Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2025 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Adama Bielana (2024/2045(IMM))

P10_TA(2025)0021
Wniosek o uchylenie immunitetu Adama Bielana Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2025 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Adama Bielana (2024/2045(IMM))

(C/2025/3157)

(Dz.U.UE C z dnia 20 czerwca 2025 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Adama Bielana przekazany dnia 5 lipca 2024 r. przez V Wydział Karny Sądu Rejonowego dla Warszawy-Śródmieścia w związku z postępowaniem karnym toczącym się wobec ww. posła w drodze prywatnego aktu oskarżenia wniesionego przez przedstawiciela prawnego oskarżycieli prywatnych, ogłoszony na posiedzeniu plenarnym w dniu 16 września 2024 r.,

- po wysłuchaniu Adama Bielana 23 stycznia 2025 r. zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu i uwzględniając dokument przedstawiony przez niego podczas wysłuchania,

- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu z dnia 20 września 1976 r. dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r., 19 grudnia 2019 r. i 5 lipca 2023 r. 1 ,

- uwzględniając art. 105 ust. 2 i 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A10-0015/2025),

A. mając na uwadze, że w dniu 5 lipca 2024 r. V Wydział Karny Sądu Rejonowego dla Warszawy-Śródmieścia (Polska) przekazał wniosek o uchylenie immunitetu poselskiego Adama Bielana, wybranego w Polsce posła do Parlamentu Europejskiego, przedłożony przez podmiot prywatny w związku z niektórymi oświadczeniami Adama Bielana podczas wywiadu radiowego nadawanego w dniu 10 marca 2023 r.; mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 ust. 1 Regulaminu każdy wniosek o uchylenie immunitetu posła musi być kierowany przez "właściwy organ państwa członkowskiego", a zgodnie z art. 9 ust. 12 Regulaminu wnioski powinny być przekazywane przez ograny sądowe, przy czym te dwa koncepty nie są identyczne; mając na uwadze, że w przypadkach, w których zgodnie z polskim prawem wnoszony jest prywatny akt oskarżenia bez udziału prokuratora, organem właściwym do przekazania wniosku podmiotu prywatnego o uchylenie immunitetu jest sąd;

B. mając na uwadze, że wniosek o uchylenie immunitetu został złożony w związku z postępowaniem karnym wszczętym przeciwko Adamowi Bielanowi w sprawie zniesławienia, czyli przestępstwa określonego w art. 212 § 1 i 2 polskiego kodeksu karnego;

C. mając na uwadze, że zarzucane zniesławiające oświadczenia zostały złożone przez Adama Bielana podczas wywiadu dla programu stacji radiowej RMF FM, który był nadawany w Polsce 10 marca 2023 r., i miały związek z funkcjonowaniem polskiego Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które jest agencją wykonawczą polskiego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, oraz z zarządzaniem NCBR; mając na uwadze, że agencja jest nadzorowana przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, a jednym z jej głównych zadań jest przydzielanie środków publicznych na projekty;

D. mając na uwadze, że zgodnie z prywatnym aktem oskarżenia Adamowi Bielanowi zarzuca się, iż wygłosił oświadczenia mające charakter pomówienia, z zamiarem naruszenia reputacji publicznej dwóch osób i przedsiębiorstwa z siedzibą w Warszawie, przy czym oświadczenia te mogą narazić ww. podmioty na utratę zaufania niezbędnego do pełnienia przez nie ich funkcji i wykonywania ich odpowiednich działań, a czynu tego dopuszczono się za pomocą środków masowego komunikowania. Na mocy art. 212 § 4 polskiego kodeksu karnego zarzucany czyn stanowi przestępstwo, którego ściganie odbywa się z oskarżenia prywatnego;

E. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma chronić Parlament i jego członków przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych, których nie można oddzielić od tych obowiązków;

F. mając na uwadze, że Adam Bielan został wybrany do Parlamentu Europejskiego w wyborach europejskich w 2019 r. i był posłem do Parlamentu Europejskiego w czasie popełnienia zarzucanego czynu;

G. mając na uwadze, że art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, że wobec posłów do Parlamentu Europejskiego nie można prowadzić dochodzenia, postępowania sądowego, ani też ich zatrzymywać z powodu ich opinii lub stanowiska zajętego przez nich w głosowaniu w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych;

H. mając na uwadze, że oświadczenie złożone przez posła poza siedzibą Parlamentu Europejskiego może stanowić opinię wyrażoną w trakcie wykonywania obowiązków służbowych w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jeżeli zawiera subiektywną ocenę mającą bezpośredni i oczywisty związek z pełnieniem przez tego posła obowiązków poselskich; mając na uwadze, że do ustalenia, czy okoliczności te zaszły w przedmiotowej sprawie, niezbędna jest ocena charakteru i treści oświadczenia;

I. mając na uwadze, że w kontekście przedmiotowej sprawy, biorąc pod uwagę okoliczności opisane we wniosku o uchylenie immunitetu, a także kontekst i treść zarzucanych zniesławiających oświadczeń złożonych przez Adama Bielana, wydaje się, że nie istnieje bezpośredni i oczywisty związek między tymi oświadczeniami a jego mandatem posła do Parlamentu Europejskiego;

J. mając na uwadze, że zarzucanych czynów nie można zatem określić jako opinii wyrażonych lub głosów oddanych przez Adama Bielana w ramach wykonywania obowiązków posła w rozumieniu art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;

K. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. a) Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swoich państw z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;

L. mając na uwadze, że zgodnie z art. 105 ust. 2 i 5 Konstytucji RP od dnia ogłoszenia wyników wyborów do dnia wygaśnięcia mandatu poseł nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zgody Sejmu oraz nie może być zatrzymany lub aresztowany bez zgody Sejmu, z wyjątkiem ujęcia go na gorącym uczynku przestępstwa i jeżeli jego zatrzymanie jest niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania;

M. mając na uwadze, że Parlament nie znalazł dowodów wskazujących na zaistnienie fumus persecutionis w tej sprawie, czyli okoliczności wskazujących na leżący u podstaw postępowania sądowego zamiar zaszkodzenia działalności politycznej A. Bielana jako posła do Parlamentu Europejskiego;

N. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;

1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Adama Bielana;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji wraz ze sprawozdaniem właściwej komisji właściwym władzom Rzeczypospolitej Polskiej i Adamowi Bielanowi.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115; wyrok Sądu z dnia 5 lipca 2023 r., Puigdemont i Casamajó i in./Parlament, T-272/21, ECLI:EU:T:2023:373.
2 Wyrok Sądu z dnia 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlement, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3157

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2025 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Adama Bielana (2024/2045(IMM))
Data aktu: 11/03/2025
Data ogłoszenia: 20/06/2025