie z pierwotnymi warunkami biznesowymi programiści muszą korzystać z systemu przetwarzania płatności dotyczącego zakupów wewnątrz aplikacji przedsiębiorstwa Apple (ang. In-App Purchase, "IAP") w celu sprzedaży towarów lub usług cyfrowych w swoich aplikacjach pobranych z App Store. Przedsiębiorstwo Apple nie zezwala również na umieszczanie w aplikacjach jakichkolwiek wezwań do działania, które kierowałyby klientów do mechanizmów zakupu innych niż mechanizm zakupów wewnątrz aplikacji, ani na zamieszczanie reklam wewnątrz aplikacji zachęcających użytkowników do dokonania zakupu poza App Store. Zgodnie z pierwotnymi warunkami biznesowymi programiści aplikacji uiszczają na rzecz przedsiębiorstwa Apple opłatę prowizyjną w wysokości 30 % lub 15 % za zakupy towarów i usług cyfrowych dokonane wewnątrz aplikacji.

(8) Zgodnie z nowymi warunkami biznesowymi przedsiębiorstwo Apple nakłada znaczne ograniczenia techniczne i umowne w odniesieniu do naprowadzania przez programistów:

- po pierwsze, przedsiębiorstwo Apple umożliwia jedynie naprowadzanie za pomocą linku w aplikacji programisty, który to link przekierowuje klienta na stronę internetową umożliwiającą mu zawarcie umowy ("link przekierowujący na zewnętrzną stronę"). Apple nie zezwala jednak na inne formy naprowadzania, takie jak dostarczanie informacji na temat cen wewnątrz aplikacji lub komunikowanie się z użytkownikami końcowymi w jakikolwiek inny sposób w celu promowania ofert dostępnych w alternatywnych kanałach dystrybucji;

- po drugie, link podany przez programistę aplikacji może jedynie skierować użytkownika końcowego do strony internetowej programisty, bez żadnych linków przekierowujących ani pośrednich ani też strony docelowej;

- po trzecie, programiści aplikacji mogą podać tylko jeden link na aplikację i na państwo członkowskie UE;

- po czwarte, link musi otwierać się w nowym oknie domyślnej przeglądarki na urządzeniu i nie może prowadzić do widoku internetowego umożliwiającego zawarcie transakcji bez opuszczania aplikacji;

- po piąte, programista nie może wstępnie uzupełniać informacji na stronie docelowej danymi użytkownika pochodzącymi z aplikacji w celu ułatwienia procesu zakupu;

- po szóste, za każdym razem, gdy użytkownik końcowy aplikacji oferującej towary i usługi cyfrowe zostaje przekierowany na zewnętrzną stronę, należy wyświetlić mu stosowny komunikat ostrzegawczy ("arkusz informacyjny").

(9) W nowych warunkach biznesowych przewidziano trzy różne opłaty dla programistów (które mogą - choć niekoniecznie muszą - być naliczane łącznie):

- po pierwsze, programiści muszą uiścić opłatę prowizyjną w wysokości 17 % (10 % w przypadku małych przedsiębiorstw) od wszystkich zakupów aplikacji oraz zakupów cyfrowych towarów i usług dokonanych wewnątrz aplikacji - również wtedy, gdy programiści umieszczają linki przekierowujące na zewnętrzne strony, pod warunkiem że użytkownik dokona zakupu w ciągu siedmiu dni od takiego przekierowania. Opłata ta stanowi cykliczne zobowiązanie płatnicze, które stosuje się przez cały okres korzystania z aplikacji przez użytkownika;

- po drugie, programiści muszą uiścić opłatę w wysokości 3 % za aplikacje korzystające z systemu przetwarzania płatności dotyczącego zakupów wewnątrz aplikacji oferowanego przez przedsiębiorstwo Apple;

- po trzecie, za wszystkie aplikacje dystrybuowane w systemie iOS programiści muszą uiścić opłatę za technologię podstawową. Opłata za technologię podstawową wynosi 0,50 EUR za każdą instalację rocznie.

(10) Większość ograniczeń mających zastosowanie do nowych warunków biznesowych ma również zastosowanie do nowych warunków biznesowych dotyczących strumieniowej transmisji muzyki, z niewielkimi różnicami. Inaczej niż w przypadku nowych warunków biznesowych w ramach nowych warunków biznesowych dotyczących strumieniowej transmisji muzyki przedsiębiorstwo Apple pobiera jednak opłatę prowizyjną w wysokości 27 % za transakcje zawierane po przekierowaniu użytkownika na zewnętrzną stronę.

4. PROCEDURA

(11) W dniu 5 września 2023 r. Komisja przyjęła decyzję wskazującą przedsiębiorstwo Apple jako strażnika dostępu na podstawie art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925 3 . Od dnia 7 marca 2024 r. przedsiębiorstwo Apple musiało wypełniać obowiązki określone w rozporządzeniu (UE) 2022/1925, w szczególności w art. 5 ust. 4 tego rozporządzenia, w odniesieniu do wskazanych podstawowych usług platformowych.

(12) W dniu 7 marca 2024 r. przedsiębiorstwo Apple przedłożyło Komisji sprawozdanie dotyczące wypełniania obowiązków na podstawie art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925 ("sprawozdanie dotyczące wypełniania obowiązków przez przedsiębiorstwo Apple"). Komisja przeanalizowała to sprawozdanie w celu ustalenia, czy środki wdrożone przez przedsiębiorstwo Apple zapewniają oraz wykazują wypełnianie od dnia 7 marca 2024 r. obowiązków określonych w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925 w odniesieniu do jego podstawowej usługi platformowej - App Store.

(13) W dniu 25 marca 2024 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925 w celu ewentualnego przyjęcia decyzji na podstawie art. 29 i 30 tego rozporządzenia w odniesieniu do spełnienia przez przedsiębiorstwo Apple wymogów art. 5 ust. 4 tego rozporządzenia ("decyzja o wszczęciu postępowania") 4 .

(14) W dniu 24 czerwca 2024 r. Komisja przekazała przedsiębiorstwu Apple wstępne ustalenia na podstawie art. 29 ust. 3 i art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925, w których poinformowała Apple o wstępnym wniosku, że żaden z trzech zestawów warunków biznesowych regulujących relacje przedsiębiorstwa Apple z programistami aplikacji korzystającymi z App Store nie jest zgodny z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925. W dniu 29 lipca 2024 r. przedsiębiorstwo Apple udzieliło odpowiedzi, w której kwestionowało wstępne ustalenia Komisji.

(15) W dniu 8 sierpnia 2024 r. przedsiębiorstwo Apple zapowiedziało nowe możliwe zmiany warunków biznesowych regulujących relacje przedsiębiorstwa Apple z programistami aplikacji korzystającymi z App Store, w tym zasad naprowadzania, i zwróciło się o informacje zwrotne z rynku ("projekt warunków z dnia 8 sierpnia 2024 r."). Przedsiębiorstwo Apple do tej pory nie wdrożyło tych zmian.

(16) W dniu 7 marca 2025 r. przedsiębiorstwo Apple przedłożyło Komisji drugie roczne sprawozdanie dotyczące wypełniania obowiązków na podstawie art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925 ("sprawozdanie dotyczące wypełniania obowiązków z 2025 r."). W sprawozdaniu tym przedsiębiorstwo Apple odnosi się do swojej zapowiedzi z dnia 8 sierpnia 2024 r. dotyczącej "proponowanych zmian w zakresie zdolności programistów do przedstawiania ofert cyfrowych towarów lub usług dostępnych poza aplikacją oraz ich promowania z poziomu aplikacji". Chociaż przedsiębiorstwo Apple odnosi się do proponowanych zmian w sprawozdaniu dotyczącym wypełniania obowiązków z 2025 r., wskazuje również, że nie wdrożyło jeszcze zmian w środkach wprowadzonych już dnia 7 marca 2024 r. w celu wypełnienia obowiązków przewidzianych w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925.

(17) W niniejszej decyzji nie oceniono rzeczywistej zgodności projektu warunków z dnia 8 sierpnia 2024 r. z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925.

(18) Zgodnie z art. 29 i art. 50 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1925 zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego ds. Rynków Cyfrowych, który w dniu 22 kwietnia 2025 r. wydał pozytywną opinię.

5. OCENA KOMISJI

(19) W następstwie postępowania Komisji wszczętego decyzją C(2024) 2056 z dnia 25 marca 2024 r. na podstawie art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925, po rozważeniu odpowiedzi przedsiębiorstwa Apple z dnia 29 lipca 2024 r. na wstępne ustalenia Komisji z dnia 24 czerwca 2024 r., Komisja przyjęła decyzję stwierdzającą niewypełnianie obowiązków na podstawie art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925, w której stwierdziła, że żadne z warunków biznesowych przedsiębiorstwa Apple dostępnych w UE nie są zgodne z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925.

(20) Po pierwsze, pierwotne warunki biznesowe nie są zgodne z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Pierwotne warunki biznesowe całkowicie uniemożliwiają programistom aplikacji przedstawianie ofert i ich promowanie wewnątrz aplikacji oraz zawieranie umów z pozyskanymi użytkownikami końcowymi w następstwie takiego przedstawiania lub promowania - zarówno w aplikacji, jak i poza nią. Przedsiębiorstwo Apple nie kwestionuje tego faktu.

(21) Po drugie, nowe warunki biznesowe nie są zgodne z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Chociaż warunki te umożliwiają programistom promowanie ofert wśród użytkowników końcowych za pomocą linku przekierowującego na stronę internetową w celu zakupu towarów i usług cyfrowych od programisty aplikacji, nie pozwalają programistom na swobodne przedstawianie tych ofert i ich promowanie ani zawieranie umów z wykorzystaniem dowolnej formy komunikacji - w aplikacji lub poza nią - ze względu na ograniczenia zawarte w tych warunkach w odniesieniu do strony docelowej po przekierowaniu oraz stale wyświetlany arkusz informacyjny. Ponadto przez nałożenie stałej opłaty prowizyjnej na wszystkie transakcje zawarte przez wszystkich użytkowników końcowych w ciągu 7 dni kalendarzowych od każdego przekierowania (naprowadzenia) aplikacji programisty z aplikacji (w tym abonamenty z automatycznym odnawianiem się aplikacji), przez cały okres korzystania przez użytkowników z aplikacji, nowe warunki biznesowe również nie pozwalają na zawieranie umów po "nieodpłatnym" naprowadzeniu. Komisja uważa, że opłata ta nie stanowi również wynagrodzenia za ułatwienie pierwotnego pozyskania, które co do zasady jest dozwolone na podstawie art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Wynika to z faktu, że opłata ta nie jest ograniczona w czasie do pierwotnego pozyskania ani proporcjonalna do jego wartości.

(22) Po trzecie, nowe warunki biznesowe dotyczące strumieniowej transmisji muzyki nie są zgodne z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Uzasadnienie tego wniosku w dużej mierze pokrywa się z uzasadnieniem przedstawionym powyżej w odniesieniu do niezgodności nowych warunków biznesowych.

6. NAKAZ ZANIECHANIA NARUSZENIA

(23) W związku z powyższym działając na podstawie art. 29 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2022/1925, Komisja nakazuje przedsiębiorstwu Apple skuteczne zakończenie omówionego powyżej niewypełniania obowiązków w terminie 60 dni kalendarzowych od daty powiadomienia o decyzji.

(24) W celu zastosowania się do tego nakazu zaniechania naruszenia przedsiębiorstwo Apple powinno:

Skuteczne przedstawianie i promowanie ofert oraz zawieranie umów

i. zapewnić, aby programiści aplikacji mogli w praktyce realizować wszelkie formy przedstawiania i promowania ofert oraz zawierania umów po naprowadzeniu użytkowników końcowych - zarówno w aplikacji, jak i poza nią;

"Nieodpłatne" zawieranie umów

ii. zapewnić, aby zarówno (i) przedstawianie i promowanie ofert, jak i (ii) zawieranie umów po naprowadzeniu użytkowników końcowych pozyskanych za pośrednictwem App Store było nieodpłatne;

iii. zapewnić, aby wszelkie potencjalne wynagrodzenie za ułatwienie pierwotnego pozyskania użytkowników końcowych przez programistów aplikacji: (i) dotyczyło wyłącznie pierwotnego pozyskania; (ii) było współmierne do wartości pierwotnego pozyskania i musiało uwzględniać wszelkie inne, bezpośrednie lub pośrednie wynagrodzenie otrzymane od użytkowników biznesowych za ułatwienie pierwotnego pozyskania oraz (iii) nie stanowiło wynagrodzenia strażnika dostępu z tytułu wartości wynikającej z jego pozycji strażnika dostępu. Przedsiębiorstwo Apple nie może nakładać jakichkolwiek innych opłat, które obejmują usługi związane z pozyskiwaniem użytkowników końcowych.

7. GRZYWNY I OKRESOWE KARY PIENIĘŻNE

(25) W związku z powyższym w decyzji nakłada się na przedsiębiorstwo Apple grzywnę w wysokości 500 000 000 EUR zgodnie z art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Nałożona grzywna nie przekracza maksymalnej dozwolonej kwoty 10 % światowego obrotu przedsiębiorstwa Apple zgodnie z art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925.

(26) W decyzji wskazano również, że jeżeli przedsiębiorstwo Apple nie zastosuje się do nakazu zaniechania naruszenia, poniesie okresowe kary pieniężne nieprzekraczające 5 % średniego dziennego światowego obrotu przedsiębiorstwa Apple uzyskanego w poprzednim roku obrotowym zgodnie z art. 31 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2022/1925.

8. WNIOSKI

(27) Z powodów przedstawionych powyżej w decyzji zamyka się postępowanie przez stwierdzenie, że pierwotne warunki biznesowe przedsiębiorstwa Apple, nowe warunki biznesowe oraz nowe warunki biznesowe dotyczące strumieniowej transmisji muzyki nie są zgodne z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/1925. Z tego powodu w decyzji nakłada się grzywnę na przedsiębiorstwo Apple. W decyzji nakłada się na przedsiębiorstwo Apple również nakaz zaniechania naruszenia i zakończenia niewypełniania obowiązków w terminie 60 dni kalendarzowych od daty powiadomienia o decyzji oraz określa się, że jeżeli przedsiębiorstwo Apple nie zastosuje się do decyzji, poniesie ono okresowe kary pieniężne w granicach określonych w art. 31 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/1925.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych, "DMA") (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1).
3 Decyzja C(2023) 6100 final.
4 Decyzja C(2024) 2056.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3348

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 23 kwietnia 2025 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 29 ust. 1 lit. a), art. 30 ust. 1 lit. a) i art. 31 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2022/1925 (SPRAWA DMA.100109 - APPLE - ONLINE INTERMEDIATION SERVICES - APP STORES - APPSTORE - ART. 5(4)) (notyfikowanej jako dokument C(2025) 2090)
Data aktu: 23/04/2025
Data ogłoszenia: 16/06/2025