- uwzględniając art. 10 ust. 1 oraz art. 14 ust. 2 i 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),
- uwzględniając Akt dotyczący wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r. 1 ,
- uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego 2005/684/WE, Euratom z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia statutu posła do Parlamentu Europejskiego 2 , w szczególności jej art. 2 ust. 1 i art. 3 ust. 1,
- uwzględniając dyrektywę Rady 93/109/WE z dnia 6 grudnia 1993 r. ustanawiającą szczegółowe warunki wykonywania prawa głosowania i kandydowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego przez obywateli Unii mających miejsce zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami 3 ,
- uwzględniając decyzję Rady Europejskiej (UE) 2023/2061 z dnia 22 września 2023 r. w sprawie ustanowienia składu Parlamentu Europejskiego 4 ,
- uwzględniając wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 7 lipca 2005 r. 5 , 30 kwietnia 2009 r. 6 , 19 grudnia 2019 r. 7 i 26 września 2024 r. 8 ,
- uwzględniając art. 3, 4 i 11 Regulaminu oraz załącznik I do Regulaminu,
- uwzględniając oficjalne komunikaty właściwych organów państw członkowskich w sprawie wyników wyborów do Parlamentu Europejskiego,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A10-0016/2025),
A. mając na uwadze, że zgodnie z art. 12 aktu z dnia 20 września 1976 r. Parlament jest obowiązany do weryfikacji mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego i w tym celu odnotowuje wyniki ogłoszone urzędowo przez państwa członkowskie i rozstrzyga spory, które mogą wyniknąć w związku z przepisami aktu z 1976 r., inne niż wynikające z przepisów krajowych, do których akt z 1976 r. się odnosi;
B. mając na uwadze, że w art. 7 ust. 1 i 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. wymieniono stanowiska, których nie można łączyć z funkcją posła do Parlamentu Europejskiego;
C. mając na uwadze, że wszystkie państwa członkowskie przekazały Parlamentowi imiona i nazwiska wybranych posłów, zgodnie z art. 3 ust. 1 Regulaminu;
D. mając na uwadze, że niektóre państwa członkowskie przekazały z opóźnieniem lub dotąd nie przekazały list ewentualnych zastępców w kolejności ustalonej według wyników głosowania, czego wymagają przepisy art. 3 ust. 3 Regulaminu;
E. mając na uwadze, że w państwach członkowskich mogą być rozpatrywane, zgodnie z ustawodawstwem krajowym, zastrzeżenia dotyczące ważności wyboru niektórych posłów do Parlamentu Europejskiego i że procedury te mogą doprowadzić do unieważnienia wyboru tych posłów; mając na uwadze, że przed Parlamentem nie zaistniały spory na gruncie przepisów aktu z dnia 20 września 1976 r.;
F. mając na uwadze, że zgodnie z art. 3 decyzji Rady Europejskiej (UE) 2023/2061 z dnia 22 września 2023 r. liczba przedstawicieli Hiszpanii w Parlamencie Europejskim wynosi obecnie 61, a powiadomienie od właściwych organów hiszpańskich zawiera jedynie 60 nazwisk; mając na uwadze, że na podstawie art. 8 i 12 aktu z dnia 20 września 1976 r. w wykładni Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej 9 Parlament przyjmuje do wiadomości listę posłów wybranych w Hiszpanii w wyborach, które odbyły się 9 czerwca 2024 r., przekazaną mu przez Junta Electoral Central; mając na uwadze, że Junta Electoral Central nie przekazała Parlamentowi imienia i nazwiska jednego z posłów wybranych w Hiszpanii;
G. mając na uwadze, że zgodnie z art. 3 ust. 2 Regulaminu i załącznikiem I do Regulaminu posłowie są zobowiązani do złożenia pisemnego oświadczenia, że nie sprawują żadnego stanowiska niepołączalnego z mandatem posła do Parlamentu Europejskiego, a także do złożenia pisemnych oświadczeń o interesach prywatnych i w sprawie aktywów, pod rygorem niepotwierdzenia ważności mandatu posła;
1. stwierdza ważność mandatu posłów do Parlamentu Europejskiego wymienionych w załączniku I do niniejszej decyzji, o których wyborze poinformowały właściwe organy krajowe i którzy złożyli pisemne oświadczenia wymagane na podstawie art. 7 ust. 1 i 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. oraz art. 3 Regulaminu i jego załącznika I, z zastrzeżeniem ewentualnych rozstrzygnięć właściwych organów państw członkowskich w kwestii sporów dotyczących wyników wyborów;
2. ponawia swój wniosek do organów państw członkowskich o przekazanie mu imion i nazwisk zastępców wraz z ich kolejnością określoną na podstawie wyników głosowania;
3. wzywa właściwe organy państw członkowskich do bezzwłocznego rozstrzygnięcia sporów wyborczych, o których je powiadomiono, i do poinformowania Parlamentu o ich wynikach;
4. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji właściwym organom krajowym oraz parlamentom narodowym.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3158 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2025 r. w sprawie weryfikacji mandatów (2024/2100(REG)) |
| Data aktu: | 11/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2025 |