Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Fuggetlen Benzinkutak Szovetsege Egyesulet (FBSZ Egyesulet) (Dunaujvaros, Węgry) (przedstawiciel: B. Bassola, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej C(2025) 1000 final z dnia 12 lutego 2025 r. (Sprawa AT.40923) o odrzuceniu przez pozwaną na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 1 złożonej do niej przez FBSZ Egyesulet skargi.
- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia istotnych wymogów proceduralnych
- W części pierwszej zarzutu pierwszego skarżąca podnosi, że Komisja Europejska naruszyła art. 102 TFUE, w związku z art. 19 ust. 1 zdanie drugie TUE, z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 i z art. 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nro1/2003 2 , ponieważ zdaniem skarżącej pozwana popełniła oczywisty błąd w ocenie przy ustalaniu, czy Unia ma interes w kontynuowaniu rozpatrywania skargi do Komisji, gdyż nie przeprowadziła dochodzenia w przedmiocie wynikającej z zarzucanej praktyki szkody dla konkurencji na poziomie lokalnym, w związku z czym nie doceniła tej szkody. Naruszyła ona zatem prawo skarżącej do rozpatrzenia złożonej przez nią skargi na podstawie jej rzeczywistej treści, gdyż zinterpretowała w sposób arbitralny zawarte w niej twierdzenia.
- W części drugiej zarzutu pierwszego skarżąca utrzymuje, że Komisja naruszyła art. 296 TFUE, rozpatrywany w świetle art. 41 Karty praw podstawowych [Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą")], ze względu na brak uzasadnienia decyzji w odniesieniu do uznania, iż zamknięcie pięćdziesięciu trzech stacji paliw nie stało się dostatecznym powodem, by Unia miała wystarczający interes w zbadaniu szkód dla konkurencji wynikających z zachowania Magyar Olaj- es Gazipari Nyrt. (MOL), którego dotyczy skarga.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia traktatów
- Komisja Europejska naruszyła art. 296 TFUE, w związku z art. 41 ust. 1 i art. 47 Karty, ze względu na to, że nie uzasadniła, z jakiego powodu nie uznała pod względem oceny interesu Unii za istotne, czy krajowy organ konkurencji był w stanie bronić w sposób skuteczny praw skarżącej.
3. Zarzut trzeci także dotyczący naruszenia traktatów
- Komisja naruszyła art. 102 TFUE, rozpatrywany w świetle art. 3 ust. 3 TUE i dołączonego do traktatów Protokołu nr 27 w sprawie rynku wewnętrznego i konkurencji, ze względu na to, że nie dokonała prawidłowej oceny właściwej wskazanemu zachowaniu MOL cechy polegającej na utrudnieniu także integracji rynku wewnętrznego Unii Europejskiej.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3067 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-240/25: Skarga wniesiona w dniu 11 kwietnia 2025 r. - FBSZ Egyesület/Komisja |
| Data aktu: | 10/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/06/2025 |