Sprawa T-260/25: Skarga wniesiona w dniu 16 kwietnia 2025 r. - Leidos i in./Komisja

Skarga wniesiona w dniu 16 kwietnia 2025 r. - Leidos i in./Komisja
(Sprawa T-260/25)

(C/2025/3080)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Leidos, Inc. (Wilmington, Delaware, Stany Zjednoczone), Leidos Security Detection & Automation, Inc. (Wilmington), Leidos Security Detection & Automation UK Ltd (Bedford, Zjednoczone Królestwo) (przedstawiciele: K. van Haastrecht, J. van den Biggelaar, M. de Graef, J. Schouten i W. Seinen, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2025/105 z dnia 22 stycznia 2025 r. zmieniającej decyzję 2006/771/WE aktualizującą zharmonizowane warunki techniczne w dziedzinie wykorzystywania widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu oraz uchylającej decyzję wykonawczą 2014/641/UE w sprawie zharmonizowanych warunków technicznych wykorzystywania widma radiowego przez bezprzewodowe urządzenia do transmisji sygnałów akustycznych użytkowane do realizacji programów i imprez specjalnych w Unii Europejskiej (zwanej dalej "decyzją wykonawczą") 1 ;

- lub, tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie częściowej nieważności decyzji wykonawczej w odniesieniu do definicji urządzeń do prześwietlania osób przedstawionej w załączniku (tabela 2, pkt 1) ("Urządzenia do prześwietlania osób są szczególnym rodzajem urządzeń wykorzystujących technologię radiolokacyjną, które są stosowane do wykrywania przedmiotów przenoszonych przez osobę lub na jej ciele do celów kontroli bezpieczeństwa bez kontaktu fizycznego") lub częściowe stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej w odniesieniu do zakresów częstotliwości przydzielonych urządzeniom do prześwietlania osób w tabeli 2 załącznika, a konkretnie częstotliwości przydzielonych w dla zakresów nr 97 i 99;

- lub, tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie nieważności sprawozdania CEPT nr 85 i sprawozdania ECC344 2 , które stanowią techniczną podstawę decyzji wykonawczej, oraz nakazanie Komisji włączenia strony skarżącej do grup roboczych;

- lub, tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie częściowej nieważności sprawozdania CEPT nr 85 i sprawozdania ECC 344 w zakresie, w jakim stanowią one techniczną podstawę włączenia definicji urządzeń do prześwietlania osób lub zakresów nr 97 i 99 do decyzji wykonawczej, oraz nakazanie Komisji włączenia strony skarżącej do grup roboczych;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania poniesionymi przez stronę skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący braku kompetencji Komisji Europejskiej:

- twierdzi się, że urządzeń do prześwietlania osób nie można uznać za urządzenia bliskiego zasięgu;

- urządzenia do prześwietlania osób za pomocą fal milimetrowych nie wchodzą w zakres klasy "urządzeń do radiolokacji" w rozumieniu dyrektywy w sprawie urządzeń radiowych 3 ;

- urządzenia do prześwietlania osób nie są wykorzystywane do celów łączności radiowej czy radiolokacji;

- ponadto twierdzi się, że Komisja popełniła błąd, stosując procedurę przyjmowania aktów wykonawczych, podczas gdy powinna była zastosować procedurę właściwą dla przyjmowania aktów delegowanych.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia istotnych wymogów proceduralnych:

- utrzymuje się, że Komisja naruszyła swe wewnętrzne reguły postepowania, w tym obowiązek konsultacji i obowiązek uzasadnienia.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia traktatów i ogólnych zasad prawa Unii:

- według strony skarżącej Komisja naruszyła zasadę dobrej administracji i ciążący na niej obowiązek staranności;

- ponadto strona skarżąca podnosi, że Komisja naruszyła zasadę proporcjonalności;

- strona skarżąca twierdzi również, że Komisja naruszyła art. 16 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej.

4. Zarzut czwarty dotyczący nadużycia władzy przez Komisję Europejską:

- strona skarżąca twierdzi, że rzeczywiste skutki decyzji wykonawczej są sprzeczne z jej celami oraz z szerszymi celami politycznymi w zakresie harmonizacji widma;

- utrzymuje się ponadto, że rzeczona harmonizacja prowadzi do faktycznej monopolizacji rynku przez jedno przedsiębiorstwo, tym samym ograniczając, zamiast wzmocnić, efektywność rynku i prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

1 Dz.U. L 2025/105.
2 Informacje na temat CEPT i ECC można znaleźć na stronie internetowej https://www.cept.org/.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153, 22.5.2014, s. 62).

Zmiany w prawie

Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku

Nowa grupa osób uprawnionych z niepełnosprawnością do świadczenia wspierającego, wyższe świadczenie pielęgnacyjne i zmiany organizacyjne w orzecznictwie o niezdolności do pracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – to tylko niektóre zmiany w prawie, które będą dotyczyły osób z niepełnosprawnościami w 2026 roku.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Nowe terapie onkologiczne z refundacją

Od 1 stycznia 2026 r. będą refundowane 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych, 15 nieonkologicznych i 8 terapii w chorobach rzadkich. Dla 585 terapii refundacja będzie kontynuowana. Nowe opcje leczenia zyskały osoby chore na chłoniaka grudkowego, chłoniaka Hodgkina, raka piersi, niedrobnokomórkowego raka płuca, raka przełyku i gruczolakoraka żołądka lub połączenia żołądkowo-przełykowego.

Beata Dązbłaż 27.12.2025
Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3080

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-260/25: Skarga wniesiona w dniu 16 kwietnia 2025 r. - Leidos i in./Komisja
Data aktu: 10/06/2025
Data ogłoszenia: 10/06/2025