Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 24 czerwca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Consiglio di Stato
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Leovegas Gaming plc
Druga strona postępowania: Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni
Pytania prejudycjalne
1) Czy przepisy dyrektywy (UE) 2015/1535 1 , w szczególności art. 1 i 5 tej dyrektywy, mają zastosowanie również w przypadku, gdy usługa posiadająca cechy, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b) dyrektywy (UE) 2015/1535, jest świadczona za pomocą środka rozpowszechniania telewizyjnego zdefiniowanego w art. 1 ust. 1 lit. e) dyrektywy 2010/13/UE, z uwzględnieniem przepisów art. 1 ust. 2 dyrektywy (UE) 2015/1535?
W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie [1]:
2) czy przepis art. 1 ust. 1 lit. e) dyrektywy (UE) 2015/1535 należy interpretować w ten sposób, że obejmuje on swoim zakresem stosowania normę taką jak ta zastosowana w postępowaniu głównym, w szczególności, czy zakaz reklamy, taki jak stosowany w postępowaniu głównym, ustanowiony w przepisach innych niż te, które regulują samą usługę, należy rozumieć w ten sposób, że odnosi się on konkretnie do usługi w zakresie, w jakim odnosi się do wymogu o charakterze ogólnym dotyczącego prowadzenia działalności związanej ze świadczeniem usługi, o której mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), a zatem czy taka norma podlega obowiązkowi powiadomienia przewidzianemu w art. 5 tej dyrektywy?
W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytania [1] i [2]:
3) czy jednostka może się powołać na brak powiadomienia zgodnie z art. 5 dyrektywy (UE) 2015/1535 w postępowaniu takim jak postępowanie główne, a w przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na to pytanie oraz stwierdzenia naruszenia, czy oznacza to, że sąd krajowy jest zobowiązany stwierdzić bezskuteczność przepisu prawa krajowego, i to nawet w przypadku takim jak rozpatrywany w postępowaniu głównym, w którym przepis prawa krajowego dotyczy teoretycznie kwestii, która nie ma charakteru ani zewnętrznego, ani kluczowego wobec usługi, a jego niestosowanie naruszałoby wartości i zasady chronione przez samo prawo [Unii Europejskiej], w szczególności ochronę konsumenta i ochronę zdrowia?
4) Czy prawo Unii Europejskiej, w szczególności art. 6 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, art. 4 ust. 3, art. 5 ust. 4 TUE, art. 49, art. 56 akapit pierwszy TFUE oraz zasady pewności prawa, równego traktowania, niedyskryminacji i ochrony uzasadnionych oczekiwań należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisowi prawa krajowego, takiemu jak przepis zastosowany w postępowaniu głównym, który zakazuje wszelkiej formy reklamy, w tym reklamy pośredniej, w odniesieniu do gier losowych lub zakładów wzajemnych o wygrane pieniężne oraz gier hazardowych, niezależnie od tego, w jaki sposób i na jakim nośniku reklama jest prowadzona, włączając w to wydarzenia sportowe, kulturalne lub artystyczne, programy telewizyjne lub radiowe, prasę codzienną i periodyczną, publikacje ogólne, ogłoszenia i kanały informatyczne, cyfrowe i internetowe, w tym media społecznościowe?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3264 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-194/25, Leovegas Gaming: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Consiglio di Stato (Włochy) w dniu 11 marca 2025 r. - Leovegas Gaming plc/Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni |
| Data aktu: | 24/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/06/2025 |