1. Projekt decyzji dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 TFUE 2 i art. 53 Porozumienia EOG 3 , jakiego dopuściły się następujące podmioty: Pierre Cardin Evolution ("Cardin Evolution"), Société de Gestion Pierre Cardin ("Cardin SAS", wraz z Cardin Evolution zwane "Cardin") oraz Westfälisches Textilwerk Adolf Ahlers Stiftung & Co. Kg ("WTW Ahlers") (zwane łącznie "Stronami").
2. Naruszenie, jak określono w projekcie decyzji, dotyczy wprowadzania i egzekwowania na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG") szeregu porozumień i uzgodnionych praktyk, które ograniczały: (i) sprzedaż bierną niektórych produktów objętych licencją Pierre Cardin poza przydzielonym obszarem przez licencjobiorców Cardin; (ii) sprzedaż bierną takich produktów poza przydzielonym obszarem przez klientów licencjobiorców Cardin oraz (iii) grupę klientów, którym licencjobiorcy Cardin i ich klienci mogliby sprzedawać takie produkty.
3. W projekcie decyzji stwierdza się, że głównym celem omawianego zachowania była ochrona WTW Ahlers, [...] i [...] (zwanych łącznie "Ahlers") przed konkurencją na obszarach, w odniesieniu do których Cardin udzielił tym podmiotom wyłącznej licencji.
2. ETAP POSTĘPOWANIA WYJAŚNIAJĄCEGO
4. 25 marca 2019 r. Komisja otrzymała skargę na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 4 i art. 5 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004 5 od przedsiębiorstwa Malu NV ("skarżący") dotyczącą Pierre'a Cardin oraz Cardin SAS i WTW Ahlers.
5. 31 stycznia 2022 r. Komisja wszczęła postępowanie w niniejszej sprawie w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 i art. 11 ust. 6 rozporządzenia nr 1/2003.
6. W okresie od września 2019 r. do czerwca 2023 r. Komisja skierowała do Cardin i Ahlers kilka wniosków o udzielenie informacji. Komisja wysłała również wnioski o udzielenie informacji do uczestników rynku, takich jak skarżący, inni licencjobiorcy i klienci tych licencjobiorców. Między 22 a 25 czerwca 2021 r. Komisja przeprowadziła niezapowiedziane kontrole w pomieszczeniach WTW Ahlers, [...] w Niemczech.
3. PROCEDURA PISEMNA
3.1. Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń
7. 31 lipca 2023 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do Cardin Evolution, Cardin SAS, WTW Ahlers, [...] i [...] (zwanych łącznie "adresatami zgłoszenia zastrzeżeń"), które to zgłoszenie zastrzeżeń zostało formalnie przekazane tym podmiotom 1 sierpnia 2023 r.
3.2. Dostęp do akt
8. Adresaci zgłoszenia zastrzeżeń uzyskali dostęp do akt odpowiednio 8 i 11 sierpnia 2023 r. Adresatom zgłoszenia zastrzeżeń zapewniono dostęp do akt za pomocą klucza USB. Nie otrzymałem od adresatów zgłoszenia zastrzeżeń żadnych skarg ani wniosków dotyczących dostępu do akt sprawy.
3.3. Pisemne odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń
9. DG ds. Konkurencji pierwotnie przyznała adresatom zgłoszenia zastrzeżeń okres ośmiu tygodni od otrzymania dostępu do akt na przekazanie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń ("odpowiedzi na zgłoszenie zastrzeżeń" lub "odpowiedź na zgłoszenie zastrzeżeń"). Pierwotny termin przypadał zatem 4 października 2023 r. w przypadku Ahlers i 9 października w przypadku Cardin.
10. 5 września 2023 r. Ahlers zwrócił się o przedłużenie terminu na złożenie odpowiedzi na zgłoszenie zastrzeżeń. 6 września 2023 r. DG ds. Konkurencji przyznała Ahlers przedłużenie do 1 listopada 2023 r.
11. Także 6 września 2023 r. Cardin zwrócił się o przedłużenie terminu na złożenie odpowiedzi na zgłoszenie zastrzeżeń. 8 września 2023 r. DG ds. Konkurencji przyznała Cardin przedłużenie do 30 października 2023 r.
12. 30 października 2023 r. Komisja została poinformowana, że [...]. [...].
13. Cardin przedłożył odpowiedź na zgłoszenie zastrzeżeń 30 października 2023 r.; WTW Ahlers [...] i [...] ([...] "podmioty WTW") przedłożyły swoje odpowiedzi 1 listopada 2023 r. W odpowiedziach na zgłoszenie zastrzeżeń Cardin i podmioty WTW wystąpiły o złożenie wyjaśnień ustnych na podstawie art. 12 ust. 1 rozporządzenia nr 773/2004. Żadne z przedsiębiorstw nie przedstawiło w swoich odpowiedziach argumentów proceduralnych.
14. [...].
3.4. Formalny skarżący
15. 9 października 2023 r. DG ds. Konkurencji przekazała skarżącemu jawną wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń i wyznaczyła wstępny termin na przedstawienie uwag na 24 października 2023 r. W następstwie wniosku skarżącego DG ds. Konkurencji przedłużyła następnie ten termin do 7 listopada 2023 r.
16. 2 listopada 2023 r. skarżący przedstawił swoje uwagi do pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia nr 773/2004 i zwrócił się o możliwość przedstawienia swoich argumentów na spotkaniu wyjaśniającym, jeżeli adresaci zgłoszenia zastrzeżeń wystąpią z takim wnioskiem.
4. SPOTKANIE WYJAŚNIAJĄCE
17. 13 października 2023 r. poinformowałem adresatów zgłoszenia zastrzeżeń, że wstępnie zdecydowałem, że spotkanie wyjaśniające odbędzie się 24 stycznia 2024 r. Jednak 15 listopada 2023 r. podmioty WTW zwróciły się o przeprowadzenie spotkania wyjaśniającego w lutym 2024 r.
18. 13 grudnia 2023 r., po konsultacjach z DG ds. Konkurencji i adresatami zgłoszenia zastrzeżeń, poinformowałem wszystkie zainteresowane strony, że spotkanie wyjaśniające w tej sprawie odbędzie się 2 lutego 2024 r. Cardin i podmioty WTW wystąpiły już o możliwość złożenia wyjaśnień ustnych odpowiednio w języku francuskim i niemieckim, na co się zgodziłem.
19. 18 grudnia 2023 r. wysłałem oficjalne zaproszenia na spotkanie wyjaśniające do adresatów zgłoszenia zastrzeżeń i skarżącego.
20. [...].
21. 25 stycznia 2024 r., po konsultacjach z DG ds. Konkurencji, Cardin i podmiotami WTW, przekazałem uczestnikom spotkania wyjaśniającego ostateczną wersję porządku obrad.
22. Spotkanie wyjaśniające odbyło się 2 lutego 2024 r. W sali obecni byli przedstawiciele Cardin, podmiotów WTW, skarżącego, Komisji i właściwych organów jednego państwa członkowskiego oraz Urzędu Nadzoru EFTA. W spotkaniu zdalnie udział wzięli inni przedstawiciele skarżącego, właściwych organów 11 państw członkowskich i Komisji.
23. Spotkanie wyjaśniające przebiegło sprawnie, nie wysunięto też zarzutów proceduralnych.
5. DALSZE KROKI PO SPOTKANIU WYJAŚNIAJĄCYM
5.1. Pismo wyjaśniające metodykę nakładania grzywien
24. 8 maja 2024 r. Komisja wysłała dwa pisma, odpowiednio do Cardin i podmiotów WTW, w celu przedstawienia dalszych wyjaśnień na temat metodyki nakładania grzywien, którą Komisja zamierzała zastosować w przypadku przyjęcia decyzji w niniejszej sprawie na podstawie art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 oraz nałożenia grzywien na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003. [...]. DG ds. Konkurencji wyznaczyła na 22 maja 2024 r. termin na przedstawienie uwag do tych pism.
25. 22 maja 2024 r. podmioty WTW przedstawiły uwagi do pisma. 23 lipca 2024 r. przedłożyły dodatkowe wyjaśnienia do swoich uwag z 22 maja 2024 r. Cardin i [...] nie przedstawiły żadnych uwag.
5.2. Wniosek dotyczący niewypłacalności
26. 18 marca 2024 r., na podstawie pkt 35 wytycznych w sprawie grzywien, [...] złożyło wniosek o obniżenie grzywny z uwagi na niewypłacalność.
27. 30 lipca 2024 r. zespół DG ds. Konkurencji zajmujący się przypadkami niewypłacalności zaproponował częściowe zaakceptowanie wniosku złożonego przez [...] i przyjęcie warunków płatności.
6. PROJEKT DECYZJI
28. W projekcie decyzji stwierdza się, że Cardin i WTW Ahlers naruszyły art. 101 ust. 1 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG, uczestnicząc w pojedynczym i ciągłym naruszeniu obejmującym całe terytorium EOG, które to naruszenie polegało na porozumieniach lub uzgodnionych praktykach, których celem było ograniczenie na terytorium EOG sprzedaży biernej poza przydzielonym obszarem przez licencjobiorców Cardin i ich klientów, a także przez klientów, którym licencjobiorcy Cardin i ich klienci mogli sprzedawać produkty objęte licencją Pierre Cardin.
29. W projekcie decyzji stwierdza się, że naruszenie trwało od 1 stycznia 2008 r. do 31 marca 2021 r.
7. WNIOSEK
30. Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE w sprawozdaniu końcowym należy określić, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których Strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.
31. Po przeglądzie projektu decyzji stwierdzam, iż istotnie tak jest.
32. W tej sprawie nie otrzymałem żadnych wniosków ani skarg dotyczących procedury.
33. Wobec powyższego stwierdzam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonania praw procesowych Stron.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3013 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa AT.40642 - Pierre Cardin |
| Data aktu: | 28/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/05/2025 |