Streszczenie decyzji Komisji z dnia 28 listopada 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40642 - Pierre Cardin) (notyfikowana jako dokument C(2024) 8150 final)

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 28 listopada 2024 r.
dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG
(Sprawa AT.40642 - Pierre Cardin)

(notyfikowana jako dokument C(2024) 8150 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(C/2025/3014)

(Dz.U.UE C z dnia 28 maja 2025 r.)

28 listopada 2024 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

WPROWADZENIE 2

(1) Decyzję skierowano do następujących podmiotów prawnych (zwanych łącznie "adresatami"): (i) Pierre Cardin Evolution ("Cardin Evolution") i jego spółka zależna Société de Gestion Pierre Cardin ("Cardin SAS"), zwane łącznie "Cardin", oraz (ii) Westfälisches Textilwerk Adolf Ahlers Stiftung & Co. KG ("WTW Ahlers") 3 .

(2) Decyzją nałożono grzywnę na Cardin i WTW Ahlers za pojedyncze i ciągłe naruszenie art. 101 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG, popełnione między dniem 1 stycznia 2008 r. a dniem 31 marca 2021 r. ("odnośny okres").

(3) Naruszenie to polegało na umieszczaniu w niektórych umowach licencyjnych szeregu klauzul ograniczających konkurencję ("klauzule umowne") oraz na skoordynowanych działaniach między Cardin a Ahlers ("skoordynowane działania") w celu ograniczenia sprzedaży biernej odzieży i akcesoriów Pierre Cardin ("produkty objęte licencją Pierre Cardin") poza przydzielonym obszarem, w tym sprzedaży przez internet, oraz sprzedaży takich produktów detalistom oferującym konsumentom niskie ceny w EOG.

PROCEDURA

(4) Komisja otworzyła postępowanie w niniejszej sprawie w następstwie skargi Malu NV, belgijskiego hurtownika odzieży ("skarżący"), złożonej 25 marca 2019 r. W czerwcu 2021 r. Komisja przeprowadziła niezapowiedziane kontrole w pomieszczeniach WTW Ahlers w Niemczech. 31 stycznia 2022 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie.

(5) 31 lipca 2023 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. 30 października 2023 r. Cardin odpowiedział na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. 1 listopada 2023 r. WTW Ahlers, [...] i [...] odpowiedziały na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.

(6) Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię 15 listopada 2024 r.

(7) Komisja przyjęła decyzję 28 listopada 2024 r.

STAN FAKTYCZNY

Streszczenie opisu naruszenia

(8) W odnośnym okresie Cardin i Ahlers zawarły szereg porozumień i uczestniczyły w uzgodnionych praktykach, które ograniczały na terytorium EOG: (i) sprzedaż bierną produktów objętych licencją Pierre Cardin poza przydzielonym obszarem przez licencjobiorców Cardin; (ii) sprzedaż bierną takich produktów poza przydzielonym obszarem przez klientów licencjobiorców Cardin oraz (iii) grupę klientów, którym licencjobiorcy Cardin i ich klienci mogliby sprzedawać takie produkty.

(9) Ograniczenia te były wdrażane w drodze klauzul umownych oraz skoordynowanych działań Cardin i Ahlers mających na celu zapewnienie przestrzegania klauzul umownych przez innych licencjobiorców Cardin.

(10) Klauzule umowne były umieszczane w umowach licencyjnych zawieranych przez (i) Cardin i niektórych licencjobiorców innych niż Ahlers; (ii) Cardin i Ahlers oraz (iii) Ahlers i jego sublicencjobiorcę.

(11) Skoordynowane działania były realizowane w następujący sposób: najpierw Ahlers skarżył się Cardin, że inni licencjobiorcy i niektórzy z ich klientów prowadzą sprzedaż na obszarach, w odniesieniu do których Ahlers posiadał licencję, lub odsprzedają towary sprzedawcom detalicznym na tych terytoriach stosującym niskie ceny. Cardin interweniował albo (i) wzywając tych licencjobiorców i niektórych ich klientów do zaprzestania takiej sprzedaży na obszarach objętych licencją Ahlers, albo (ii) rozwiązując umowy z tymi licencjobiorcami. Cardin informował Ahlers o takich działaniach.

GRZYWNY

(12) Do przedmiotowej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r 4 .

Kwota podstawowa grzywny

(13) W odnośnym okresie Cardin nie sprzedawał towarów, których dotyczy naruszenie. Jego głównym przedmiotem działalności było udzielanie licencji na znak towarowy Pierre Cardin na produkcję i sprzedaż produktów marki Pierre Cardin. W związku z tym jako podstawę wartości sprzedaży Komisja przyjęła opłaty licencyjne, które Cardin pobrał w zamian za prawo do używania znaku towarowego Pierre Cardin przez licencjobiorców, których dotyczyło naruszenie, w ostatnim pełnym roku obrotowym uczestnictwa Cardin w naruszeniu (tj. 2020 r.).

(14) Jeżeli chodzi o WTW Ahlers, Komisja określiła jego wartość sprzedaży na podstawie sprzedaży produktów objętych licencją Pierre Cardin, jakiej podmiot ten dokonał w EOG w ostatnim pełnym roku obrotowym uczestnictwa tego podmiotu w naruszeniu (tj. 2020 r.).

(15) Biorąc pod uwagę, że zachowanie stanowiące naruszenie polegało na ograniczeniach wertykalnych i dotyczyło EOG, Komisja ustaliła część wartości sprzedaży, którą należy uwzględnić, na 8 %.

Okoliczności obciążające lub łagodzące

(16) W tej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.

Mnożnik służący zapewnieniu skutku odstraszającego

(17) Komisja zastosowała mnożnik w wysokości 1, ponieważ żaden z adresatów decyzji nie osiągnął szczególnie wysokich obrotów poza sprzedażą dóbr lub usług (licencjonowania prawa do używania znaku towarowego w przypadku Cardin), których dotyczy naruszenie.

Pułap obrotów

(18) Komisja oceniła, czy ostateczna kwota grzywien nakładanych na adresatów przekroczyłaby 10 % ich odpowiednich światowych obrotów w 2023 r. i w stosownych przypadkach dostosowała ich wysokość.

Zdolność do zapłaty grzywny

(19) W następstwie wniosku jednego z adresatów, w którym powoływał się na niewypłacalność, otrzymał on obniżkę grzywny i zezwolono mu na rozłożenie płatności na raty.

Ostateczna kwota grzywny

(20) Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następujące grzywny:

- Cardin Evolution i Cardin SAS, odpowiedzialne solidarnie: 2 237 000 EUR

- WTW Ahlers: 3 500 000 EUR.

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).
2 Niektóre części niniejszego streszczenia zostały utajnione w celu zapewnienia ochrony informacji poufnych. Odnośne części zastąpiono niepoufnym streszczeniem umieszczonym w nawiasach kwadratowych bądź symbolem (...).
3 W niniejszym streszczeniu WTW Ahlers, [...], [...] oraz [...] zwane są łącznie "Ahlers".
4 Wytyczne w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 (Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3014

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 28 listopada 2024 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40642 - Pierre Cardin) (notyfikowana jako dokument C(2024) 8150 final)
Data aktu: 28/11/2024
Data ogłoszenia: 28/05/2025