(C/2025/3255)
Język postępowania: bułgarski
(Dz.U.UE C z dnia 24 czerwca 2025 r.)
Sąd odsyłający
Sofiyski rayonen sad
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: St. Kliment Ohridski Primary Private School EOOD
Druga strona postępowania: QX
Sentencja
1) Artykuł 2 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniającej dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylającej dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
należy interpretować w ten sposób, że:
- rodzic, który sam zawarł umowę o kształcenie z prywatną placówką oświatową zarejestrowaną jako spółka handlowa w celu posyłania do szkoły swoich dzieci w wieku, w którym podlegają one obowiązkowi szkolnemu, jest objęty zakresem pojęcia "konsumenta" w rozumieniu tego przepisu;
- uczeń uczęszczający do tej placówki w ramach takiej umowy nie jest objęty zakresem tego pojęcia.
2) Artykuł 2 pkt 6 dyrektywy 2011/83
należy interpretować w ten sposób, że:
umowa o kształcenie dotycząca nauki szkolnej dzieci w wieku, w którym podlegają one obowiązkowi szkolnemu, zawarta między rodzicem a prywatną placówką oświatową zarejestrowaną jako spółka handlowa w zamian za uiszczanie czesnego przez tego rodzica wchodzi w zakres pojęcia "umowy o świadczenie usług" w rozumieniu tego przepisu.
3) Artykuł 27 dyrektywy 2011/83
należy interpretować w ten sposób, że:
w ramach umowy o kształcenie zawartej między rodzicem a prywatną placówką oświatową
- rodzic ten nie może być zwolniony z obowiązku uiszczenia czesnego określonego w tej umowie ze względu na to, że on sam lub jego dziecko nie zwrócili się o nauczanie tego dziecka określonego przedmiotu, jeżeli nauczanie to jest obowiązkowe zgodnie z państwowymi standardami edukacyjnymi;
- artykuł ten nie ma zastosowania do sytuacji, w której wspomniany rodzic lub jego dziecko nie są zadowoleni z jakości usług edukacyjnych świadczonych w ramach wspomnianej umowy, ponieważ sytuacja ta podlega krajowemu prawu umów.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3255 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-429/24, St. Kliment Ohridski Primary Private School: Wyrok Trybunału (dziewiąta izba) z dnia 30 kwietnia 2025 r. - St. Kliment Ohridski Primary Private School EOOD v. QX |
| Data aktu: | 30/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/06/2025 |