Sprawa T-274/25: Skarga wniesiona w dniu 28 kwietnia 2025 r. - Luxair/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 28 kwietnia 2025 r. - Luxair/Komisja
(Sprawa T-274/25)

(C/2025/3084)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Luxair, société luxembourgeoise de navigation aérienne SA (Munsbach, Luksemburg) (przedstawiciel: adwokatka C. Marchand)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności części B.I i B.II zobowiązań (z wyjątkiem pkt 9-11), określonych w załączniku II do decyzji Komisji C(2024) 4729 final z dnia 3 lipca 2024 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem porozumienia EOG (Sprawa M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA / MEF / ITA) 1  oraz, jeżeli punkty te nie mogą zostać oddzielone od reszty, stwierdzenie nieważności art. 1 i 2 zaskarżonej decyzji;

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący okoliczności, że Komisja naruszyła prawo do dobrej administracji, nie udzielając stronie skarżącej informacji koniecznych do skutecznego wykonania przysługującego jej prawa do bycia wysłuchaną w ramach konsultacji z uczestnikami rynku mających miejsce po drugiej serii zobowiązań.

2. Zarzut drugi dotyczący okoliczności, że Komisja naruszyła prawo do dobrej administracji, w tym obowiązek uzasadnienia, gdyż nie przeprowadziła odpowiedniej i szczegółowej oceny zobowiązań dotyczących przedziałów czasowych na start lub lądowanie, które miały zostać zwolnione na lotnisku Milan-Linate przez łączące się strony, a w szczególności w odniesieniu do:

- pogrupowania problematycznych połączeń na trasach krótkodystansowych i pozostałych przedziałów czasowych na start lub lądowanie na lotnisku Milan-Linate, oraz

- maksymalnego skupienia przedziałów czasowych na start lub lądowanie w rękach jednego beneficjenta środków naprawczych.

3. Zarzut trzeci dotyczący okoliczności, że Komisja naruszyła art. 82 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 2 , jak również zasadę proporcjonalności.

4. Zarzut czwarty dotyczący okoliczności, że Komisja naruszyła zasadę niedyskryminacji.

5. Zarzut piąty dotyczący okoliczności, że Komisja popełniła kilka oczywistych błędów w ocenie:

- wymagając niesłusznie, aby wszystkie zwolnione przedziały czasowe na start lub lądowanie na lotnisku Milan- Linate zostały przydzielone wyłącznie beneficjentowi środków naprawczych na połączenia na trasach krótkodystansowych, które nie mają związku z sytuacją na lotnisku Milan-Linate,

- chcąc skupić zwolnione przedziały czasowe na start lub lądowanie na lotnisku Milan-Linate i uniknąć fragmentacji, podczas gdy tej fragmentacji można by było uniknąć za pomocą innych środków, oraz

- nalegając, by zwolnione przedziały czasowe na start lub lądowanie na lotnisku Milan-Linate znalazły się w rękach jednego beneficjenta środków naprawczych, nie uwzględniając przy tym faktu, że może to poważnie skomplikować znalezienie odpowiedniego beneficjenta środków naprawczych i zagrozić procesowi poszukiwania tego beneficjenta.

1 Streszczenie decyzji Komisji z dnia 3 lipca 2024 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem porozumienia EOG (Sprawa M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA / MEF / ITA) [notyfikowanej jako dokument C(2024) 4729] (Dz.U. C 2025/1343).
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. 2004 L 24, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3084

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-274/25: Skarga wniesiona w dniu 28 kwietnia 2025 r. - Luxair/Komisja
Data aktu: 10/06/2025
Data ogłoszenia: 10/06/2025