W art. 3c ust. 6 dyrektywy 2003/87/WE 1 wprowadzono dodatkowy mechanizm wsparcia na rzecz stosowania kwalifikujących się paliw lotniczych. Aby zachęcić do upowszechnienia na wczesnym etapie paliw alternatywnych o najlepszych wynikach pod względem potencjału redukcji emisji, od dnia 1 stycznia 2024 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ("ETS") zarezerwowano na ten cel 20 mln uprawnień.
W dniu 6 lutego 2025 r. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/723 2 ("rozporządzenie"), w którym ustanowiono zasady corocznego obliczania różnicy w cenie między kwalifikującymi się paliwami lotniczymi a naftą kopalną, z uwzględnieniem zachęt wynikających z ceny emisji dwutlenku węgla i ujednoliconych minimalnych poziomów opodatkowania, a także zasad bezpłatnego przydziału wynikającej z tego liczby uprawnień.
Uprawnienia pokrywają całość lub część pozostałej różnicy w cenie między naftą kopalną a kwalifikującymi się paliwami lotniczymi wykorzystywanymi przez poszczególnych operatorów statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze w czasie lotów objętych skutecznym systemem ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych w ramach EU ETS. Zapewnia się równe warunki działania, tak aby wszyscy operatorzy statków powietrznych, którzy działają na tych trasach, byli traktowani jednakowo.
W art. 4 ust. 1 rozporządzenia określono wzór do obliczania różnicy w cenie, w tym wszystkie elementy niezbędne do obliczenia tej różnicy.
Celem niniejszego zawiadomienia Komisji jest opublikowanie szczegółów niezbędnych do obliczenia różnicy w cenie między naftą a odpowiednimi kwalifikującymi się paliwami lotniczymi, a także różnicy w cenie dotyczącej kwalifikujących się paliw lotniczych uzupełnianych w 2024 r. zgodnie z art. 4 ust. 7 rozporządzenia.
2. Różnica w cenie między naftą a odpowiednimi kwalifikującymi się paliwami lotniczymi oraz szczegółowe informacje na potrzeby obliczeń
Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia, jeżeli zawarto cenę rynkową w sprawozdaniu technicznym Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("sprawozdanie techniczne EASA"), o którym mowa w art. 13 rozporządzenia (UE) 2023/2405 3 ("ReFuelEU Aviation"), cena jest ceną rynkową opublikowaną w tym sprawozdaniu. W dniu 25 lutego 2025 r. EASA opublikowała ceny referencyjne paliw lotniczych z 2024 r. na potrzeby briefingu ReFuelEU Aviation 4 ("briefing EASA"). Jest to wstępna publikacja cen referencyjnych paliw lotniczych w ramach ReFuelEU; ceny te zostaną uwzględnione w pierwszym sprawozdaniu technicznym EASA, które ma zostać opublikowane we wrześniu 2025 r. Ceny referencyjne zawarte w sprawozdaniu technicznym EASA będą takie same jak ceny przedstawione w briefingu EASA.
Tylko kategoria biopaliw lotniczych zdefiniowana w art. 3 pkt 8 lit. b) i c) ReFuelEU Aviation miała w 2024 r. cenę rynkową. Biopaliwa lotnicze w briefingu EASA odpowiadają biopaliwom lotniczym i innym biopaliwom lotniczym przedstawionym w poniższej tabeli.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia ceną kwalifikujących się paliw lotniczych, których cena rynkowa nie została opublikowana w briefingu EASA, jest ich minimalna cena sprzedaży. W odniesieniu do kwalifikujących się paliw lotniczych wykorzystywanych w 2024 r. zgłaszanie cen zgodnie z art. 5 rozporządzenia nie miało zastosowania; zgłaszanie zostanie uruchomione w odniesieniu do paliw wykorzystywanych w 2025 r. Minimalną cenę sprzedaży określa się zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia jako szacunkowy koszt produkcji opublikowany w briefingu EASA z zastosowaniem marży w wysokości 10 %.
Briefing EASA obejmuje paliwa współprzetwarzane w odpowiedniej kategorii paliw lotniczych ReFuelEU, w związku z czym cena każdej podkategorii paliw współprzetwarzanych w tabeli poniżej jest identyczna z ceną ustaloną dla ich odpowiedniej podkategorii kwalifikującego się paliwa lotniczego.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia cena nafty kopalnej to cena nafty kopalnej opublikowana w briefingu EASA, wynosząca 734 EUR za tonę.
Cena uprawnienia do emisji w ramach ETS jest średnią ważoną cen z aukcji przeprowadzonych zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2023/2830 5 w 2024 r., opublikowanych na wspólnej platformie aukcyjnej. Cena ta wynosi 64,74 EUR za uprawnienie do emisji w ramach ETS.
Publikowana różnica w cenie jest obliczana według wzoru określonego w art. 4 ust. 1 rozporządzenia. Wszystkie kwalifikujące się paliwa lotnicze wymienione w poniższej tabeli są paliwami o współczynniku zero zgodnie z art. 54c rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 6 , w związku z czym różnica w cenie obejmuje cenę ETS zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia. W 2024 r. nie było różnicy w opodatkowaniu między naftą kopalną a kwalifikującymi się paliwami lotniczymi, jak określono w dyrektywie Rady 2003/96/WE 7 , element ten wynosi zatem 0.
Cenę każdej podkategorii kwalifikujących się paliw lotniczych, a także różnicę w cenie paliw uzupełnianych w 2024 r., obliczoną zgodnie z art. 4 rozporządzenia, przedstawiono w poniższej tabeli:
| Podkategoria kwalifikującego się paliwa lotniczego | Cena kwalifikującego się paliwa lotniczego (w EUR za tonę) | Różnica w cenie w stosunku do nafty kopalnej (w EUR za tonę) | Poziom bezpośredniego wsparcia w ramach EU ETS określony w art. 3c ust. 6 akapit trzeci dyrektywy 2003/87/WE * | Bezpośrednie wsparcie w ramach ETS w oparciu o poziom wsparcia podkategorii (w EUR za tonę) | |
| 1 | Paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego | 8 465 | 7 526 | 95 % | 7 150 |
| 2 | Współprzetwarzane paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego | 8 465 | 7 526 | 95 % | 7 150 |
| 3 | Zaawansowane biopaliwa lotnicze | 2 987 | 2 048 | 70 % | 1 434 |
| 4 | Zaawansowane biopaliwa współprzetwarzane | 2 987 | 2 048 | 70 % | 1 434 |
| 5 | Wodór odnawialny dla lotnictwa | 8 272 | 7 333 | 70 % | 5 133 |
| 6 | Biopaliwa lotnicze | 2 085 | 1 146 | 50 % | 573 |
| 7 | Inne biopaliwa lotnicze | 2 085 | 1 146 | 50 % | 573 |
| 8 | Wodór niskoemisyjny dla lotnictwa ze źródeł niekopalnych | 5 121 | 4 182 | 50 % | 2 091 |
| 9 | Syntetyczne niskoemisyjne paliwa lotnicze ze źródeł niekopalnych | 6 078 | 5 139 | 50 % | 2 569 |
| 10 | Biopaliwa współprzetwarzane | 2 085 | 1 146 | 50 % | 573 |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2934 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | ZAWIADOMIENIE KOMISJI w sprawie publikacji szczegółowych informacji na temat obliczania różnicy w cenie między naftą a odpowiednimi kwalifikującymi się paliwami lotniczymi oraz na temat przydzielania uprawnień na wykorzystanie kwalifikujących się paliw lotniczych w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE |
| Data aktu: | 27/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/05/2025 |