ZAWIADOMIENIE KOMISJI w sprawie publikacji szczegółowych informacji na temat obliczania różnicy w cenie między naftą a odpowiednimi kwalifikującymi się paliwami lotniczymi oraz na temat przydzielania uprawnień na wykorzystanie kwalifikujących się paliw lotniczych w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE

ZAWIADOMIENIE KOMISJI
w sprawie publikacji szczegółowych informacji na temat obliczania różnicy w cenie między naftą a odpowiednimi kwalifikującymi się paliwami lotniczymi oraz na temat przydzielania uprawnień na wykorzystanie kwalifikujących się paliw lotniczych w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE
(C/2025/2934)

1. Wprowadzenie

W art. 3c ust. 6 dyrektywy 2003/87/WE 1  wprowadzono dodatkowy mechanizm wsparcia na rzecz stosowania kwalifikujących się paliw lotniczych. Aby zachęcić do upowszechnienia na wczesnym etapie paliw alternatywnych o najlepszych wynikach pod względem potencjału redukcji emisji, od dnia 1 stycznia 2024 r. w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ("ETS") zarezerwowano na ten cel 20 mln uprawnień.

W dniu 6 lutego 2025 r. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/723 2  ("rozporządzenie"), w którym ustanowiono zasady corocznego obliczania różnicy w cenie między kwalifikującymi się paliwami lotniczymi a naftą kopalną, z uwzględnieniem zachęt wynikających z ceny emisji dwutlenku węgla i ujednoliconych minimalnych poziomów opodatkowania, a także zasad bezpłatnego przydziału wynikającej z tego liczby uprawnień.

Uprawnienia pokrywają całość lub część pozostałej różnicy w cenie między naftą kopalną a kwalifikującymi się paliwami lotniczymi wykorzystywanymi przez poszczególnych operatorów statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze w czasie lotów objętych skutecznym systemem ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych w ramach EU ETS. Zapewnia się równe warunki działania, tak aby wszyscy operatorzy statków powietrznych, którzy działają na tych trasach, byli traktowani jednakowo.

W art. 4 ust. 1 rozporządzenia określono wzór do obliczania różnicy w cenie, w tym wszystkie elementy niezbędne do obliczenia tej różnicy.

Celem niniejszego zawiadomienia Komisji jest opublikowanie szczegółów niezbędnych do obliczenia różnicy w cenie między naftą a odpowiednimi kwalifikującymi się paliwami lotniczymi, a także różnicy w cenie dotyczącej kwalifikujących się paliw lotniczych uzupełnianych w 2024 r. zgodnie z art. 4 ust. 7 rozporządzenia.

2. Różnica w cenie między naftą a odpowiednimi kwalifikującymi się paliwami lotniczymi oraz szczegółowe informacje na potrzeby obliczeń

Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia, jeżeli zawarto cenę rynkową w sprawozdaniu technicznym Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("sprawozdanie techniczne EASA"), o którym mowa w art. 13 rozporządzenia (UE) 2023/2405 3  ("ReFuelEU Aviation"), cena jest ceną rynkową opublikowaną w tym sprawozdaniu. W dniu 25 lutego 2025 r. EASA opublikowała ceny referencyjne paliw lotniczych z 2024 r. na potrzeby briefingu ReFuelEU Aviation 4  ("briefing EASA"). Jest to wstępna publikacja cen referencyjnych paliw lotniczych w ramach ReFuelEU; ceny te zostaną uwzględnione w pierwszym sprawozdaniu technicznym EASA, które ma zostać opublikowane we wrześniu 2025 r. Ceny referencyjne zawarte w sprawozdaniu technicznym EASA będą takie same jak ceny przedstawione w briefingu EASA.

Tylko kategoria biopaliw lotniczych zdefiniowana w art. 3 pkt 8 lit. b) i c) ReFuelEU Aviation miała w 2024 r. cenę rynkową. Biopaliwa lotnicze w briefingu EASA odpowiadają biopaliwom lotniczym i innym biopaliwom lotniczym przedstawionym w poniższej tabeli.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia ceną kwalifikujących się paliw lotniczych, których cena rynkowa nie została opublikowana w briefingu EASA, jest ich minimalna cena sprzedaży. W odniesieniu do kwalifikujących się paliw lotniczych wykorzystywanych w 2024 r. zgłaszanie cen zgodnie z art. 5 rozporządzenia nie miało zastosowania; zgłaszanie zostanie uruchomione w odniesieniu do paliw wykorzystywanych w 2025 r. Minimalną cenę sprzedaży określa się zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia jako szacunkowy koszt produkcji opublikowany w briefingu EASA z zastosowaniem marży w wysokości 10 %.

Briefing EASA obejmuje paliwa współprzetwarzane w odpowiedniej kategorii paliw lotniczych ReFuelEU, w związku z czym cena każdej podkategorii paliw współprzetwarzanych w tabeli poniżej jest identyczna z ceną ustaloną dla ich odpowiedniej podkategorii kwalifikującego się paliwa lotniczego.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia cena nafty kopalnej to cena nafty kopalnej opublikowana w briefingu EASA, wynosząca 734 EUR za tonę.

Cena uprawnienia do emisji w ramach ETS jest średnią ważoną cen z aukcji przeprowadzonych zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2023/2830 5  w 2024 r., opublikowanych na wspólnej platformie aukcyjnej. Cena ta wynosi 64,74 EUR za uprawnienie do emisji w ramach ETS.

Publikowana różnica w cenie jest obliczana według wzoru określonego w art. 4 ust. 1 rozporządzenia. Wszystkie kwalifikujące się paliwa lotnicze wymienione w poniższej tabeli są paliwami o współczynniku zero zgodnie z art. 54c rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2066 6 , w związku z czym różnica w cenie obejmuje cenę ETS zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia. W 2024 r. nie było różnicy w opodatkowaniu między naftą kopalną a kwalifikującymi się paliwami lotniczymi, jak określono w dyrektywie Rady 2003/96/WE 7 , element ten wynosi zatem 0.

Cenę każdej podkategorii kwalifikujących się paliw lotniczych, a także różnicę w cenie paliw uzupełnianych w 2024 r., obliczoną zgodnie z art. 4 rozporządzenia, przedstawiono w poniższej tabeli:

Podkategoria kwalifikującego się paliwa lotniczego Cena kwalifikującego się paliwa lotniczego (w EUR za tonę) Różnica w cenie w stosunku do nafty kopalnej (w EUR za tonę) Poziom bezpośredniego wsparcia w ramach EU ETS określony w art. 3c ust. 6 akapit trzeci dyrektywy 2003/87/WE * Bezpośrednie wsparcie w ramach ETS w oparciu o poziom wsparcia podkategorii (w EUR za tonę)
1 Paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego 8 465 7 526 95 % 7 150
2 Współprzetwarzane paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego 8 465 7 526 95 % 7 150
3 Zaawansowane biopaliwa lotnicze 2 987 2 048 70 % 1 434
4 Zaawansowane biopaliwa współprzetwarzane 2 987 2 048 70 % 1 434
5 Wodór odnawialny dla lotnictwa 8 272 7 333 70 % 5 133
6 Biopaliwa lotnicze 2 085 1 146 50 % 573
7 Inne biopaliwa lotnicze 2 085 1 146 50 % 573
8 Wodór niskoemisyjny dla lotnictwa ze źródeł niekopalnych 5 121 4 182 50 % 2 091
9 Syntetyczne niskoemisyjne paliwa lotnicze ze źródeł niekopalnych 6 078 5 139 50 % 2 569
10 Biopaliwa współprzetwarzane 2 085 1 146 50 % 573
1 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data. europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/723 z dnia 6 lutego 2025 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady poprzez ustanowienie szczegółowych zasad corocznego obliczania różnic w cenie między kwalifikującymi się paliwami lotniczymi a naftą kopalną oraz przydzielania uprawnień w ramach EU ETS na wykorzystanie kwalifikujących się paliw lotniczych (Dz.U. L, 2025/723, 16.4.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/723/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2405 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego (inicjatywa ReFuelEU Aviation) (Dz.U. L, 2023/2405, 31.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2405/oj).
4 2024 Aviation Fuels Reference Prices for ReFuelEU Aviation (25.2.2025 r., https://www.easa.europa.eu/en/downloads/141675/en).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2830 z dnia 17 października 2023 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady przez ustanowienie przepisów dotyczących harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L, 2023/2830, 20.12.2023, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2830/oj).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (rozporządzenie MRR) (Dz.U. L 334 z 31.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/ 2066/oj).
7 Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.U. L 283 z 31.10.2003, s. 51, ELI: http://data. europa.eu/eli/dir/2003/96/oj).
* Poziom wsparcia, z wyjątkiem sytuacji gdy paliwo jest uzupełniane w porcie lotniczym określonym w art. 3c ust. 6 akapit trzeci lit. c) dyrektywy 2003/87/WE, w którym to przypadku poziom wsparcia wynosi 100 % dla wszystkich podkategorii kwalifikujących się paliw lotniczych.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.2934

Rodzaj: Informacja
Tytuł: ZAWIADOMIENIE KOMISJI w sprawie publikacji szczegółowych informacji na temat obliczania różnicy w cenie między naftą a odpowiednimi kwalifikującymi się paliwami lotniczymi oraz na temat przydzielania uprawnień na wykorzystanie kwalifikujących się paliw lotniczych w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE
Data aktu: 27/05/2025
Data ogłoszenia: 27/05/2025